Oho, tuli ärähdettyä aika pahasti työkaverille :(
Kyllästyin aivan täysin hänen rasistisiin mielipiteisiinsä ja annoin hänen kuulla kunniansa. Tilanteen kuuli pari muutakin tyyppiä.
Anteeksi en voi pyytää, sillä tarkoitin mitä sanoin. Nyt kai sitten on vain odotettava, vieläkö kaveri puhuu minulle. Minä en voi puhua hänelle vähään aikaan, niin hirveästi kiehahti.
No niin av-raati, olinko nolo?
Kommentit (7)
eihän sitä mielipidettään tarvi vaihtaa vaikka anteeksi pyytäis kun on "antanut kuulla kunniansa" rumasti. (varmaan asian olisi nätistikkin voinut ilmaista. jolloin itsellekkään ei tule "paha olla")
eihän sitä mielipidettään tarvi vaihtaa vaikka anteeksi pyytäis kun on "antanut kuulla kunniansa" rumasti.
enemmän kuin vain tämä yksi tilanne. Täällä on yleensäkin sellainen kulttuuri, että asioista ollaan hirveän vahvasti jotain mieltä. Kuulisittepa, miten työkaverini haukkuvat ulkopuolisia, erityisesti päättäjiä. Asetelma on se, että on olemassa yksi hyväksytty mielipide, jota pönkitetään olemalla samaa mieltä työyhteisön toisten jäsenten kanssa.
Minä olen ikävä kyllä aika usein eri mieltä kuin muut, mutta olen yleensä pitänyt suuni kiinni. En ole viitsinyt lähteä mukaan siihen länkytykseen enkä myöskään tohtinut asettua yksin muita vastaan.
Tämä kyseinen työkaveri on minulle myös kaveri, siis olemme puhuneet paljon muustakin kuin työasioista. Hän on ehkä myös ainoa, jolle uskalsin täällä pimahtaa. Nyt sitten tuo nimenomainen tilanne ikäänkuin katkaisi kamelin selän. Itse asiassa sanoin hänelle myös mielipiteeni koko työpaikan "asenneongelmasta".
Olisin totta kai voinut sanoa asiat kauniimminkin, en puolustele sitä. Mutta ainakin sain sanottua ääneen sen, mikä on keittänyt sisälläni jo pari vuotta. En voi ottaa sitä takaisin, koska silloin ikään kuin pyytäisin anteeksi eriävää mielipidettäni. Tai ikään kuin vain minun pitäisi pyytää anteeksi rumia sanojani ja muilla olisi oikeus puhua niin jatkuvasti, vaikka muilla puhe kohdistuukin aina ulkopuolisiin.
Korostan, että näissä "länkätystilanteissa" on aina ollut kyse työn ulkopuolisista asioista. Työasiat täällä kyllä hoituvat fiksusti ja sovinnolla.
ap
No, on mullakin mennyt joskus kuppi nurin. Just siksi, että olin kuunnellut tollasta inkutusta jo vuoden päivät, ja juonut vaan tyynenä kahviani vaikka olin kiehunut kiukusta.
Ei siitä mitään seurannut. :) Työkaveri piti mua ehkä vähän sosiaalisesti tyhmänä, kun en tajunnut että hehän vaan ESITTIVÄT olevansa yleensä samaa mieltä. En pyytänyt anteeksi - sen jälkeen oisin ollut jokaisen kynnysmatto. Asiat jatkui kuten ennenkin. Seuraavana päivänä oli uusi Iltis kahvihuoneen pöydällä ja uudet syyt möykätä.
Kyllä se siitä, älä huoli. Todennäköisesti sulla on nyt aiheettoman suuri morkkis. Mieti huomiseen ja katso miten muut reagoi.
Ei siitä mitään seurannut. :) Työkaveri piti mua ehkä vähän sosiaalisesti tyhmänä, kun en tajunnut että hehän vaan ESITTIVÄT olevansa yleensä samaa mieltä. En pyytänyt anteeksi - sen jälkeen oisin ollut jokaisen kynnysmatto. Asiat jatkui kuten ennenkin. Seuraavana päivänä oli uusi Iltis kahvihuoneen pöydällä ja uudet syyt möykätä.
ap
pahoillasi siitä, miten sanoit kantasi, mutta että itse kantasi on edelleen sama.
Eli et pyydä anteeksi asiaa, vaan tapaa sanoa se.
Jos teillä on sairas keskusteluilmapiiri duunissa, se tuskin on tuon yhden työkaverisi syytä. Oli siten kohtuutonta räjähtää koko soppaa yhden ihmisen niskaan.
Luulen kyllä, että nämä pahimmat möykkääjät ihan oikeastikin ovat monesti samaa mieltä, kun tiedän heillä olevan saman suuntaista aatepohjaa.
Mutta miksi samaa mieltä pitää aina olla pitämällä sitä hirveää mökää, älämölöä ja haukkumista? Miksei asioista voi keskustella rakentavasti? Melkeinpä luulen, että tällä länkätyksellä on lopulta vain yksi päämäärä: pullistelu ja oman paremmuuden todistelu.
ap
Ja mikset voisi pyytää anteeksi?! Todellakin voit! Ainakin sitä, että välienselvittelynne kantautui ulkopuolistenkin korviin. Ja sitä, että et osannut sanoa ajatuksiasi asiallisesti, vaan kiehahdit ja ärähdit. Luonnollisesti saat ja pitääkin sanoa työkaverille jos hänessä joku (rasistiset mielipiteet nyt vaikka sitten) v*tuttaa, mutta muista että olet aikuinen ihminen kuitenkin.