Tunnistaako vauvan itkusta oikeasti, millon pienellä on nälkä
vai onko kipuja tai jotain muuta? Odotan esikoisiamme (kaksoset) ja tätä olen monesti pohtinut, että ihanko oikeasti sen tunnistaa? En ole kauheasti lasten kanssa ollut tekemisissä, vaikka silti raskaus oli ihan suunniteltu ja toivottukin.
Kommentit (7)
Näin. Itsellä 2kk vauva, ja mitään en vieläkään osaa, mutta itkut tietää suunnilleen, että kun edellisestä syönnistä on aikaa, niin sillä on varmaan nälkä, ja jos ruoka ei kelpaa, sitten vaipat, ja jos sittenkin itkettää, niin sitten on väsy/masussa kiertää tms. ja koitetaan leikittää ja hoivaa masua.
Ja nykyään herään öisin jo kovaan maiskutukseen, eli vauva imee huuliaan ja sormiaan ja kertoo nälästään siten, ennenkuin alkaa itkut, jos ei maitoa ole tullut tiettyy sietopisteeseen mennessä ;)
vauva itkee eri tilanteissa eri tavalla ja ajan kuluessa sitä omaa pienokaista alkaa ymmärtämään n. 90 %. Eli huteja tulee edelleen, mutta suurin osa veikkauksista osuu oikeaan. Jos lasta oikeasti sattuu, niin siitä kiljumisesta ei voi erehtyä. Välillä lapsi myös itkee väsymystään ja sen tunnistan myös hyvin (silmät lurpsuu kiinni ja lapsi säpsähtelee pitääkseen itsensä hereillä). Mahassa kiertävää pierua/kakkaa meillä itkeskellään ähinän ja puhinan kera, joten senkin tunnistaa. Useimmin minulla menevät sekaisin "mulla ois vähän nälkä" ja "mulla on tylsää"-itkut. Ja kun tissi kelpaa leikkikaluksikin niin sitä ei välttämättä edes heti huomaa. Ja hankalinta on silloin kun on useampi vika yhtä aikaa esim. väsymys ja nälkä - silloin voi olla ettei tissi edes ekalla tarjoamiskerralla kelpaa. T. 3kk vauvan äiti, joka ei tiennyt mitään vauvoista vielä 3kk sitten :)
Tai ehkä mä vaan olen jotenkin tunnekylmä. Toki kipuitkun tunnistaa, se on kimeää eikä taukoa välillä. Ja sellainen seurankaipuu-vänkyttäminen, lähinnä narina on helppo tunnistaa. Mutta sitten ne muut: nälkä, kuuma, vaippa märkä... mistä hitosta sen tunistais?! Eikä ole tarpeenkaan, yleensä rinta rauhoittaa, jos ei niin vapanvaihto, sylittely ja kanniskelu sitten. Näillä on pärjätty ;)
"baby talk, oprah". Siina ohjelmassa austraalialainen (laakari?) tulkitsee vauvojen aantelya. Taitaa olla pari vuotta sitten kun tuon jakson katsoin mutta mieleen jai.
Meidän vauva on 6 kk ja nyt jo tiedän, milloin hänellä on nälkä. Mun mielestä meidän vauvan nälkäitku ja väsymysitku eivät poikkea mitenkään toisistaan.
vauvoilla tunnistaa paremmin, toisilla itku on enemmän saman kaltaista tarpeesta riippumatta. Luulisin, että ei sitä niin hyvin tunnista kuin mitä lehdissä ja lastenhoito-oppaissa annetaan ymmärtää.
vauva itkee eri tilanteissa eri tavalla ja ajan kuluessa sitä omaa pienokaista alkaa ymmärtämään n. 90 %. Eli huteja tulee edelleen, mutta suurin osa veikkauksista osuu oikeaan.
Jos lasta oikeasti sattuu, niin siitä kiljumisesta ei voi erehtyä. Välillä lapsi myös itkee väsymystään ja sen tunnistan myös hyvin (silmät lurpsuu kiinni ja lapsi säpsähtelee pitääkseen itsensä hereillä). Mahassa kiertävää pierua/kakkaa meillä itkeskellään ähinän ja puhinan kera, joten senkin tunnistaa.
Useimmin minulla menevät sekaisin "mulla ois vähän nälkä" ja "mulla on tylsää"-itkut. Ja kun tissi kelpaa leikkikaluksikin niin sitä ei välttämättä edes heti huomaa. Ja hankalinta on silloin kun on useampi vika yhtä aikaa esim. väsymys ja nälkä - silloin voi olla ettei tissi edes ekalla tarjoamiskerralla kelpaa.
T. 3kk vauvan äiti, joka ei tiennyt mitään vauvoista vielä 3kk sitten :)