Ekaluokkalaista poikaani kiusataan ilkeillä nimityksillä.
Poika itse kertoi asiasta ja yritin kannustaa olemaan välittämättä sellaisista tyhmyreistä.
Poikani on ollut aina ujo ja hiljainen, enkä haluaisi vielä tässä vaiheessa juosta kertomaan opettajalle.
Missä vaiheessa tällaiseen pitäisi puuttua?
Kommentit (14)
voithan sanoa että sinusta tilannetta voisi vielä vähän aikaa trakkailla, mutta hänen on hyvä olla siitä tietoinen. Tuollainen karsitaan helpoimmin pois heti alkuunsa; tässä vaiheessa luokkahenki on vasta hiljalleen muodostumassa eikä roolekja ole vielä jaettu. Opettaja voi hyvinkin pienelllä ohjauksella ja nimiä mainitsematta saada nimittelyn loppumaan.
Lapsellasi on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Se ei ole sitä, jos hänen täytyy kuulla ilkeyksiä.
älä vaan sano pojallesi että "älä välitä"! Kyllä pieni lapsi välittää... Välittäisithän sinäkin, jos aloittaisit uuden työn ja työkaverit nimittelisivät sinua lehmäksi ja huoraksi joka päivä.
Sano pojalle, että hyvä kun kerroit ja äiti auttaa. Käy asia opettajan kanssa läpi, vakavasti. Opettajaan yhteydenottaminen ei ole juoruilua, vaan tärkeä signaali. Voi olla että opettajakaan ei tiedä tai näe, mitä välitunnilla tapahtuu. Hyvä opettaja pystyy katkaisemaan tilanteen alkuunsa.
Opeta lastasi myös puolustautumaan kiusaajilta: sanomaan jotain napakkaa takaisin ja olemaan yhteydessä opettajaan tai välituntivalvojaan.
Poikaani on siis haukuttu tytöksi, homoksi ja apinaksi (vaikka poika ei ole edes tyttömäinen tai poikkea muutenkaan käytökseltään tai ulkonäöltään muista lapsista).
Pelkään saavani heti alkuun hankalan ruikuttajaäidin leiman otsaani, jos mainitsen asiasta. Voisiko tällaisesta asiasta kirjoittaa viestin reissuvihkoon?
älä vaan sano pojallesi että "älä välitä"! Kyllä pieni lapsi välittää... Välittäisithän sinäkin, jos aloittaisit uuden työn ja työkaverit nimittelisivät sinua lehmäksi ja huoraksi joka päivä.
Sano pojalle, että hyvä kun kerroit ja äiti auttaa. Käy asia opettajan kanssa läpi, vakavasti. Opettajaan yhteydenottaminen ei ole juoruilua, vaan tärkeä signaali. Voi olla että opettajakaan ei tiedä tai näe, mitä välitunnilla tapahtuu. Hyvä opettaja pystyy katkaisemaan tilanteen alkuunsa.
Opeta lastasi myös puolustautumaan kiusaajilta: sanomaan jotain napakkaa takaisin ja olemaan yhteydessä opettajaan tai välituntivalvojaan.
Tee lapsellesi palvelus ja ota heti yhteyttä opettajaan. Lapsen ei tarvitse kestää koulussa kiusaamista yhtään.
Jos et soittaa halua niin kirjoita sitten edes se viesti reissuvihkoon, itse kyllä ottaisin yhteyttö opettajaan, ei lapsen tarvitse tuollaisia kuunnella...
mitä he luulevat sen sanan tarkoittavan.
Tottakai otat yhteyttä opettajaan. Omituinen olisi opettaja, jos tällaisesta asiasta laittaisi jonnekin ruikuttajavanhempien kategoriaan.
mun lapsen kohdalla alkoi kanssa noin ekalla, sitten eristäminen ja lopulta töniminen yms. Asiaan puututtiin ja se saatiin loppumaan.
että et tuollaisesta saa ruikuttajaäidin leimaa otsaasi. Muutenkin minusta on erikoista, että edes mietitään, pitäisikö opelle kertoa. Aina pitää! Joku tuossa jo sanoikin, että opettaja ei näe ja kuule joka paikkaan. Kyllä lapset ovat sen verran älykkäitä,että usein kiusaavat koulumatkalla tms. kun ope ei ole kuuloetäisyydellä.
Minä kerroin heti ekalla ja homma vain paheni pahoinpitelyiksi 6.lle mennessä.
Sama opettaja koko ajan, joka lopulta palkitsi stpipendeillä pahimmat kiusaajat ja hakkaajat.
Ja soita hänelle. Asiasta on helpompi puhua suoraan kuin reissarin välityksellä.
t.Ope
Itseäni kiusattiin ala-asteella haukkumalla ja jokainen koulupäivä oli yhtä helvettiä. kerroin äidilleni, joka sanoi juurikin noin että älä väitä. Seurauksena oli, että kiusaajat vain lisäsivät volyymiä koska eivät saaneet näkyvää vastetta haukkumiselleen. Olen edelleenkin sitä mieltä että äitini oli kiusausajanjakson pahin asia, sillä hän oli henkilö johon luotin ja hän petti luottamukseni täysin, kun ei puuttunut kiusaamiseen eikä tukenut minua. Kiusaaminen loppui, kun en lopulta enää kestänyt ja menin itse kertomaan koulun rehtorille. Mutta mun luottamus äitiini katosi täydellisesti eikä ole vieläkään palannut, vaikka tästä on jo 17 vuotta.
Etteivät pääse niskan päälle.