Millainen on tyypillinen päiväsi?
Haluaisin tietää millainen on normaali päiväsi kotiäitinä. Mitä kaikkea teet ja millaisella aikataululla noin suunnilleen? Eli kertoisitko mahdollisimman kellontarkasti päiväsi kulun :).
Kommentit (11)
06-07.30 Herätys
07.30-1 1/2h eteenpäin:aamupesu,vaippojen ja vaateiden vaihto, äidin kahvitus samalla ja ilmakylpyä sekä juttelua.aamu imetys ja 5min. torkut
viim.10.00 ulos vaunuilla (aamupv.unet)Äiti hoitaa asioita ja käy taas kahvilla jossain
viim.12.30 takaisin kotiin ja vaihdetaan vaippa, syödään (vauva tissiä ja äiti syö isin illalla tekemät leivät) ja ollaan alasti alustalla jutellaan ja katsellaan tavaroita (äiti on kyllä vaatteet päällä ;D )
n.14.00 kävellään ympäri asuntoa ja katsellaan tauluja ja tavaroita.Ehkä torkahdetaan max. puol tuntia...... Kokeillaan että olisiko vauvalla malttia olla yksin kopassa ja kuunnella veden lotinaa äidin vieressä kun äiti tiskaa... Jos on niin ehkä nukahdetaan max. puoltuntia :D
15.00 isi tulee töistä tai lähtee töihin tai herää yövuorosta.
Mikäli isillä on ollut aamuvuoro tulee hän laittamaan ruokaa (toinen syö ja toinen viihdyttää vauvaa).Puuhaamme kotijuttuja. Yleensä aamuvuoro viikolla käymme autolla jossain ja olemme enemmän autolla liikenteessä ja arki on tapahtumarikasta ja pyörii enemmän muunkin kun kodin ja vauvan ympärillä. Isillä on iltavuoro niin syömme ennen kolmea ja lähdemme vauvan kanssa ulos uudelleen kolmen aikaan (hän on huono nukkuja paitsi vaunuissa...).Tulemme kotiin ja puuhaamme samaa kun päivällä. Jos isillä on yövuoro isi herää kolmen aikaa ja hoidamme kotihommia ja syömme yms. Puuhaamme samoja juttuja kun päivällä. Vauvaa nukutan aina klo15.00-17.00 välillä jossain vaiheessa että hän nukkuisi toiset pidemmät unet kun vain puol tuntia...
21-22.00 sängyssä tissillä ja nukkumaan
Tähän rutiiniin on myös aina mahdutettu kaikki vauvan kylvyt ja suihkut ja muut perusjutut sekä harrastukset yms. mutta tässä suurinpiirtein päivän kulku, kun eihän mikään päivä ole samanlainen ;)
vauvani on vasta 2kk;ta vanha, mutta aion edelleen käyttää päivistäni suurimman osan hänen kanssaan touhuten ja tehden niitä asioita josta hän pitää ja siinä sivussa sitten hoitaa muun. Kavereita näen tällähetkellä aina kun haluan. Otan vauvan aina jokapuolelle mukaan :D Onhan tämä tällä hetkellä aikmoista sekasortoa, mutta nautin tästä enemmän kun mistään muusta olen ikinä nauttinut!
6.30-7.30 herääminen jonka jälkeen aamupala ja lapsille päivävaatteet päälle (esikoinen pukee itse)
7.50- hetki lastenohjelmia, minä raivaan keittiön ja pukeudun
8.10 (tai 8.30 riippuen päivästä)alkaa ulkovaatteiden pukeminen jonka jälkeen esikoisen vienti kävellen eskariin. Kahtena päivänä viikossa keskimmäinen viedään samalla matkalla kerhoon. Ulkoilua.
10.30 takaisin sisälle, lounaan valmistelua, lapset leikkivät omia leikkejään
11.00 lounas jonka jälkeen keittiön raivaus, leikkiä tai lukemista
12.30 ulkovaatteet päälle ja kävellen hakemaan esikoista eskarista
13.30 kotiinpaluu, eskarilainen ja keskimmäinen leikkivät, minä nukutan pienimmäisen päiväunille
14.00 välipalan valmistelua, lukemista tai pelaamista
14.30 välipala
15.00 nuorimmainen herää ja syö välipalaa
15.40 mies palaa töistä, juttelen ja juon hänen kaverinaan kahvia, lapset leikkivät
17.00 lapset katsovat lastenohjelmia, päivällisen valmistaminen tai lehden lukua ja sähköpostin tarkistamista jos mies tekee ruuan
18.10 päivällinen, keittiön raivausta
18.50 iltatoimien aloitus, lelujen raivausta, pyykkihuoltoa lasten kylpiessä, iltapesut, sadut
20.00 iltapala, hampaiden pesu, nukutus
20.40 lapset nukkuvat, omaa aikaa ja kodin raivausta yms.
Lapset ovat 6, 3 ja 1 v. Peruspäivään lisänä ovat kaupassa käynnit ja lasten harrastukset, kahdella isommalla 2 krt viikossa ja pienimmällä 1 krt viikossa. Itse käyn jumpassa 0-2 krt viikossa.
7-8 herätys, aamupala ja pukeminen
7.30-8.45 koululaiset koulumatkalle, eskarilainen eskarikyytiin ja kerholainen 2xvkossa kerhoon mies töihin
8.30-9.30 vauvan syöttöä, pukemista, oma aamupala ja kahvi siinä sivussa, jos ehtii, omat vaattet, pesut. kerholaisen kotonaollessa hänen pukemistaan samalla, jutustelua
9.30-10 ulos tai keskiviikkoisin perhekerhoon klo 9.00, kaupassakäyntiä, asioilla juoksemista mitä milloinkin
11-12 kotiin ja ruoka, vauvan syöttöä, vaipan vaihtoa
12.45 eskarilaisen haku ja eskarikaverin vienti hoitoon, vauva yleensä nukahtaa autoon.
12-14 koululaiset palailee, välipalan valmistusta, vauvan nukuttamista, läksyjen tarkistusta, leikkimistä, pelaamista, siivoamista
14 välipalan syöntiä, siivoilua
15-17 harrastuksiin kuskaamista, ruuan valmistusta, asioiden hoitoa, vauvan hoitoa, pelaamista
17 ruoka ja lasten ohjelmat, vauvan syöttämistä
18-19 mies kotiin töistä, joinakin päivinä omiin jumppiin, muuten siivoilua, päivän kuulumisten vaihtoa miehen kanssa.
19 iltapesut ja -palat, lapset vielä hetken leikkii
20-20.30 lapset sänkyyn, iltasatu (ei joka ilta), lukevat vielä omissa sängyissään hetken
21 vauvan iltamaidot ja pesut ja nukutus
21.30-22 alkaa ehkä oma hetki
23 viimeistään itse nukkumaan
eli päivä on säntäilyä sinne sun tänne ja kodinhoitoa ja lastenhoitoa.
8.00 herätys ja aamupala
8.30 leikkimistä
10.45 ruoka
11.00 päikkärit (11.00-13.00)
13.00 ruoka
13.15 leikkiä, kävelylle rattaidenkanssa
14.45 ruoka
15.00 päikkärit (15.00-17.00)
17.00 ruoka leikkimistä tai jotain muuta puuhaa
19.30 iltapala ja nukkumaan
silloin kun vauva nukkumassa päiväunia(tyttö 9kk)
joko otan itse pienet päikkärit tai teen muuten omia juttuja, siivoon, netissä tms.
"vauvani" täytti juuri vuoden ja tällaisella rytmillä mennään...
07.00-08.00 herätys
reilu puoli tuntia heräämisestä syödään aamupuuro, vaihdetaan vaatteet yms. Poikani viihtyy hyvin itsekseenkin leikkien, joten aamupuuron syötön jälkeen syön itse aamupalan.Sitten leikitään, kotitöitä yms.
10.-10.30 ulkoilua ainakin tunnin verran + kaupassa käyntiä
11.30-12 lounas
12.30-13 päiväunet (nukkuu pari tuntia)
14.30-15 herätys, jonka jälkeen välipala tarvittaessa. sitten kaikenlaista touhuilua,leikkiä
16-16.30 päivällinen
17.30-18 iltalenkki rattaissa, n. tunti
19.00 iltapesu ja kylpypäivinä kylpy
19.30 vaihdetaan yökkäri päälle ja syödään iltapuuro
20-20.30 nukkumaan
säpinää kesällä, kun karvainen vauva saapuu taloon, mutta nykyisin arkipäivät suunnilleen tällaisia:
5.30 Miehen kello soi ja lähtee töihin, minä herään ja nettailen, 1-v kuopus heräilee yleensä noin 6.30
n. 6.50 noustaan kuopuksen kanssa ja mennään herättämään 13-v ja 7-v kouluun ja eskariin lähtijät, hoidellaan näiden aamutoimet
7.30-7.40 koulutielle lähtijät ulos ovesta odottelemaan taksia/bussia, missä vaiheessa yleensä 5-v kolmonenkin heräilee
7.45-9.00 Nuorimmaisten kanssa aamutoimet: aamusatu, vessailut, vaipanvaihdot, atooppisen kolmosen rasvaukset, päivävaatteiden vaihto ja aamupalat. Siinä sivussa koitan kuunnella radiosta uutiset. Jos pesen pyykkiä niin laitan ne jossain välissä koneeseen.
9.00-9.20 Isä tulee verstaalta aamuteelle
9.30 Leikkiä/pelailua/lukemista/DVD:n katselua, joskus kolmonen pelailee hetken lastenpelejä netissä/leipomista/ruoanlaittoa
10.30-11.00 Alamme valmistella uloslähtöä, nuorimmaisten lounas, vaipanvaihto, ulkovaatteiden etsiminen ja pukeminen
11.00-n.12.30 Ulkona, lenkitetään mummon (anoppini) koiraa, nukutetaan pienin rattaisiin, haetaan postit, leikitään pihassa, kävellään metsässä
n.12.30-13.00 Sisälle kolmosen kanssa, kakkonen kotiutuu taksilla eskarista, nuorin nukkuu ulkona, kaksi keskimmäistä syövät välipalan ja alkavat puuhailla keskenään, millä välin minä siivoan keittiötä, teen muita kotihommia esim. pyykinripustusta, paikkojen järjestelyä, tiskikoneen tyhjennystä, laitan kahvit tippumaan, lueskelen lehteä, haen nuorimman sisälle ja vaihdan vaipan
14.00 Mies tulee kahville
14.30-15.00 Ulos päivän toiselle ulkoilulle
16.00 Minä ja nuorin tulemme sisälle, laitamme ruoan, joka syödään aina n. klo 17.00, jolloin myös isommat viimeistään sisälle
Ruoan jälkeen sitten tehdään mitä milloinkin iltapalaan asti, joka on n.19.00, minkä jälkeen iltapesut (1-2 lasta päivässä pienistä), hampaanpesut, yövaippa pienimmälle, yöpuvut, iltasadut... Nukkumaan n.klo 21, myös minä usein nukahdan melko samoihin aikoihin kuin lapset
Esikoinen kotiutuu eri aikaan eri päivinä, n. 12.30-15.30 päivästä riippuen
Asumme maalla kaukana kaikesta, joten kaupassakäynnit eivät kuulu jokapäiväiseen rutiiniin vaan ne sekoittavat yleensä joko aamu- tai iltapäivän pari kertaa viikossa.
Kylläpäs kuulostaa todella hurjalta. Tuossahan menee koko aika lastenhoitoon ja kotitöihin. Ei jää ollenkaan aikaa tehdä omia juttuja? (En toki ole lasta hankkimassakaan, lueskelen vaan huvikseni näitä juttuja.)
Pian tuon edellisen kirjoitettuani sainkin huomata, että meille tulee karvaisen vauvan lisäksi vielä yksi ihmisvauvakin... Itse en koe arkeamme mitenkään kiivastahtiseksi, kaikki kellonajat (lukuunottamatta koulun alkuja ja loppuja) ovat varsin joustavia ja kun on tietty runko (säännölliset ruoka- ja nukkumaanmenoajat) niin elo on leppoisaa... Omaa aikaakin jää ja myös aikaa tällaisille joutaville asioille kuin vauvasivuilla surffailu... Ainakin minulla harrastukset löytyvät läheltä (lapset, lenkkimaastot, pian saapuva koira...), joten niiden pariin pääsen esim. nuorimman nukkuessa ja isompien puuhaillessa keskenään. Tämä kesä on eritysen helppoa, kun ei kolmonenkaan tarvise minua, koska koululaisilla on loma.
hurjalta kuulostaa kolmen lapsen äidiltäkin!
Meillä noin pääpiirteittäin:
herätys klo 7,aamupalat ja pukemiset, äiti vauva ja isommat lapset. Kerkeän kaikessa rauhassa hörpätä kahvia ja selailla vaikka nettiä imetyksen ohessa.
klo 8.30-10 lasten saattelua kouluun, vauva nukkuu vaunuissa.
klo 12-14 lapsia vastaan koulusta.Vaunu-unet.
välipalat koululaisille.
17-18 safkaa, isäntä kotiutuu.
klo20-21 iltapesut ja palat kaikki lapset.
En ole koskaan kokenut kotona olemista rankaksi, enkä ymmärtänyt äitejä jotka tekevät siitä niin tajuttoman hankalaa minuuttiaikatauluineen.
Siivoan päivittäin että paikat pysyy kunnossa, pyykkiä pesen kun on siihen tarvetta, en minkään "lukujärjestyksen" mukaan, muutenkin noissa vapaissa väleissä tehdään mitä milloinkin. Jaksamisen ja fiiliksen mukaan. Silti meilläkin on selkeät rytmit päivää ryhdittämässä mutta muuten on leppoista.
Mua kiinnostaa myös! Vauva vasta haaveissa, ja olen vahvasti kallistumassa kotiäitiyden suuntaan, mutta mietityttää että mitähän se sitten käytännössä on. Teille kotiäideille varmasti aika tuttua kauraa, mutta tällainen asiaa vasta suunnitteleva ei oikein tiedä, mitä odottaa.