Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi koiran "koirapelkoon"? ov

Vierailija
18.09.2009 |

Tai en nyt oikeastaan tiedä, että onko tämä koirapelkoa vai mitä tämä on.

Tarina alkaa viime kesästä, kun yksi koira kävi meidän koiran kimppuun (meidän koira oli pissalla, kun tämä isompi uros tuli ja meidän koira ehti vaan alistua, kun tuo kävi kurkkuun kiinni. Itse en ehtinyt reagoida asiaan mitenkään, onneksi ei käynyt pahemmin).

Lenkillä ei ole ongelmaa (ekat pari viikkoa murisi kaikille vastaan tuleville koirille), yleensä ei reagoi toisiin koiriin vaan mennä tohottaa eteenpäin, mutta joskus jää kiinnostuneena seisomaan ja katsomaan toista koiraa. Ilme on sellainen utelias ja koko kehonkieli kertoo, että koira tahtoisi mennä tekemään tuttavuutta. Ei olla kuitenkaan antanut meidän koiran tehdä sitä.

Jotkut koiran omistajat antavat koiriensa tulla nuuskimaan toisia koiria ja meidän koira antaa kyllä pienet, ei-niin-yli-innokkaat nartut, tulla nuuskimaan ja yrittää itsekkin nuuskia niitä. Isompien kanssa on vähän varautuneempi ja saattaa murista, silloin ei anneta missään nimessä koiran mennä toisen koiran lähelle. Pienet urokset on ok.

Yli-innokkaat urokset on taas toinen tarina. Muut urokset on ok, vaikka koira on selvästi varautuneempi niiden suhteen (eikä silloin anneta toisen koiran tulla lähelle). Esim. olin eilen illalla koiran kanssa iltalenkillä ja vastaan tuli kaksi koiran ulkoilluttajaa, jotka juttelivat samalla keskenään. Toisen kanssa meidän koira tulee hyvin toimeen, mutta tämä toinen oli uusi tuttavuus. Koira oli kuin kiimainen uros, kehonkieli oli sellainen, että "Mua panettaaaaaaa, missä on mulle panoseuraa" ja yritti ängetä meidän koiran lähelle. Meidän koira tietty sitten puolustautui ja rupesi murisemaan, kun tuo omistaja ei tehnyt mitään ja itse yritin vaan jatkaa matkaa, mutta koira vaan yritti jatkaa lähentely yrityksiään, meidän koira otti ja yritti näykkäistä tuota urosta kuonoon. Koira oli kuitenkin hallinnassani eli mitään ei tapahtunut.

Meidän pihapiirissä on enempikin näitä koiria ja kaksi niistä on agressiivisia kaikille, niin ihmisille kuin koirillekkin. Mutta kahdella naapurilla on melko ystävälliset koirat ja meidän koira saa nuuskia heitä, kun tavataan. Tuo toinen koira on iso saluki uros ja ekan kerran se oli vähän liiankin yli-innokas ja yritti tehdä liian läheistä tuttavuutta meidän nartun kanssa, joten koira puolustautui ja yritti näykkäistä kuonoon, mutta ei yltänyt. Sen jälkeen koira on ollut utelias menemään nuuskimaan salukia, mutta ei ole uskaltanut mennä tarpeeksi lähelle.

Pari viimeistä tapaamiskertaa tapahtui niin, että ensin meidän koira alistui ja kun huomasi, ettei saluki tee mitään, yritti mennä nuuskimaan salukin peppua ja kuonoa, mutta ei voinut, koska on salukia puolet pienempi :D Ja toisen kerran kävi sitten niin, että koira meni häntä heiluen tervehtimään salukia ja saluki yritti kutsua meidän koiraa leikkiin ja tulla tohotti nuuskimaan jne.

Tänään sitten taas tavattiin tuossa pihalla ja meidän koirapa päätti sitten taas murista varoittavasti, kun saluki tuli muka liian lähelle ja kun tuo ei auttanut, koira yritti näykkäistä kuonoon.

Tuo toinen naapuri on sitä mieltä, että koiria pitää sosiaalistaa ja sen takia meidän koirat tapaakin tuossa pihalla valvonnan alla. Jäin sitä miettimään, että miksi hitossa tuo meidän koira oli taas sitä mieltä, että tuo saluki on vihollinen ja sille pitää murista, kun viime kerrat on mennyt niin hyvin.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea sen loppuun asti.

Pitäisiköhän tässä alkaa miettimään jotain kuonokoppaa tai vastaavaa? Ihmisiä kuitenkin rakastaa.

Ja narttu koirat on ok ja pienet urokset. Ja koira on koko ajan hallinassa, mies ja minä osataan lukea koiran elekielestä, milloin koira ei tykkää tilanteesta ja otetaan koira pois siitä tilanteesta.

ap

Vierailija
2/2 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On koiralle aika lailla stressaavaa jos siltä vaaditaan vieraan lauman yksilöitten kohtaamista remmissä.

Sosaalistamista suosittelen minäkin mutta ei niin että lenkillä katsotaan joku kiltin oloinen koira ja "päästetään" koira nopeasti nuuskimaan. Sen sijaan kannattaa sopia jonkun koiranomistajan kanssa treffejä esim omalle pihalle tai tyhjään koirapuistoon jossa koirat saavat olla vapaina ja tutustua niin. Vastapuolen koiran pitäisi olla ns. kiltti eli koira joka ei heti ala toista ojentamaan (murisemaan takaisin ym) jos tämä peloissaan varoittelee tulemasta lähemmäs murisemalla ja jopa näykkimällä.

Narttukoiralla on täysi oikeus häätää yli-innokas uros vähän räväkämminkin, normaalisti uroskoira perääntyy vähän ja tekee itseään tykö rauhallisemmin.

Itse en anna koirani nuuskia muita koiria lenkillä ollessani. Pidän namit mukana ja ns. seuruutan koirani muiden ohi. koskaan ei vastaantulevat ole koiraansa meidän luokse päästäneet kun näkevät että koira on "käskyn" alla. Tällä tavoin koira oppii myös ohittamaan muut koirat välinpitämättömästi, se kun tietää ettei koskaan pääse remmilenkeillä vastaantulevia koiria tapaamaan.

Muita koiria koirani (nuori narttu) tapaa esim koirapuistossa ja metsässä joissa voi olla vapaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla