Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko korotonta lainaa sukulaisiltasi?

Vierailija
17.09.2009 |

Minusta oudon yleinen tapa nykyään on lainata asuntoa tms. varten rahaa vanhemmiltaan. Koroton lainaus on toki halpaa, mutta kuka haluaa olla taloudellisesti isolla summalla sidoksissa vanhempiinsa? Luulisi että käytetään kiristyskeinona tiukan paikan tullen...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se maksoi aikanaan 10.000mk.

Sovimme että maksan sen kahden vuoden aikana ja tarvittaessa saan lisämaksuaikaa. Asiasta ei sen koommin puhuttu sanaakaan, maksoin auton vajaassa vuodessa.

Vierailija
2/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sitä mihinkään kiristykseen ole käytetty.

TÄmä on pelkästään taloudellisesti järkevää. ESim tällä hetkellä vanhempieni olisi todella vaikea saada rahalle hyvää tuottoa mistään muualta, eikä osakesijoittaminen muutenkaan kiinnosta heitä. Tilikorot ovat niin pieniä, että on järkevämpää lainata se raha meille kuin että me lainaamme sen pankilta ja maksamme pankille isompaa korkoa kuin mitä vanhempamme saisivat samasta summasta.

Ei mua haittaa olla sidoksissa vanhempiini. Jos oltais muuten huonoissa tai epäluottamuksellisissa väleissä, saattaisi haitata, mutta minä arvostan vanhempiani ja he minua. Ja jos paha tilanne tulisi niin ainahan voisin myydä kämpän ja maksaa rahat takaisin. Ei se sen kummempaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvussa tapana lainata korollista lainaa maksusuunnitelman kera, niin ei ole kenelläkään nipottamista.

Vierailija
4/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainut lapsi ja vanhemmat ovat itse tätä ehdottaneet.

Vierailija
5/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla onvanhemmiltani koroton laina, jota maksan joka kuukausi 500 euroa takaisin. KORKO on eri asia kuin lyhennys.

Vierailija
6/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut, asiasta on tehty velkakirja ja takaisinmaksusuunnitelma juurikin verottajaa varten. Homma on toiminut vallan mainiosti ja kaikki osa-puolet tyytyväisiä.

Vierailija
7/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajalle laitoimme sopimuksen ja takaisin maksu suunnitelman. kaikki lyhennykset kirjasimme veroilmoitukseen. Jos maksaisi korkoa, se olisi vanhemmilleni tuloa ja näin verotettavaa tuloa.

Vierailija
8/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasta ei tarvitse periä korkoa. Verottajalle pitää kuitenkin pyydettäessä näyttää, että lainaa oikeasti maksetaan takaisin lyhennyssuunnitelman mukaisesti. Lyhennyssuunnitelma voidaan tehdä vaikka 50 vuodeksi jos halutaan. Jos lainaa ei lyhennetä, se katsotaan lahjaksi.

Itse olen lainannut rahaa korottomana vanhemmiltani. He itse halusivat auttaa minua asunnon hankkimisessa. Ei mikään ongelma puolin eikä toisin.

Vierailija
9/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottanut eikä sillä ole kiristetty. Mitä ne nyt kiristäis? Pikemminkin ne olis loukkaantuneet, jos menisin tuhlaamaan rahojani pankin korkoihin.

Vierailija
10/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen myös antanut korotonta lainaa siskolle. Molemmilla kerroilla on tehty velkakirja ja lyhennyssuunnitelma, jotta asiasta ei tule epäselvyyksiä. Sillä lailla säilyy hyvät välit. Toisekseen, jos tulee äkillinen kuolintapaus, niin velkakirjalla toinen osapuoli turvaa saatavansa kuolinpesästä.

Miksi maksaa turhia korkoja, jos voi kerran jelppiä? Pääasia että toinen osapuoli myös maksaa sovitusti, eikä ala lusmuilla.

Vierailija
11/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja korottomuus on verovapaata. Ei ole kiristetty sillä, emmekä mihinkään kiristyksiin alistuisikaan, he ovat itse ottaneet asian esiin, ja heillä on niin paljon ylimäääräistä, että eri tavoin haluavat kiertää perintöveroja. Laillisesti tietysti, niin että jos lahjoja on annettu, niistä on verot maksettu.

Vierailija
12/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tällainen tulee ensimmäiseksi mieleen.

Luulisi että käytetään kiristyskeinona tiukan paikan tullen...

Vierailija
13/17 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että ei ole toisen mielivallan alla. Eli lyhennyssuunnitelma jo valmiiksi lainasopimukseen, mihin molempien ja todistajien allekirjoitukset, niin mitään säätämistä ei tarvitse aloittaa jälkikäteen.

Ja tietysti jos ihmiset ovat sellaisia, jotka kiristävät muuten esim vedoten lastenhoitoapuun tai muuhun, niin ei tietenkään sellaisten kanssa ruveta minkäänlaisiin sopimuksiin.

Vierailija
14/17 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan korotonta lainaa netistäkin esim. suomilimiitti.fi tarjoaa sellaista.

Vierailija
15/17 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ottanut, kyseessä ei ole edes vanhempani, ja summa on aika iso, 10 000e. Mutta henkilö, joka lainaa sitä peri 900 000e.

Vierailija
16/17 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan korotonta lainaa netistäkin esim. suomilimiitti.fi tarjoaa sellaista.

Mahtaako olla kulutonta? :D

Vierailija
17/17 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainantakaus voisi olla hyvä, ei itse laina. Tällöin maksaisit itse korot pankille ja sukulainen voisi laittaa lainan panttina olevan takauksen määräajaksi johonkin sijoitusmuotoon ja saada siitä ehkä korko- ym tulojakin.  Toki sukulaisella olisi riski, että et maksaisikaan lainaa ja hän menettäisi takaajana varojaan. Ottaisin lainaa vain jos olisin hyvin varma kyvystäni maksaa ajallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme