Miten tehdään omenoista mehua?
Siis mehustimella - ei ole tarpeeksi että kannattaisi viedä mehupuristamolle.
Kuoritaanko ne? Pilkotaanko? Poistetaanko siemenkodat? Milloin ja mihin lisätään sokeria?
Kommentit (6)
8 litraa valmiina taas tälle päivälle, muutama vielä tulee. :D
Keitän ne mehuksi, halkaseminen nopeuttaa mehuksi tippumisen, en laita sokeria.
Pulloon vaan, jäähdytys ja pakkaseen.
Sulattamisen jälkeen voi maustaa sokerilla jos siltä tuntuu tai laittaa vähän vettä.
laitan mehumaijaan ja valutan mehun kattilaan. kuumaan mehuun sekotan sokerin. jäähtynyt mehu pakastepulloihin ja pakkaseen.
Kun saan ekan litran tai puolikkaan maijasta niin kaadan sen kertaalleen omppujen päälle ja sitten otan mehun talteen. Jostain luin että näin kun tekee niin mehu maustuu lisää ja nopeutuu keittäminen, mutta tiedä häntä. Ei ole kuitenkaan iso vaiva niin tästä tullut tapa! ;)
Kolmonen
Mammani on opettanut minua keittämään ja säilömään mehun tällä tavalla:
Mehun keittoa edeltävänä iltana pestyt pullot likoamaan kylmään veteen, jotta mahdolliset homeitiöt heräävät. Seuraavana päivänä ennen mehustuksen aloittamista pullot huuhdellaan kiehuvalla vedellä, tämä tappaa heränneet homeet. Huuhtelun jälkeen pullot vielä 100-asteiseen uuniin, jotteivät mene rikki mehua pullotettaessa.
Itse omput huuhtelen, puolitan tai laitan 4 osaan, ei kummemmin tarvitse putsata. Sokerin laitan jo maijaan. Reikäkauha on ykkösapuväline omppujen kääntelyyn. :)
Ensimmäinen kannullinen valmista mehua kaadetaan takaisin maijaan sen takia, että maku tasaantuisi.
Pullot piripintaan, ettei homeelle jää tilaa (=ilmaa) kasvaa. Kumituppilot ovat mielestäni parhaita.
Jos homeet on tapettu tällä tavalla ja pullot on täytetty äärimmilleen, ei joukkoon tarvitse laittaa säilöntäainetta, ja silti mehu säilyy, jopa 5 vuotta!
En ole ikinä kuullut kenenkään pakastavan mehua, mikä siinä on ideana?
-Himosäilöjä
jossa voisi pulloja säilöä.. :(
Siksi pakastetaan!
3
Lohkot vaan omenat mehumaijaan ja laitat sinne joukkoon sokeria, ei tarvii sen kummemmin siivota niitä. Suurimmat madonsyömät oon leikannu pois. Jos tuntuu ettei oo tarpeeksi makeeta niin oon lisänny vielä sokeria pullon pohjalle.