Millä ruoilla hb nousee?
Olen syönyt jo tarpeeksi kaikenmaailman litkuja ja tabletteja nostamaan hb:tä. Nyt alkaa maha olemaan siinä kunnossa, että ei enää rautaa lääkeaine muodossa kiitos. Olo on sellainen, ettei meinaa jaksaa mitään. Koti pitää hoitaa ja lapset, mutta siihen jaksaminen jääkin. Olen viimesen vuoden aikana lihonu 20 kiloa, kun ei jaksa enää liikkua alhaisen hb:n takia vaan kaikki vapaa aika menee nukkuen.
Neuvoja kiitos.
Kommentit (13)
Jos olet vuoden jo syönyt rautaa eikä hemoglobiini imeydy, niin eikö nyt kannattaisi tutkia miksi se ei tapahdu?
Syötkö c-vitamiinia raudan yhteydessä?
mustamakkara, verilätyt
persilja, maksa
jos tuntuu että rauta imeytyy huonosti niin maitotuotteet vähemmälle ja syönnin yhteydessä juo esim tuoremehua
minulla aina hb katossa, en juo maitoa yhtään
Syöpä nokkosia tai pinaattia reilusti jatkuvasti niin nousee hb nopeasti.
Minulla on hb tosi huono raskauden takia ja mulle määrättiin rautakuuri jota en voinut syödä, kun vatsa ei kestänyt. Nyt raskausviikkoja 29 ja olen syönyt paljon pinaattia, siis tuoretta ja kunnon ruisleipää, siis ruista pitää olla paljon leivässä, mikä tahansa ei käy. Nokkosia en ole käyttänyt, kun ei ole sellaista aluetta mistä sais puhdasta nokkosta, mutta ovat parempia raudansaannin suhteeen. Tärkeää on se että esim ruisleipää syö joka päivä monta siivua ja pinaatti on tuoretta, koska pakkastuotteessa yleensäkin ravintoaineet minimissään.
Jos olet vuoden jo syönyt rautaa eikä hemoglobiini imeydy, niin eikö nyt kannattaisi tutkia miksi se ei tapahdu? Syötkö c-vitamiinia raudan yhteydessä?
Mutta tähän. Eli mä olen viimeset 9 vuotta (eli ekan lapsen syntymästä) lähtien kärsiny hieman alhaisesta hb:stä. Asiaa on tutkittu ja viimeksi olen käynyt rautaa saamassa suoraan suoneen. Heti viikon hoitojakson jälkeen hb nousikin 106 :teen mutta aika nopsaan lähti taas laskuun.
Käyn nyt 3kk välein mittauttamassa, ja viimeksi 3kk sitten hb oli 106 mutta eilisen mittauksen tulos oli 86. Arvasin kyllä uon, koska olo niin heikko ja vetämätön. Lääkärit tehneet kaikki maholliset kokeet, otettu näytteitä ja kuvattu jne. Mitään syytä ei ole löytynyt tähän mennessä. Käskivät nyt vain lääkärinkin puolesta ruveta syömään ruokia joissa paljon rautaa.
Nyt on just sellanen tilanne, etten todellakaan jaksais edes kävellä hakemaan lapsia päivisin koululta ja eskarista jne. Kolme pientä vielä kotona. Pakko. Nukuin taas illalla 17-22 heti kun mies tuli töistä. Nyt vielä iltahommat, tai yöhommiahan nää jo on. Väsyttää silti taas niin,etä voisin heti nukahtaa jos vaan pistän pään tyynyy.
Onko keliakia poissuljettu?
Entä millä tasolla ferritiini on?
Onko keliakia poissuljettu? Entä millä tasolla ferritiini on?
Ferritiini 3kk sitten ennen suonilääktiystä oli 35, uuden kokeen tulokset saan huomenna.
eli yksi verilettu päivässä appelsiinituoremehun kanssa. Eli lyhyeti sanottuna veriletun rauta imeytyy hyvin, kun sen ottaa c-vitamiinia sisältävän juoman kanssa. Tällä konstilla ystäväni sai alhaisen hemoglobiininsa nousemaan.
Kehottaisin itse myös vähentämään hiilareita etenkin valkoiset vehnäjauhotuotteet kantsii jättää vähemmälle. Itselläni tuo auttoi ratkaisevasti ainaiseen väsymykseen ja mulla on jonkinasteinen imeytymishäiriö. Lisäbonuksena painokin tippui n. 6kg lyhyessä ajassa.
löytyy isompien markettien luontaistuotehyllystä.
Takuuvarma keino nostaa hb nopeasti (itselläni kolmessa viikossa 85:sta 130:een) ja on mahaystävällinen).
Ala käydä kuntosalilla ja nostele painoja. Parantaa verta.
Veri, maksa, punainen liha, pinaatti, persilja, oregano, punaviini sisältävät paljon rautaa.
Valmista ruoka valurautapannulla tai -padassa, rauta-astiasta irtoaa hyvää rautaa ruokaan.
Maksalaatikolla, maksamakkaralla ainaki