Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen lukenut kouluaikana pitkän englannin.

Vierailija
12.09.2009 |

Numero ollut aina 7 ja ylppäreissä kirjoitin enkusta b:n. Kyse ei ole siitä ettenkö olisi yrittänyt opetella ja omaksua kieltä. Olen todellakin yrittänyt oppia mutta syystä tai toisesta se on vaan ollut aina vaikeaa.

Minulla on akateeminen loppututkinto ja nykyisessä työssäni joudun käyttämään englantia päivittäin. Ja se on siis todellakin työtäni vaikeuttava asia. Mitä ihmeessä teen ? Tälläkin hetkellä minulla on kirjastosta lainattuja enkun kursseja jota yritän opiskella iltaisin kotona....

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut ei oo vielä työpaikkaa

Vierailija
2/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä amerikan englantia, kun katselen tv-sarjoja, mutta brittienglannista en saa mitään tolkkua, enkä ymmärrä yhtään, jos joku ulkomaalainen yrittää sitä sönkätä. Kieliopin osaan kyllä. Olen hidas lukemaan, joten en jaksa yrittääkkänn englanninkielisiä teoksia lukea. Opiskeluaikoina luin niistä suomenkieliset referaatit. Mulla oli englanti 8, ja kirjoitin siitä c:n. Muut kielet oli älliä. En voisi kuvitellakaan työtä, jossa joutuisin englantia käyttämään. Niin, ja olen FM.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen asunut englannissa 5 vuotta. Silti englantini takkuaa. Ymmärrän kaiken puhutun ja pystyn kirjoittamaan hyvää englantia. Mutta kun minun pitäisi alkaa puhumaan, niin kieli kangertelee ja aksentti on kamala. Tottakai keskiverto suomalaiseen verrattuna puhun hyvää englantia, mutta siihen nähden, että ole asunut siellä pitkään puhun surkeaa englantia.

Ymmäärrän tuskasi. Olen huomannut, että meillä jotka oppivat lausuttuja kieliä kuten englantia huonosti, on vaikeus erottaa äänteitä. Sanon edelleen joitakin yksinkertaisia asioita väärin koska kuulen ne itse sellaisena. Tiedostaessani nämä sanat puheessani voin kyllä sanoa ne oikeinkin, mutta jos en asiaa ajattel, ne tulevat aina väärin.

Minulla meni noin kaksi vuotta englannissa asuessani, että aloin saamaan selvää heidän puheestaa. Joo tämä vaikeutti ystävien saamista aikalailla. Tenteissä pärjäsin loistavasti koska niihin pystyi lukemaan ja sitten kirjoittamaan teksti paperille. Ymmärryksessäni ei siis ollut vikaa.

Ikävä kyllä en osaaa auttaa itse asiassa, mutta ajattelin kertoa tämän, jotta huomaat ettet ole yksin asian kanssa ja voi olla että vaikka kuinka yrität niin asia on ja pysyy vaikeana.

Vierailija
4/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kokeilisit lukea ihan englanninkielisiä kirjoja (aikuisten, nuorten tai lasten)? Olisivat kivempia lukea kuin jotakin kurssikirjoja. Tiedän, että aluksi asia voi kauhistuttaa, mutta uskon että osaat (omasta kokemuksesta tiedän) ja kielitaito karttuu vaivihkaa. Lisäksi saat itsevarmuutta.

Paras tapa oppia kieltä on käyttää sitä. Näin ainakin itselläni oli.

Yksi vaihtoehto on mennä aikuisopiston kursille (ei välttämättä kielioppikurssille) lähinnä jollekin keskusteluryhmään tms. jossa joutuisit kieltä käyttämään.

Puhu rohkeasti, älä ajattele kielioppivirheitä tms. Älä myöskään käännä lauseita suoraan päässäsi. Älä tee liian pitkiä tai vaikeita lauseita (yksinkertaisilla pärjää ihan hyvin). Monen asian voi sanoa toisin, jos jotakin sanaa ei muista. Lisäksi "helpollakin" englannilla pärjää pitkälle ja taitojen kasvaessa myös kielen monipuolisuus lisääntyy.

Vierailija
5/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle englanti ja ruotsi sujuvat kuin vettä vaan. En välttämättä edes ajattele minkä kielinen joku asiakas on, kun em. kielet jotenkin tunkeutuvat tajuntaan niin automaattisesti. Aivan kuin joku puhuisi minulle äidinkieltäni.

Saksa on sitten taas ihan eri juttu. Sen kanssa takeltelen ihan huolella. En käsitä puhuttua saksaa, en haltsaa kielioppia kovinkaan hyvin opinnoista huolimatta, en jaksa lukea saksankielisiä kirjoja mutta pystyn kyllä kirjoittamaan tekstiä jos saan aikaa. Ilmeisesti siis saksa toimii siis ihan eri logiikalla kuin minun oma kielitajuni.

Vierailija
6/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselle avitti kun tiukasti päätin lukea englantia. Valitsin suosikkikirjailijani jonka kaikki suomennetut teokset olen lukenut. Ostin yhden suomeksi lukemani kirjan englannin kielellä ja luin sen. Ei ollut todellakaan helppoa! Koulussa yleensä painotetaan sanasta sanaan kääntämistä ja kielioppia, joilla toki on suuri merkitys työssäsi, mutta nyt kuulostaa siltä, että sinusta koko englanninkieli on vaikeaa ja luotaantyöntävää.

Itselleni suurin kynnys oli tuossa lukemisessa se, etten rynnännyt tarkistamaan sanakirjasta jokaista sanaa, mitä en tiennyt. Yllättäen keskellä kirjaa huomasin a) tajunneeni useiden sanojen merkityksen, mitkä olivat olleet outoja b) painavani mieleen sanontoja, jotka puhuttaessa saavat kielitasosi tuntumaan paljon paremmalta c) jäin ihmeissäni tuijottamaan joitain sanoja, jotka ymmärrän puhuttaessa, mutta jotka olisin kirjoittanut aivan erilailla....

Nykyisin kirjahyllyssäni löytyy useammaltakin kirjailijalta alkuperäiskielisiä teoksia ja romaanin lukeminen englanniksi ei tosiaan täytä ajatuksia tuskalla. Viimeksi sain jopa kommentin ulkomailla ollessani, että puhun erittäin sujuvaa ja selkeää englantia. Edellisiin vastauksiin viitaten kylläkin aksentti on jotain aivan muuta :).

Lisäksi vinkiksi, mikäli tätä haluat kokeilla; ehkäpä se oma lempikirjailija on niin raskasta tekstiä, ettei englanniksi jaksa aloittaa. Hömppä kirjat saattavat tällöin olla se eka askel. Kohtuullisen helppoa englantia ja melko lyhyitä. Lisäksi taito alkaa karttua todella pienestä, oman harrastuksen lehti englanniksi, tai vaikkapa newsweekin osto silloin tällöin ja sieltä itseä kiinnostavat artikkelit lukemalla. Lehtiä voi myös lainata kirjastoista.

Mikäli tarvitset todella virallista ja oikeita englannin kielisiä ilmauksia töissäsi, niin alan oppikirjoista saat vinkkejä. Älä kuitenkaan ala ensimmäisenä kahlaamaan vaikkapa sopimusoikeuden oppikirjaa lävitse, vaan etsi niitä ilmauksia mitä työssäsi tarvitset. Jos kieli on vaikea ja sen eteen on jo pitkään tehnyt paljon töitä, niin vain kielioppisääntöjä päntäämällä en usko lukko tilanteen aukeavan.

Tsemppiä !

Vierailija
7/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lyhyemmällä pärjää kun harjoittelee muutenkin...

Vierailija
8/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen ollut tosi surkea aina kielissä. Ja pärjään mun onnettomalla englannilla loistavasti.

Olen opiskellut mm 2 vuotta espanjaa ja voin sanoa että Venezuelassa olisi ollut tosi hankalaa ilman tätä pientäkin oppia.

Olen opiskellut myös 3 vuotta saksaa, ekaks 2 vuotta ja sitten kävin toista koulua vielä vuoden ja aloitin uudestaan alkeista ja sain edelleen ykkösiä todistukseeni, eli surkea olen ja kesällä pärjäsin loistavasti mun saksallani, vaikka koulusta on n 20 v aikaa.

Kun käytät kieltä jatkuvasti, se paranee. Saat varmuutta ja yhtäkkiä huomaat ettei ongelmaa olekaan.

Mä inhosin yliyli kaiken ruotsia koulussa ja mä sitten muutin opiskelee Pietarsaareen vuodeksi, ihan vaan sen takia että nyt paneudun tähän paremmin. Aina kun käyn Tukholmassa, puhun ruotsia. Tosin liian usein myyjä vastaa voidaan me puhua englantiakin, mutta mulle riittää että yritän.

Vierailija
9/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aiemmin ehdotkin. Matkustelin nuorena, ja silloin kieltä oli pakko käyttää, asuin myös ulkomailla ( tosin en englanninkielisessä maassa). Eniten hyödyin lukemisesta, ensin tyyliin Agatha Christien dekkarit, sitten muita dekkareita ja sitten ihan mitä vaan. Kaunokirjallisuutta sekä hömppää. Ystäväpiirissä oli myöhemmin sitten Suomeen naitu kanadalainen nainen, ja sen kanssa saatoin rauhassa harjoitella. Ja sitä kautta törmäsin englanninkieliseen aviomieheeni, nyt olen siis kieltä puhunut joka päivä jo parikymmentä vuotta.

Mutta lue ja puhu rohkeasti.

Vierailija
10/10 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääntämistä helpottaa, kun tietää kaikki säännöt. Niitä on ihan hirveästi. Oma enkku oli ihan kamala ja juuri tuo puhuminen tuotti vaikeuksia.

Lapset käyvät nyt koulua ulkomailla ja olen heidän kotiläksyjä valvoessani oppinut paljon.

Nykyään nautin puhumisesta ja kielen oppimisesta.

Lue paljon, jos vain ehdit.