kuinka paljon aikaa vie 5 km pyöräily?
Siinäpä se, siis kauanko menee rauhallista tahtia polkien?
Kommentit (18)
vartin. Jos ei meinaa ihan kävely vauhtia ajella tai kävellä välillä.
Ei taida ehkä ihan tälle pyörämatkalle ehtiä tämä tieto. ;) Matkan kesto riippuu ihan täysin siitä polkeeko tasaisella maalla, kaupungin keskustassa vai rauhallisemmassa maastossa, jossa ei tarvitse pysähdellä, odotella liikennevaloja ym. Itselläni menee 1,5 km työmatkassa noin 10 min polkea - matkalla on muutama ylämäki, 1 alamäki, sekä 3 liikennevalot ja tosiaan on ihan keskustan poikki isossa kaupungissa. Ruuhka-aikaan ei voi myöskään sata lasissa polkea.
5 km maaseudulla tai pyörätiellä ilman sen suurempia pysähdyksiä vie keskimäärin puolisen tuntia hyvällä säällä.
Mulla menee 10min jos liikennevaloton, tasainen reitti. Käytössä mummopyörä, joka hiton nopea ja hemmetin kevyt polkea.
Noin vartti, talvella sitten voi mennä puolikin tuntia.
mulla menee kymmeneen kilsaan 50 minuuttia, mutta olenkin sellainen maisemien ihailija, että ajelen hissukseen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:12"]
Mulla menee 10min jos liikennevaloton, tasainen reitti. Käytössä mummopyörä, joka hiton nopea ja hemmetin kevyt polkea.
[/quote]
ja tähän voin sanoa, että ja pa...at! tollon sun tuntinopeutesi olisi 30km/h. tollasta vauhtia ei edes pääse tollasella mummopyörällä edes miehet. tollanen rauhallinen sotkemistahti on ehkä jotain luokkaa 10-15km/h joten siitä voi laskea miten kauan menee 5 km polkemiseen.
Noin vartin. Perillä vähän puuskuttaa ja soijaa pukkaa.
Mulla menee noin vartti, riippuen tosiaan liikennevaloista ja reitin profiilista.
ps. 14 km menee parhaimmillaan 40 minuuttiin, en ole mies vaan pyöräilyä harrastava nainen.
Kaikista kännyköistähän taitaa tätä nykyä löytyä gps! Ladatkaa siihen joku appsi, jolla voitte seurata reittiänne ja vauhtianne, niin näette sen oikean polkemisvauhtinne. Tulee olemaan aika varmasti paljon alempi kuin tällä hetkellä luulette. Esim monen keski-ikäisen pullukan arvioima 25 km/h keskivauhti on useimmille täyttä unen näköä. Tavallisilla pyörillä kun ei edes pääse järin kovaa. Enkä puhu nyt keskiverto av-mammasta vaan oikeista kilpapyöräilijöistäkin. Tuota on nimittäin testattu.
Mulla menee 10 minuuttia, mutten poljekaan ihan sunnuntaivauhtia, eikä pyörä ole Jopo.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:12"]
[/quote]
ja tähän voin sanoa, että ja pa...at! tollon sun tuntinopeutesi olisi 30km/h. tollasta vauhtia ei edes pääse tollasella mummopyörällä edes miehet. tollanen rauhallinen sotkemistahti on ehkä jotain luokkaa 10-15km/h joten siitä voi laskea miten kauan menee 5 km polkemiseen.
[/quote]
Samaa mieltä! Minä olen kilpapyöräharrastaja ja poljen päivittäin 40-50km lenkkejä. Olen oikeasti todella nopea naiseksi Suomessa, vetelen 28km/h keskivauhtia. Jos olisi tasainen, suora 5km, pystyisin varmaan vetämään sen nippa nappa alle 10km, jos polkisin ihan täysiä.
Käytössä on 3700 euron maantiepyörä, jossa ei siis ole yhtään ylimääräistä pinnaa missään, että pyörä kulkisi mahdollisimman nopeasti. Ei soittokelloja, ei tarakoita, ei niin mitään lokasuojiakaan.
Tsekkaappa kellot ja mittarit seuraavalla mummopyörälenkilläsi!
Okei, tarkistin matkan; ei se ollukaan kuin 3,8km, hups! :D
Ajattelin reitin olevan 5km, mikä se onkin autoillen, mutta itse menin metsäreittiä jonka en ajatellut lyhentävän matkaa paljoakaan (maisemaetu). Ja matkaan menee tarkalleen 12 min, pyöristin kymppiin :)
Terveisin Perhanan Kova Mummopyöräilijä :D
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:04"]
Okei, tarkistin matkan; ei se ollukaan kuin 3,8km, hups! :D
Ajattelin reitin olevan 5km, mikä se onkin autoillen, mutta itse menin metsäreittiä jonka en ajatellut lyhentävän matkaa paljoakaan (maisemaetu). Ja matkaan menee tarkalleen 12 min, pyöristin kymppiin :)
Terveisin Perhanan Kova Mummopyöräilijä :D
[/quote]
No hyvä :) Mä jo meinasin heittää mun maantiekiiturin jokeen, kun joku mummopyöräilijäkin menee kevyesti ohi :)
Itse pyöräilen päivittäin aavistuksen päälle 4 km/suunta ja ihan perus halpispyörällä ja jos kiire tulee niin n.12min menee eli eiköhän tuo 5km mene n.15-20min suht reipasta polkemista. Maantiepyörällä taas jotakuinkin sama aika(n.10-12min) kun tulee 1 km kiertämisestä lisää matkaa mutta noin lyhyellä matkalla saa keskinopeudenkin pidettyä yllä n.25-35km/tunti
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se, siis kauanko menee rauhallista tahtia polkien?
Määrittele rauhallinen tahti kilometreina/tunti niin tiedät. Joku älykkäämpi ois tajunnu tuon ihan itse.
mutta 20 min, maksimissaan puoli tuntia.