Voisi poistaa nuo kuntalisät kaikilta
Varsinkin nyt, kun on huonot ajat muutenkin. Lisäksi äidit ovat eriarvoisessa asemassa kunnasta riippuen.
Kommentit (19)
mutta kyllä nämä meidän helsingin kolmion asumiskustannukset on myös aika eri kuin lapualla!
sitä joka kunnassa että päivähoitokustannukset pienenis kun ihmiset hoitais kotona.
Ja monessa taas ei. Kyllä se vaan on eriarvoista.
että perheen kaikki lapset todella hoidetaan kotona. Kotiäiti joka veisi lapsia virikehoitoon, ei saisi sitä.
eikä se mua haittaa. Joskus joku nainen keräili adressia kaupungilla tähän asiaan: en allekirjoittanut.
ap
Varsinkin nyt, kun on huonot ajat muutenkin. Lisäksi äidit ovat eriarvoisessa asemassa kunnasta riippuen.
aika "eriarvoiset".
mutta mua todella haittaisi! Mä olen nyt kotihoidontuella 1½ vuotiaan kanssa, minkä mahdollistaa ihan täysin se kuntalisä. Koronvähennyksillä ja lapsilisän kanssa, meidän perhe saa 600€/kk käteen. Ilman kuntalisää mulla ei olisi mitään mahdollisuutta olla lapsen kanssa kotona helsingissä, mutta asuttaessa esim. miehen kotikunnassa e-pohjanmaalla kyllä. Eikö se olisi eriarvoista?
kuntalisät kaikkialta.
Kyseessähän on pelkkä kateus.
Jos erarvoisuus halutaan poistaa niin eikö mieluummin pitäisi vaatia sama etuus kaikille kuin kaikilta pois!
Jos etuus poistetaan kaikilta, kukaan ei voita, vaan osa häviää.
Ja kateelliset ehkä hykertelee tyytyväisenä.
niin ei se eriarvoisuus poistu sillä, että haukutaan toiset kateellisiksi. Ihan sama mitä tunteita se eriarvoisuus herättää, niin silti se on olemassa.
Esim. verotuksen ja palveluiden suhteen. Mustakin kannattaisi enemmän tehdä töitä sinne oman kunnan suuntaan, ja vaatia lisää sinnekin. Se että muille maksetaan ei ole keneltäkään pois.
Parempi on tunnistaa ja myöntää nuo ikävätkin tunteet jotta pääsee tuosta ikävästä asenteesta että kaikilta pois jos minullakaan ei ole. Jos tuo ei ole kateutta niin mitä sitten? Paraneeko jonkun ihmisen tilanne sillä että kuntalisät poistetaan kaikilta?
Ja en muuten itse saa kuntalisää.
niin ei se eriarvoisuus poistu sillä, että haukutaan toiset kateellisiksi. Ihan sama mitä tunteita se eriarvoisuus herättää, niin silti se on olemassa.
kaikilta kunnilta kun meilläkään ei täällä Lempäälässä ole eikä vissiin sitten saadakaan vaikka alunperin meidän pitäisi jo pystyä polskimaan siellä.
Epäreilua että Kangasalla on hieno uimahalli. Pois se!
oistamaan niin että vaaditaan kaikille muillekin etuuksia jotka joillakin jo on? Eikä niin että kaikilta pois?
Ne kuntalisät kerätään kuntalaisilta kunnalisverossa. Se missä sitä maksetaan, niin korottaa omalta osaltaan kunnallisveroprosenttia. Mutta myös päivähoitopaikat on kunnan hoidettava, joten jos kunta katsoo että maksamalla kuntalisää säästetään päivähoitokustannuksissa se on järkevää. Mutta varsinkaan säästöaikoina se ei juuri motivoi, jos sillä ei ole vaikutusta päivähoidon kustannuksiin.
Joten jos nyt lakattaisi olemasta tästäkin kateellisia, jokainen voi halutessaan muuttaa kuntaan jossa kuntalisä on olemassa. Ja kyllä, meillä sillä oli merkitystä miettiessä, meneekö lapsi reilut 1 v hoitoon, vai pystyttiinkö hoitamaan kotona yli 2 vuotiaaksi. Kuntalisää maksetaan meillä siihen asti kun lapsi 2 v, jos kaikki perheen lapset hoidetaan kotona. Isoveli oli osapäiväeskarissa, joten kuntalisän sai.
Esim. verotuksen ja palveluiden suhteen. Mustakin kannattaisi enemmän tehdä töitä sinne oman kunnan suuntaan, ja vaatia lisää sinnekin. Se että muille maksetaan ei ole keneltäkään pois.
Ja kun se kuntalisäkään ei ole joka kunnassa saman suuruinen ja myös sen maksu persusteet vaihtelee.
Toisaalta se, mitä muissa kunnissa tehdän, niin se ei vaikuta minuun.
Enemmän minua kiinnostaa, että mihin meidän kunnassa käytetään kuntalaisten rahat.
Jos kuntalisä tippuisi isommissa kunnissa, niin silloinhan pienituoisilla on vain paremmat mahdollisuudet asumistukeen. Eikö se sillä tulisi siihen vuokraan tarvittavat rahat.
Suuressa konsernissa, jossa työskentelen, on taulukkopalkkaisilla ei luokat pk-seudulla ja muulla Suomella.
Asuntojen hinta lienee hyvä mittari.
ja toinen jolla lapsia on vaikka kolme ja vanhin heistä osittaisessa virikehoidossa ei saa lisää
mutta jos ne poistetaan, vie moni lapset hoitoon, joka on paljon kalliimpaa kunnalle, subjektiivinen päivähoito-oikeus. ;)