Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskekttanut kuollutta ihmistä?

Vierailija
12.09.2009 |

Itse olen silitellyt ja pitänyt kädestä kuollutta isääni vaikka hän oli jo silloin kylmä ja kangistunut. Olen ihmetellyt kun moni on sanonut että kuinka mä uskalsin koskea?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

useita kertoja. Olen myös nähnyt ihmisen kuolevan.

Vierailija
2/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoani silitin kädestä, kun hän oli jo kuollut ja ruumishuoneella. Olin vajaa 11v. Sen jälkeen ei ole läheisiä kuollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa lastani.

Vierailija
4/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

issän sain pitä kädestä tuntreja kunnes hän kuoli

Vierailija
5/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nähnyt oman lapseni kuoleman, pitänyt sylissä kuolinhetkellä, silittänyt jne..

olen ollut paikalla mummoni, pappani ja anoppini kuolinhetkellä ja silittänyt heitäkin.

Vierailija
6/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitosen vastauksesta :(. Sitä ei kukaan varmasti haluaisi kokea. Itse voin kuvitella myös piteleväni lastani jos hän kuolisi, toivottavasti niin ei käy koskaan..

Vierailija
7/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäänkuin olisi äärettömän edessä.

Vierailija
8/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isääni. Se oli kaunis, viimeinen hetki. Toivon, että saisin kokea saman myös äitini kohdalla ja yleensäkin läheisimpien. Kuolema on aivan liian "kaukainen" asia nykyihmiselle, ainakin täällä Suomessa (ja länsimaissa). Ja koskin ja silittelin.

Vierailija
9/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on nykyään niin "luonnollista" kuolla yksin, sairaalassa ja laitoksissa että moni on aivan liian vieraantunut kuolemasta vaikka se on osa elämää. Oletan että se taitaa olla yksi syy miksi ap sinulle on kummeksuttu sitä että olet koskettanut kuollutta. On surullista että elämästä on tavallaan niin vieraanuttu, että monasti törmää siihen ettei kuolemasta edes osata luontevasti keskustella.

Vierailija
10/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isäni hyvästelin

Vierailija
11/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajan tehtäviin kuuluu myös vainajanlaittoa eli pestään ruumis ja vaihdetaan vaippa sekä laitetaan valkoinen pitkä paita päälle. Yritetään laittaa tekohampaat takaisin suuhun ja kiedotaan siteellä leuka ylös siten, että suu on kiinni. Silmäluomet saatetaan teipata.

Ihan ok hommaa. Kyseessä kun ei ole oma omainen.

Vierailija
12/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kun hän oli vielä lämmin ja vasta kuollut, menehtyi siis synnytyksessä. Sitten myöhemmin kun puin hänet arkkuun ja hän oli jo kylmä ja kangistunut.

Lapseni on ainoa kuollut jonka olen nähnyt "livenä".

Vierailija
13/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kädestä loppuun asti ja sen jälkeenkin...

Vierailija
14/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suudellut kuolleen perheenjäsenen otsaa. Hän näytti vain nukkuvan.

Vierailija
15/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatiltani sairaanhoitaja, joten työni puolesta olen ollut kuolevan ihmisen tukena rauhoittelemassa ja silittämässä.

Kuolleita olen koskettanut myös sairaalan kylmiössä esim. omaisille esitellessä ja kun kuolleita on viety sinne.

Vierailija
16/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautausfirmassa, joten useita kymmeniä vainajia olen koskettanut (tai oikeammin sanottua pukenut, kammannut hiukset jne.)

Ja nykyisessä työssäkin olen usein vainajien kanssa tekemisissä.

Työ on työtä, eikä tunteet ole juurikaan mukana asiassa. Olen tykännyt molemmista töistäni paljon ja koen tekeväni arvokasta työtä. Lapsivainajat ja muut traagisesti kuolleet koskettavat aina ja sitä tulee pohdittua, että "mikä tässä elämässä onkaan arvokasta ja tärkeää".

En ole koskaan koskettanut lähiomaista, kun kukaan läheinen ei ole kuollut.

Vierailija
17/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatiltani sairaanhoitaja, joten työni puolesta olen ollut kuolevan ihmisen tukena rauhoittelemassa ja silittämässä.

vaikka kyseessä olisikin vanha ihminen. Ne pelkää siis? Minusta ei olisi rauhoittelemaan eikä tukemaan, itkisin itsekkin niin hirveesti.

Vierailija
18/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silitin. Hyvästijättö.

Vierailija
19/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä pystyi olemaan ihmeen rauhallinen, olin vain läsnä ja juttelin hiljaa, luultavasti isäni ei enää kuullut. Huomasin itse yrittäväni hengittää mukana, ihan kun voimaks hengitys olis lisännyt isäni hapen määrää. Enkä itksenyt kuoleman jälkeenkään, tai en muista.

Joitakin tunteja myöhemmin menin tapaamaan ystävääni, joka halusi auttaa hautajaisjärjestelyissä, heillä oli alan firma. Hän näki heti mitä oli tapahtunut, ja silloin hanat aukesi ja ittku tuli

Vierailija
20/23 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puin kaksi kertaa kuolleen ihmisen päälle valkoisen mekon ja kerran olin ruumiinavauksessa. En siis tuntenut vainajia sen paremmin, näitä kahta ensimmäistä kyllä hoidin heidän eläessäänkin.