Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomista häistä kysymys/kysymyksiä

Vierailija
01.09.2009 |

Meillä on ensi talvena häät ja toisaalta haluttais lapsettomat häät. Mutta emme toisaalta halua, että ihan pieniä vauvoja tarvitsisi/pitäisi hoitoon viedä vaan ne isommat ja näin vanhemmat saisi välillä omaa aikaa ja juhlia ilman lapsia.

Kaipaisinkin mielipiteitä, että minkä ikäinen teistä on vielä sen verran pieni, ettei voi häiden ajaksi hoitoon laittaa. Itse on ajateltu, että 1v voisi laittaa hoitoon, mut muutaman kk ikäistä ei. Tämä on varmasti osittain ihmisistäkin kiinni miten ajattelee.

Entä onko outoa, jos laittaa kutsuun, että häät on lapsettomat, mutta sen ja sen ikäiset lapset on tervetulleita, jos vanhemmat niin haluaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän säätämiseksihän tuo menee, mutta ehkä kutsussa voisi olla jotain siitä, että vaikka häät pidetään aikuisten juhlana, sylivauvat tietenkin voivat tulla maitobaarinsa mukana?

Vierailija
2/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta ihan pieniä ei voi laittaa hoitoon, mutta mites perheet, jossa on eri-ikäisiä lapsia? Tai niillä, joille häät ovat eripuolella Suomea, kaikilla ei ole hoitopaikkaa lapsille koko viikonlopuksi.

Mites sellainen vaihtoehto, että laitette kutsuun, että lapset tervetulleita aluksi, ja toivomme saavamme juhlia aikuisten kesken loppuillasta.

Suurin osa lapsiperheistä lähtee hyvissä ajoin kotiin tai toimittaa lapset johonkin hoitoon (=sukulaisille) illan ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään te ette juurikaan voi toisten puolesta päättää että järjestyykö heillä lapsenhoito vai ei. Mietitte haluatteko TE lapsettomat häät vai kutsutteko koko perheet, ja kyllä lopun voi jättää järkevien vieraiden mietittäväksi. Jos jollain on sellainen rintalapsi jota ei voi jättää hoitoon, niin hän itse varmaan kertoo että haluaisi kovasti tulla mutta hoito ei onnistu. Ja siinä yhteydessä kerrotte että toki voi rintalapsen otta mukaan.

Mullekin kerran yksi kaveri sanoi että pidämme lapsettomat häät niin pääsevät vanhemmatkin vapaalle ja musta se oli todella erikoinen tapa ilmaista asia. Kyllä minä ainakin osaan itse päättää milloin meille on sopiva hetki ottaa omaa aikaa, eikä se välttämättä ole ne kaverin häät. Eli ei mitään yliselittelyjä!

Vierailija
4/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain on sellainen rintalapsi jota ei voi jättää hoitoon, niin hän itse varmaan kertoo että haluaisi kovasti tulla mutta hoito ei onnistu. Ja siinä yhteydessä kerrotte että toki voi rintalapsen otta mukaan.

Noinhan normaali ihminen tietysti tekee.

Mutta av on opettanut, että osa reagoi tuossa tilanteessa niin, että koska JUURI HEILLÄ on sylilapsi ja kutsuja sen tietää, kutsuja nimenomaan haluaa, että kutsutun perhe EI TULE juhliin. Ja sitten vihoitellaan seuraavat 10 vuotta, kun kutsuja niin vihaa ko. ihmisen perhettä ja pitää lapsia häiriintyneinä meuhaajina.

Vierailija
5/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta emme toisaalta halua, että ihan pieniä vauvoja tarvitsisi/pitäisi hoitoon viedä vaan ne isommat ja näin vanhemmat saisi välillä omaa aikaa ja juhlia ilman lapsia.

Ensinnäkin, jos minulla olisi pieni vauva ja lähtisin hänen kanssaan lapsettomiin häihin, se ei minulle olisi "omaa aikaa ilman lapsia", koska olisin tosiaan vastuussa vauvasta kuitenkin. Eli toki tulisin, jos näin kutsuttaisiin, mutta reipas juhliminen jäisi näin pois. Jos mulla taas olisi myös isompia lapsia, jotka eivät olisi kutsuttu, niin voisin kuvitella mikä älämölö siitä tulisi, että vauva pääsee, mutta isommat sisarukset eivät. Vaihtoehdot olisivat siis joko ilman lapsia lähteminen (myös se vauva hoitoon) tai kotiin jääminen kaikkien lasten kanssa.

Jos haluat lapsettomat häät, ilmoita se vaan reilusti. Vanhempien tehtävä on päättää, voiko vauvan jättää hoitoon ja minkä ikäisen. Sinun ei auta sitten kuin hyväksyä se, että joku ei halua vauvaa jättää vieraalle. Ikäraja on täysin subjektiivinen juttu, siihen vaikuttaa myös imetys kuten itsekin arvelit. Jos mulla olisi vaikka 4kk:n ikäinen vauva, joka suostuu syömään pullosta lypsettyä tai korviketta, niin voisin muutaman tunnin olla poissakin. Alle 3kk:n ikäistä tuskin jättäisin, puolivuotiaan kiinteitäkin jo syövän luultavasti kyllä.

Vierailija
6/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ensi talvena häät ja toisaalta haluttais lapsettomat häät. Mutta emme toisaalta halua, että ihan pieniä vauvoja tarvitsisi/pitäisi hoitoon viedä vaan ne isommat ja näin vanhemmat saisi välillä omaa aikaa ja juhlia ilman lapsia. Kaipaisinkin mielipiteitä, että minkä ikäinen teistä on vielä sen verran pieni, ettei voi häiden ajaksi hoitoon laittaa. Itse on ajateltu, että 1v voisi laittaa hoitoon, mut muutaman kk ikäistä ei. Tämä on varmasti osittain ihmisistäkin kiinni miten ajattelee. Entä onko outoa, jos laittaa kutsuun, että häät on lapsettomat, mutta sen ja sen ikäiset lapset on tervetulleita, jos vanhemmat niin haluaa.

Musta on hölmöä laittaa kutsuihin jotain ikärajoja niin, että alle 1 v voi tulla mutta isommat ei. Jos samassa perheessä on 0,5 v. ja 3 v. niin tilanne olisi aika outo. Ja teidän ei tarvitse miettiä, että vanhemmille olisi kiva päästä yksin juhlimaan. Vaikka lapset olisi kutsuttu, ne jotka halauvat juhlia ilman lapsia, järjestävät kyllä tarvittaessa lapset hoitoon.

Miettikää, haluatteko te lapsettomat juhlat vai juhlat, joissa lapset ovat mukana. Sen mukaan sitten kutsutte vieraat. Lapsettomat juhlat halutessanne on samalla hyväksyttävä se, että joku saattaa jäädä pois siksi, ettei pysty/halua järjestämään hoitoa lapsille. Kaikkein typoerintä on musta se, että kutsutaan ilman lapsia, mutta sitten kuitenkin sanotaan, että voi ottaa lapset mukaan, jos ei hoito järjesty. Itse kunnioittaisin kutsuja alkuperäistä toivetta enkä menisi lasten kanssa, jos alunperin lapsia ei ole kutsuttu. Vaikka sitten jälkeen päin sanottaisiin, että lapset ok.

Vierailija
7/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttä älkää nyt taivaan nimessä kuvitelko tekevänne sillä vieraillenne mitään palvelusta kun järjestätte näille paikan johon on pakko järjestää "omaa aikaa". Nyt on nimittäin niin, että useimmat niistä pienten lasten vanhemmista, joilla "omaa aikaa" on nirkoisesti, EIVÄT halua käyttää sitä vähää jossain 200 hengen pönötyspartyissä vaan ihan kahdestaan ja makuuhuoneessa.

Joten lähdetään siitä, että sinä järjestät sellaiset häät kuin itse haluat. Muut sitten järjestävät oman aikansa niin kuin haluavat.

Koska häät järjestetään yleensä jossain helvetinkaukana ja lauantaina pidettäviä häitä varten pitää käytännössä lähteä perjantai-iltana ja näistä aikuisten illanviettohäistä pääsee takaisin kotiin vasta sunnuntaina, on hoitoon jätettävän lapsen oltava vähintään 2-vuotias. Eikös se niin mennyt se av-sääntö, että lapsi voi olla niin monta yötä pois vanhempiensa huomasta kuin on ikävuosia.

Vierailija
8/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on vasta pienin tulossa, ja ensi vuonna on ystävien häät, josta tiedän heidän toivoneen lapsettomia. Olen jo nyt sopinut lapsille (myös sille pienimmälle)hoidon häiden ajaksi. Kun tiedän tilanteen hyvissä ajoin olen siihen reagoinut. Olen ehkä joidenkin mielestä huono äiti kun en ole 24x7 ihan pienenkään vauvan kanssa, vaan käyn ystävien kanssa ulkona jne, kun isä on lasten kanssa. Sitä varten meillä on aina reilusti rintamaitoa pakkasessa, jolloin rintaruokinnassakin oleva pärjää hyvin toista vuorokautta hoidossa (mikäli tarve tulee, en noin pitkiä aikoja mitenkään suosi). Ja tiedän itse kokemuksesta että nautin niistä ystävien häistä huomattavasti enemmän kun olemme miehen kanssa siellä kahdestaan ja lapset hoidossa kuin että olisi kaikki kolme mukana, ja tidän myös että lapsillamme on paljon kivempaa hoidossa kuin siellä häissä. Minusta ainakin voi laittaa kutsuun maininnan "lapsettomuudesta", jokainen tehkööt päätöksen sen mukaan mikä on oma mielipide.

Vierailija
9/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä odota että kaikki pitäisivät ideastasi. Itse jättäisin tulematta, jos ei lapsemme olisi tervetullut.

Häät ovat perinteisesti koko perheen juhla ja sen perinteen haluan välittyvän lapsillenikin. Emme siitä syystä osallistu ilman lapsia häihin.

Sitä paitsi av on opettanut, että on paljon taaperoimettäjiä. Ikärajan asettaminen on käytännössä mahdotonta. Eikä yleensä lapsettomat häät ole lasten vanhemmille yhtä juhlaa. Koska lapsi on haettava hoidosta ja vietävä yöksi kotiin, jää juhliminen lyhyemmäksi kuin jos lapsi olisi mukana. Varsinkin jos juhlapaikka on kaukana kotoa.

Vierailija
10/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on nimittäin niin, että useimmat niistä pienten lasten vanhemmista, joilla "omaa aikaa" on nirkoisesti, EIVÄT halua käyttää sitä vähää jossain 200 hengen pönötyspartyissä vaan ihan kahdestaan ja makuuhuoneessa.

Joku vieras voi toisaalta olla ihan iloinenkin, että pääsee lähtemään ilman lapsia, jos hoito vaan järjestyy. Me olemme miehen kanssa jättäneet lapset hoitoon tilaisuuksista, joihin he olisivat tervetulleitakin. Esim. esikoisemme oli aikanaan puolitoistavuotiaana mummon hoivissa, kun kävimme tuttaviemme häissä. Vaikka hän olikin kutsuttu, niin arvelimme ohjelman kestävän niin myöhään, että tuskaiseksi olisi ollut. Päätös oli oikea, häävalssi tanssittiin joskus klo 23 jälkeen ja sitä ennen oli lukuisia puheita, joita tuon ikäinen ei olisi malttanut kuunnella paikoillaan.

Vierailija
11/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei päässeet, mutta suurin osa kyllä. Kivaa oli ja vieraat viihtyi. Tee niin kuin sinusta tuntuu. Jos tunnet vieraat hyvin ja tiedät, kellä on ihan pieniä lapsia. niin laita heidän kutsuihin erikseen lappu, jossa selität että vauvat on tervetulleita.

Vierailija
12/12 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy myöntää, että ihanaa oli ;) Kerrankin oli aikaa jutella kaikkien kanssa(meilläkin 3 lasta) ei tarvinnut syöttää ketään, sai vaan olla ja nauttia. Kyllä me viihdytään yhtälailla lapsettomissa kuin sellaisissa häissä joissa lapset saavat olla mukana. Kukin taplaa tyylillää ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi