Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakko sano, että en ymmärrä äitejä, jotka vaativat kutsumaan synttäreille aina koko luokan tms.

Vierailija
09.09.2009 |

Minusta he menevät ihan liian pitkälle oman lapsensa paapomisessa. Sillä kysehän näissä tapauksissa on yleensä siitä, että OMA lapsi on jäänyt kutsutta. Ei kukaan vouhkaa naapurin lapsen kutsumattomuuden puolesta noin kiihkeästi.

Taitaa olla kyse pahimmanlaatuisista curling-mammoista, jotka eivät hyväksy pieneintäkään pettymystä lapsilleen. Ja kuinka väärin siinä tekevät! Lapsilla tulee olemana vanhempina tosi vaikeaa kun eivät ole päässeet ikinä kokemaan pettymyksiä tai jopa pientä väärinkohtelua.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrostaloissa... Omakotitaloihin ei kutsuta kt-asukkaita, rivariasukkaat nippa nappa.

Vierailija
2/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tästä aiheesta on ollut viime päivinä noin miljoona aloitusta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on kyse siitä, että aikuiset yhdessä kantavat vastuuta koko luokan hyvinvoinnista. Siis nimenomaan muistakin lapsista kuin omasta.

Vierailija
4/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsumatta vain muutamaa. Eli joko kaikki tai sitten korkeintaan puolet tms..

Vierailija
5/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aihe kun pitää TAAS tehdä tästä uusi aloite.

Ja kun samaa vääntämistä ollut malkein kaikki.

Joo ei ymmärretä että pitää kaikki kutsua, jos et halua niin älä kutsu.

Jos jätät ryhmästä (luokka/tarha ym) vain yhden kutsumatta olet epäkohtelias. Se on fakta mutta voit toki tehdä niin koska mikään laki ei kiellä olemasta pöljä.

Vierailija
6/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni nämä synttärijutut jne. ovat parhaita mahdollisia hyvän yhteishengen luomiselle ja näin osoitetaan ettei ketään sorsita. Nyt siis viittaan tilanteeseen, että vain 1 tai 2 jätettäisiin kutsumatta.

Meillä on lapset aina saaneet valita että joko kaikki (käytännössä siis kaikki luokan pojat) kutsutaan tai sitten ei ketään. Samaa periaatetta kyllä onneksi noudattavat muidenkin lasten vanhemmat täällä meillä päin, joten omat lapseni eivät ole jääneet kutsutta -en siis siksi vouhkaa...

Pettymyksiä voi sitten opettaa muissa asioissa, mutta ihmisten kanssa toimeen tuleminen on vaan asia, joka on opittava. Mielestäni vanhemmat tekevät karhunpalveluksen lapsilleen, jos opettavat että lapsi voi itse valita kenen kanssa leikkii, eikä muista tarvitse välittää. Eihän se aikuisena ainakaan työelämässä mene niin... Ja nyt siis en puhu mistään räikeistä kiusaamistapauksista, selvennettäköön se vielä.

Vierailija
7/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa (ja työelämässä) joutuu tulemaan toimeen muidenkin kanssa mutta minusta ne omat leikkikaverit ( aikuisena vapaa-ajan kaverit) kyllä kuuluu ehdottomasti saada valita itse ja näihin lasken myös synttärivieraat.

Miten lapsi ikinä oppii pitämään puolensa ja arvostamaan itseään jos joutuu aina laittamaan MUIDEN tarpeet itsensä edelle? Jos ei voi edes sitä päättää kenen kanssa tykkää olla ja kenen ei?! Tätä mä en teidän jutuissa tajua/hyväksy. Minusta teette väkivaltaa lapsellenne kun ette anna sille mitään päätäntävaltaa omaan elämäänsä. Synttärit on kuitenkin lapselle tärkeä juhla, sinne ei tule kutsua luokan kiusaajia.

Vierailija
8/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omiensa edelle. Vaan se että nimenomaan luokkahenki on hyvä, kaikki aikuiset huolehtivat lapsista ja kaikista kannetaan vastuuta, on nimenomaan myös sen synttärisankarin etu.

Ei ole myöskään lapsen etu, että hänet opetetaan shoppaamaan ihmisiä.

Eikä ala-asteikäisellä kuulukaan olla päätäntävaltaa omassa elämässään. Sitä varten hänellä on holhooja. On alaikäinen.

Vierailija
9/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tulee kouluun, luokkahenkeä ei tarvitse ylläpitää enää koulupäivän jälkeen, silloin jokaisella ON OIKEUS olla vapaalla. Ja omien kavereidensa kanssa.

Kyllä mun lapseni on aina saanut itse etsiä ja päättää kaverinsa. Minusta se on perusoikeus lapsella. Lapsi ei saa olla vanhempien mielivallan uhri vaan lapsella ON OIKEUKSIA vaikka onkin alaikäinen. Lapsen oikeuksiin kuuluu se, että hän saa itse päättää kenen kanssa leikkii. Vanhempiaan lapsi ei voi valita mutta kaverinsa kyllä.

Vierailija
10/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi joutuu laittamaan muiden tarpeet omiensa edelle. Tässä on kysymys siitä, että huolehditaan (käytännössä siis vanhemmat hyväksyvät) siitä että esim. luokassa on hyvä yhteishenki -sitähän nämä juhlahetketkin osaltaan luovat.

Keskimmäisen poikani kohdalla esimerkiksi oli ekalla luokalla poikien kesken varsinaista kahinaa, mutta kukaan vanhemmista ei onneksi vetäytynyt puolustuskuoppiin, että meidän Pekan ei tarvitse leikkiä sinun kanssasi. Kaikki vanhemmat vetivät yhtä köyttä ja näyttivät pojille rajat, nyt on tilanne rauhoittunut ja leikit sujuvat jo ihan toisella lailla. Raskasta se on lapsille itselleenkin, jos joka päivä menee miettiessä, että kenen kanssa tänään haluan leikkiä.

Kuten 10 sanoi, ei tosiaankaan lasta tule opettaa shoppaamaan ihmisiä!

8

Vierailija
11/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koulun luokkahenkeen nimenomaan vaikuttaa se, miten lasten perheet kohtelevat lapsia. Ja lapsihan vapaalla koko muun vuoden paitsi ne synttärit!

Ei ole mitään mielivaltaa olla lapselle vanhempi.

Se että synttäreille kutsutaan kauniisti ja hyvinkasvatetusti ja vastuuntuntoisesti kaikki, ei ole mielivaltaa. Lapsellisia sanavalintoja sinulla.

Ja sinä kuulostat juuri sellaiselta curling-vanhemmalta, joka nuoleskelee lapseltaan hyväksyntää, eikä kykene tuottamaan tälle pienintäkään pettymystä olemalla vanhempi.

Vierailija
12/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka antavat lastensa kiristää synttärikutsuillaan. "Jos et oo kotileikissä koira, en kutsu sua mun synttäreille!" "Mulla on kohta synttärit ja mää kutsun sinne vaan ne, jotka tulee mun kanssa nyt hyppään hyppyskää."

Ja sitäkin olen kuullut, että ryhmän suosituin lapsi sanelee muiden lasten kutsuvieraat: "Jos kutsut X:n mä en tule ja kerron muillekin, että sun synttärit on ihan tyhmät."

Tai lapsi haluaa olla ilkeä yhdelle lapselle ja jättää tämän kutsumatta kertoen kaikille, ketä ei ole kutsunut. Kutsumatta jääneen kannalta pahinta on yleensä tilanne, jossa kutsuja kertoo muiden kuullen syyn: "En kutsu sinua, koska sinulla on niin kova ääni/et osaa syödä siististi/sinä et ole minusta kiva." Näin kutsumatta jääminen saa vähintäänkin yhtä paljon huomiota kuin kutsuminen. Ja kyllä itsellänikin olisi itku lähelllä, jos kahvihuoneessa työkaveri kertoisi, että kutsuu muut työkaverit Tupperwareiltaansa, muttei minua, koska minulla ei kuitenkaan ole varaa mitään ostaa tai puhun niin paljon, että muut eivät saa suunvuoroa.

Mutta eiväthän kaikki vanhemmat ymmärrä, että oma lapsi voisi tehdä näin. Kun oma kullannuppu nyt vaan ei halua kutsua tiettyjä lapsia synttäreilleen, niin vika täytyy olla näissä epäsosiaalisissa ja huonosti käyttäytyvissä muissa lapsissa.

Jos lapset saavat valita, keitä kutsuvat, pitäisi vanhempien vähän kysellä perusteluja ja pitää huolta siitä, että ne ainakin lapset, joiden kanssa lapsi oikeasti leikkii, tulevat kutsutuiksi. Ainakin päiväkodin mahdollisuudet vaikuttaa tähän asiaan ovat hyvin rajalliset, koulussa luullakseni vielä vähäisemmät.

Eskarin täti

Vierailija
13/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulupäivän jälkeen toki leikitään niiden kavereiden kanssa kenen halutaan (eli meillä lapsesta riippuen tyypillisesti 2-6). Mutta se ei poissulje sitä, että myös siellä koulussa on opittava käyttäytymään ja ryhmäytymään.

Ja jos synttärikutsuille kutsumisen perusteeksi otetaan se luokka, niin tottakai esim. 1 tai 2 lapsen kutsumattajättäminen vaikuttaa siihen luokkahenkeen.

8 vielä

Vierailija
14/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuota tarkoitin sillä "ihmisen shoppaamisella".

Vierailija
15/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihmiselle, jolla on laput silmillä ja joka luulee tekevänsä toisille hyvää mutta tekeekin pahaa. Etkä edes ymmärrä jos asianomainen sanoo, että teet nyt minun mielestäni väärin.

Mun anoppi esim on just tällainen, sille saa rautalangasta vääntää eikä se sittenkään ymmärrä toisen näkökantaa millään tavoin. Se ei niinkuin pysty lainkaan asettumaan toisen ihmisen pöksyihin, sä kuulostat myös sellaiselta.

Vierailija
16/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän tässä et pysty asettumaan niiden poisjätettyjen pöksyihin yhtään. Sinua kiinnostaa vain sen oman lapsesi rajattomat oikeudet! Ja oma napa, minäminäminä.

Sääli anoppiasi. Yrittää ilmeisesti pitää edes jotain tolkkua lapsesi elämässä! Hänelle voimia.

t. 13

Vierailija
17/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä vaadin pojaltani, että olisi kaikkien kaveri. Asiaa helpottaa tietty se, että poika on sosiaalinen ja pidetty muutenkin.

Synttärit ollaan yleensä vietetty yhdessä samoihin aikoihin syntyneiden luokkakavereiden kanssa ja sinne on kutsuttu koko luokka. On ollut kivaa oppia tuntemaan muutkin kuin ne lapset, joita poikani yleensä kutsuu kotiimme. Minusta järjestely on ollut hyvä.

Vierailija
18/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoa kenen kanssa ja miten lapsi leikkii.

Tuolla sinun valinnanvapaus kasvatusmetodilla et siis myöskään kiellä olemasta jonkun kanssa? vaikka seura selvästi on vahingollista?

Hyvin huomaa että te jotka puolustatte valinnan vapautta ja sitä ettei kaikkia kutsuta, yksikään teistä ei ole kommentoinut tai huomioinut tilannetta että VAIN YKSI jätetään ulkopuolelle.

Sehän tässä oli pointti.

Kyllähän se on ok, että kutsuu luokan 10:stä tytöstä vaikka 7 tai jopa8 mutta jos jättää yhden kutsumatta niin aiheuttaa aivan varmasti turhaa mielipahaa sille jota ei kutsutta.

Ja antaa samalla mahdollisuuden tämän yhden lapsen kiusaamiseen ja syrjimiseen.

Sekö on aikuisena teidän periaate. Että on oikein syrjiä ja kiusata yhtä ryhmässä.

Joskus olisi aikuistenkin syytä mennä itseensä, miettiä edes hetki miltä itsestä tuntuisi.

Siis miten kokisitte tilanteen että esim 10 hengen työporukassa olisitte ainoa joka ei saa kutsua yhteiseen illanviettoon.

Kyllä niitä pettymyksiä lapsille tulee elämässä muutenkin, ei se pettymysten oppiminen trarvitse lähteä siitä että tulee ainoana jätetyksi ulkopuolelle.

en voi käsittää että joku oikeasti kuvittelee että se kasvattaa jotenkin oman lapsen itsetuntoa että saa syrjiä tietoisesti yhtä lasta. Aiheuttaa varmaa mielipahaa. Näistä synttäreistähän kuitenkin sitten puhutaan ryhmässä ja silloin se ainoa yksi lapsi on kokonaan ulkopuolella.

Mutta ehkä juuri sinä äiti saat jotain tyydytystä siitä että saat olla osallisena vanhempana tälläiseen mielipahan tuottamiseen. tai sitten vaan olet niin typerä/itsekäs ettet osaa samaistua tilanteeseen.

Sehän nykypäivänä tuntuu olevan ongelma, empatiakyvyn puute.

Ja ei, lastani ei ole jätetty ulkopuolelle, joten en puhu nyt omani puolesta tai ole curling mamma.

Olen vain yksi äiti joka miettii MYÖS muiden kuin sen oman pikku kullannupun tunteita.

Vierailija
19/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä asuu samanikäinen tyttö kuin meillä. Äiti aina sitten hälyttää tekstarilla, kun tyttö valitsee meidän tytön leikkikaveriksi. Pitää tulla heti ja pitää leikkiä sitä mitä naapurin tyttö haluaa. Ja kun naapurin tyttö hermostuu ja väsyy leikkiin, meidän tyttö pitää hakea pois. Siitä tulee tekstari.

Meille ei tyttö tule leikkimään, koska meillä ei ole niitä leluja, joilla hän juuri nyt leikkii ja koska meillä on pieni koira, eikä hän pidä koirista.

Synttärilahjoista ollaan saatu kahtena vuonna palautetta, koska ensin erehdyimme antamaan meikkisetin, jonka äiti oli jo tuonut työmatkalta (mikä minun olisi tietenkin pitänyt muistaa) ja toisena vuonna siitä, että annoimme matkalta varta vasten hälle ostetun barbin, vaikka barbiet on ihan ohi jo siellä tämän naapurin tytön päiväkodissa.

Vierailija
20/33 |
09.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta, eikä täällä ole koskaan kutsuttu koko luokallista synttäreille. Jäisi kyllä synttärit juhlimatta, jos joku "pakottaisi" kutsumaan koko luokan. Meillä on maksimissaan saanut kutsua 5 kaveria ja niin on on ollut lapsen luokkakavereillakin tapana, koskaan ole ollut koko luokkaa.