Vinkkejä vauvanvaatteiden hankintaan?
Pitäisi hiljalleen esikoille ruveta hankkimaan vaatteita, mutta en yhtään tiedä mitä tarvitaan. Bodyja? Potkuhousuja? Housuja? Millaisia? Onko painonapilliset bodyt käteviä vai jotkut muut? Entä millaiset potkuhousut? Jne. Kaikki vinkit otetana ilolla vastaan!
Kommentit (19)
minusta taas body+puolipotkuhousut olivat kätevät. ostin käyttämöttömiä äitisypakkausvaatteita kirppiksiltä (noin 20cnt-1e kpl) tai sitten jotain "ihan oikeita" vauvanvaatteita. Hankintoihin meni varmaan maksimissaan 50 euroa ja koska en tarvinnut äitiyspakkausta, otin tuen rahana ja sijoitin sen turvakaukaloon.
Meillä vaatteita kului hämmästyttävän vähän, koska vauva ei pahemmin pulautellut ja pesin pyykkiä aika ahkerasti.
Mietin että kannattaako ostaa yhtään 50-senttistä vai suosiolla 56-senttisiä? Vai saako lähempänä synnytystä jotain kokoarvioita, jonka perusteella kannattaa vasta toimia?
ap
Ei tarvinnu pujotella päätä mistään aukosta sisään ja vaate pysyi hyvin päällä.
kolle 50 löytyi käyttöä. Ehkä muuten kannattaisi aloittaa koolla 56, sillä vauva kyllä kasvaa nopeasti eikä haittaa, jos vaatteet ovat jonkin verran liian väljät aluksi.
Kannattaa edetä tilanteen mukaan - jos tarvetta yhtäkkiä löytyykin koolle 50 eikä sitä ole tullut hankittua, voi laittaa vaikka jonkun (isän, mummin...)ostamaan tuon koon vaatteita lapsen synnyttyä kun tietää, minkä kokoinen vauva on.
kun jäävät pieniksi alta aikayksikön. Kirpparilta saa hyviä vaatteita tosi halvalla eikä harmita noin kuukauden käyttöikä.
Itse ostin varsin vähän. Alkuun kannattaa kuitenkin hankkia ihan muutama 50 tai 56 cm body ja potkuhousut, koskapa paketin vaatteet ovat selvästi isompia. Itse taisin hommata 4-5 pientä bodya, jotka ovat solmittavaa mallia eli kietaisubodeja eli vauvan päätä ei tarvitse laittaa kaula-aukosta läpi. Helpottaa täysin päätä kannattamattoman pienen pukemista huomattavasti. Lisäksi samanverran puolipotkuhousuja, itse en tykännyt kokopotkuhousuista ollenkaan. Tosin kietaisupaita ja puolipotkuhousut ovat sitten huono yhdistelmä, selkä on paljaana koko ajan.
Pehmeästä kankaasta valmistettuja housuja ja samoin paitoja, joissa vaikkapa napit tai vetoketju edessä.
Ainakin pari vuotta sitten paketissa oli haalari, minkä voi pukea ulkos menoa varten välivaatteeksi, ei haittaa vaikka alkuun onkin iso. Villapuku myös, mikäli aiot nukuttaa lasta ulkona. Mummut tulevat tässä kohdin tarpeeseen, mutta, jos sellaista kutovaa mummoa ei ole, saa täysin uusia villavaatteita myös esim kirppiksiltä.
Ulkohaalari on paketissa iso, mutta menettelee ensi keväänä. Ulkona nukkumistä/vaunuilua varten näin talvea vasten tarvitset myös paksumman pussin kuin mitä paketissa on.
Osta jotain vähän, mikä itsestä tuntuu mukavalta. omat mieltymykset löytää sitten myöhemmin. Ja niitä alle 62 cm vaatteita ei todellakaan tarvitse kauaa, max 3 kk. Itse huomasin, että vasta kokoa 68 pystyi pitämään selkeästi kauemmin.
Mutta kuten sanoin, jokaisella on makunsa. Kaverini piti sukkahousuja tytöillään heti vastasyntyneestä lähtien. Itseä ne ahdistaa jo ajatuksena, joten meidän prinsessalla oli vasta 2 vuotiaana eka kertaa sukkikset jalassa ja nekin jossain juhlissa. Tykkäsin pitää puolipotkuhousuja mieluummin ja varsinkin, kun niitä vuotta vanhemmalta isoveljeltä oli jäänyt.
Onnea matkaan ja älä stressaa liikaa. Pääasia, että lapsella on kotain päällä.
Ne vaatteet siinä äitiyspakkauksessa ovat ihan oikeasti aivan liian suuria vastasyntyneelle. Meillä alettiin niitä käyttämään noin 3 kk:lle. Joten jotai on pakko hankkia muutakin.
Itse suosin myös kietaisumallisia bodeja ja puolipotkuhousuja. Kovin monia ei tartte hankkia, ja kirppiksiltä ja kavereilta kannattaa kysyä, koskapa nuo vaatteet ei todellakaan ehdi käytössä kulua.
Tavalliset bodyt ovat käteviä noin koosta 60 (vai onko se 62 - en enää muista standardikokoja) alkaen. Suosin itse puolipotkuhousuja. Kokopuvut olivat hankalia, vaikka niissä olisi ollut nepparit tai luukku pepun kohdalla.
SUosittelen kirppareita, jos asut pääkaupunkiseudulla, myyrmäen kirppikseltä löytyy erityisen paljon vauvan vaatteita.
Ja saatiinkin kavereilta. Yhtään 50-senttistä ei olla ostettu, mut muutamia on odottamassa, nekin saatuja. Rv 36+5 ja tyttö on kokoarvion mukaan jo aika iso, että saa nähdä, tarvitaanko 50cm vaatteita. Itse ajattelin, että en osta, mutta jos tarvii, niin sitten pistää miehen tai mummin ostamaan, mutta kyllä me ihan alkuun pärjätään noilla, mitä on nyt hetki sitten saatu. Ja sitten voi ostaa lisää, jos siltä tuntuu. Varmaan kuitenkin pärjätään ilman lisäostoksia, kun ei tosiaan pientä vauvaa odoteta ja ylihuomenna olis jo täysaikainenkin.
Mulle on kanssa aika moni kaveri sanonut, että tykkää niistä kietaisubodeista. Kevyttoppapukuja löytyy sitten jos mitä kokoa. Ja 62cm toppahaalari, kun on niin iso se äippäpakkauksen! Villasukkia, tms. on tullut mummulta. Olen myös ostanut muutakin koossa 62cm, sitä suurempia en oikeastaan vielä kuin jonkun kappaleen kesän alesta. Saatuja on kyllä isompiakin.
Mulla on muuten joitain hyväkuntoisia vaatteita, joita mulla itselläni on ollut vauvana! Kun äiti oli säästänyt. 60-senttisiä suurin osa, mutta ovat pienempiä kuin nykyisen äitiyspakkauksen 60-senttiset. Oon muuten huomannut, tossa kun olen vaatteita pessyt, silittänyt ja järkännyt koon mukaan lipastoon, että ei kannata ihan sokeasti luottaa koko merkintöihin. Kannattaa vähän mittailla keskenään niitä vaatteita. Muuten voi käydä niin, että joku esim. 62cm onkin jo käyttöön otettaessa pieni, kun on ollut pientä kokoa.
Meillä ainakin kahdella lapsella on ihan alusta asti käytetty oikeastaan vain 62-senttisiä vaatteita. Harso+kuori on kuitenkin niin pullea paketti verrattuna kertisvaippaan.
Ystäväni suositteli myös kietaisumallia, mutta oikeesti: normibodyt sai vauvana puettua alakautta eli ei tarvinnut stressata sen niskan kanssa;)
Ja kun lapsi ei pulautellut, niin muutamalla potkypuvulla, bodylla ja potkuhousulla selvittiin alkuvaihe.
Ja itse suosin terällisiäpotkupukuja ja -housuja, pienen kanssa sukkien kanssa pulaaminen on jotenkin hankalaa. Huomioi sama esim. ulkohaalaria hankkiessa, pientä vauvaa ei ole kiva pukea erillisiin toppatossuihin..
ne oli tälläiselle epävarmalle äidille hyviä. Sitten puolipotkareita, siis terällisiä housuja.
Kokopotkarit on mielestäni hankala pukea. Housut ja sukat -yhdistelmä on jotenkin turha, kun ei ne sukat koskaan pysy jaloissa.
Meidän vauva oli ihan yliaikainen 42+jotain, mutta oli kuitenkin 50cm luikku. Meillä käytettiin 50cm vaatteita yli 2kk.
Näitä vaatekokoasioista on tosiaan vaikea sanoa mitään ehdotonta, koska vauvat vaan on niin eri mallisia. Ehkä kandee ostaa pari settiä niitä 50cm bodeja ja puolipotkareita. Ei ole iso taloudellinen menetys, jos ei niitä tarviikaan. Ja jos tarvii, niin lisää saa kaupasta =)
Vain muutama 56cm body oli hankittuna, menivät vauvalle pari viikkoa. Ja ihan normikokoinen vauva oli syntyessään, pituutta kasvoi aluksi vain niin hurjaa vauhtia että nuo pienimmät bodyt jäivät heti pieneksi. Nyt vauva 7kk ja käyttää 80cm bodeja, housut vielä 74cm, joten tosi äkkiä nuo koot pieneksi jäävät... Ja jos vauva ei paljoa pulauttele ei noita pieniä vaatteita todella montaa tarvitse, mutta sitähän ei tietty etukäteen voi tietää... Meillä tosin on kuivaava pesukonekin, joten vauvan vaatteet saa nopeasti koneessa taas käyttövalmiiksi.
Musta parhaita on olleet bodit ja housut. Paidat on olleet ihan kauheita, nousee ylös koko ajan ja mekot myös (käytetty vaan juhlissa). Mutta makunsa kullakin ja lapset on erilaisia.
Ihan pikkuisella vauvalla (siis alle 2kk) ehdottomasti paras mun makuuni on bodi (joko tavallinen tai kietaisumalli) ja potkuhousut.
En ole ikinä ostanut kokoa 50, vaan 56. Se kun menee kuitenkin jonkun aikaa. Eniten olen ostanut 62 kokoa, se on mennyt meillä monta kuukautta.
Vähän isommalle vauvalle olen ostanut sitten ihan tavallisia housuja, puolipotkareita, lisää bodeja, neuletakkia jne.
nykyisin kaupasta kuin kaupasta saa kietaisubodyja joissa on painonapit sivuun kiinnittämiseen :) Ja NE oli ihania,huomasin nyt kolmannen lapsen kanssa. Kahden ekan kohdalla tuskailin niitä nauhoja ja niiden irtoamisia...
elikkäs 50cm bodyja tarvit 2-3kpl,kannattaa ostaa sellaisia joissa on käännettävät hihansuut,saa tumpuiksi. Kätevää sekä kylmyyden,että sen takia kun vauvat huitoessaan raapii helposti itseään jopa silmiinkin..
Ja parit pikkiriikkiset potkarit. Saman verran myös 56cm vaatteita.
62cm tarvit jo muutaman enemmän,ainakin meillä ne meni jo hiukan kauemmin,mutta tosiasia on,että KAIKKI vauvan vaatteet jää pieniksi alta aika yksikön :D
Aika vähäisellä vaatemäärällä pärjää kunhan pesee pykkiä edes joka toinen päivä :) mutta jos haluaa aivan varman päälle pelätä niin eipä nuo paljoa tilaa laatikoissa vie nuo pikkuvaatteet ja mulla löytyy niitä ISOINA KASOINA ;D kun en vaan voi ohittaa söpöisiä poikavauvan vaatteita :)
Joten mulla esim on bodyja 15,potkareita ja haalarihousuja varmaan saman verran,muutamat collegehousut (ne lindexin tähtihousut on parhaat sen taitettavan vyötärön vuoksi),6 yökkäriä,kasa sukkia,myssyjä ja lapasia,muutama koko haalari... jne ;D
Meillä esikoisella 50-senttiset eivät sopineet enää edes laitoksella. Kolmonen taas käyttää 50-senttisiä osin vielä 7 vkon iässä. Tällä kolmosella ei myöskään mitkään puolipotkarit pysy päällä, saa potkittua jalkansa ensin haaroväliin ja sitten housut pois. Sopivan kokoiset ylhäältä kiinnitettävät potkarit ja kokopuvut ovat ainoat mitkä pysyvät päällä! Sukatkaan eivät pysy, joten terälliset housut tai sukkahousut rulettavat.
Bodyihin saa ostaa haaroväliin nepparillisia jatkopaloja, niillä saa tilaa kestovaipoille tai jatkettua bodyn käyttöikää.
ÄITIYSPAKKAUS.