Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Plussasin ja minulla on kilpirauhasen vt. mitäs nyt? Nostanko annosta itse vai

Vierailija
01.10.2009 |

odotanko neuvolaa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole kysynyt lääkäriltäsi etukäteen mitä teet jos plussaat? Ilmeisesti et, nyt siis heti huomenna yhteys lääkäriisi. Saat tod.näk. akuutin puhelinajan että voit jatkaa lääkitystäsi parhaalla mahdolliseslla tavalla.

Neuvola ei yleensä osaa vastata mihinkään kummallisempaan kysymykseen.

Esim. minun pahan allergiani hoitoon ottaa myös raskausaikana kantaa vain allergiasairaalan lääkäri. Heillä on oikeaa tietoa esim. turvallisista lääkkeistä yms.

Vierailija
2/3 |
01.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin on kilpir.vajaatoiminta ja oon rv 12. soitat neuvolaan ja ne laittaa sulle lähetteen labraan, käyt verikokeisssa ja lääkäri sit kertoo tarviiko annostusta nostaa. älä missään tapauksessa nosta annostusta ilman lääkärin määräystä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava todellisuus on se, että neuvolassa harvoin suostutaan niitä riittävän tiuhaan mittaamaan.

Toisaalta ei se tarve onneksi välittömästi plussaamisesta pilviin nouse.

Fakta on kuitenkin se, että liikatoiminnasta, siis liian suuresta tyroksiiniannoksesta, ei ole lapselle haittaa, mutta vajaatoiminnasta on, eli periaatteessa on lapsen kannalta turvallisempaa nostaa annosta tuntemusten mukaan kuin sinnitellä liian pienellä annoksella jos ei pääse lääkäriin tai kokeisiin.

Lisäplussana se, että terveyskeskuksessa ei useinkaan ymmärretä tyroksiinihoidon TSH-tavoitearvoja varsinkaan syövän jälkitiloissa, joissa tuijotetaan niitä viitearvoja sen sijaan että uskallettaisiin rohkeasti nostaa tyroksiiniannos riittävän korkealle (eli niiden laboratorioarvojen mukaan liikatoiminnan puolelle). Kuitenkin liian pienestä annoksesta on haittaa sekä lapselle että äidille kun taas liian suuri annos ei lyhyen aikaa käytettynä aiheuta juurikaan ongelmia (ellei tule sydämentykytystä tai ole taipumusta rytmihäiriöihin). Pidemmällä aikavälillä se toki altistaa osteoporoosille.