Lestadiolaiset, ehkäisettekö jos seuraavaa raskautta pitää odottaa sektion takia?
Kommentit (27)
Kysyin aivan asiallisesti, mielenkiinnosta.
ap
Tosi seikka on myös se, että me vl:tkin olemme yksilöitä.
Ydin asiahan on, onko seksistä kieltäytymisen syy se että halutaan estää raskaaksi tulemista ja siten estää Jumalan luomistyö. Vaiko vain kyse siitä ettei satu nyt huvittamaan, jaksa tms.
Myös kaikissa sairauksissa ja niiden hoitomuodon valitsemisessa kyse on lopulta siitä, halutaanko hoitaa kyseistä sairautta ja äitiä kuntoon, vai vain estää raskaaksi tulemista. Siinä on suuri ero.
Useat lääkitykset ja leikkaukset voivat estää raskaaksi tulon, mutta jos se on sivuvaikutus eikä itse tarkoitus, asia on ok.
Näin minä ajattelen.
Varmaan on joukossamme myös ihmisiä, jotka toisten lapsilukua seuraavat. Ainahan joukkoon mahtuu kaikenlaista. Se ei nyt kuitenkaan todellakaan ole mikään yleinen tapa.
Ja sittenhän on myös otettava huomioon, että ihminen joka tuntee toimineensa väärin ja salailee, tuntee usein myös että häntä kytätään ja puhutaan pahaa vaikkei niin tapahtuisikaan.
Asioilla on aina monta puolta.
Meille syntyi nyt 8. lapsi ja toivon todella ettei tämäkään olisi viimeinen. Me mieheni kanssa rakastamme vauvoja ja lapsia! Elämä olisi niin paljon tyhjempää ilman heitä. Toivottavasti saan sitten nauttia ja hoivata lastenlapsia kunhan en niitä itse enää voi saada.
Ei naisella taivaspaikka mene sen helpommin kuin miehelläkään. Jos yhdessä ehkäistään, yhdessä ollaan siitä myös vastuussa. Tai jos toinen sitä päättää tehdä, hän on siitä itse vastuussa.
Eikä lapsimäärät vaikuta kenenkään Taivaaseen pääsyyn.
Samalla viivalla on lapseton nainen, kuin 18 lapsen isäkin ja niin edespäin.
Tiedänpä myös niitä lapsettomia vl-pareja, joille lapsia ei ole tullut kovista toiveista huolimatta. He sitten kadehtivat suurperheitä. Tiedänkin tällaisia pareja ja olemme aiheesta usein keskustelleet.
niin sittenpä meillä noudatettaisiin pidättyvyyttä. Siinä se minusta yksinkertaisimmillaan.
Ja kyllä, minä kieltäydyn seksistä silloin kun en jaksa tai ei muuten vaan huvita. Enkä ole koskaan kuullut kenenkään sanovan ettei se passaa. Siinä tapauksessa siinä olisi jotain häikkää jos laskisin jotain varmoja päiviä tms. ja kieltäytyisin ehkäisymielessä. Mutta ei seksiin tartte vastentahtoisesti suostua, eikä ainakaan minun mieheni touhuilisikaan ellen minä olisi selvästi hommassa mukana. Mies kyllä pettyy jos ei "saa" mutta kestää kyllä tilanteen ja asiaan palataan seuraavan kerran kun jompikumpi tekee aloitteen.
Joku kysyi mitä ajattelen siinä vaiheessa kun mies laukeaa sisääni. Pakko myöntää että harvoin minä siinä vaiheessa mitään ihmeellistä mietin, yleensä olen siinä vaiheessa sen verran kiihottuneessa ja nautinnollisessa tilassa ettei siinä kauheasti tule mietittyä. :) En minä aina orgasmia saa mutta usein kyllä. Ihanan usein...
Meillä on 5 lasta eikä kumpikaan kovin kiihkeästi toivo tähän hätään raskautta. Miehelle uuden vauvan tulo olisi selvästi vaikeampi hyväksyä. Mutta kyllä me yhdessä tilanteemme eletään ja rakastetaan ja hoidetaan jokaista lastamme parhaamme mukaan. Rakastellaan myös kun siltä tuntuu ja toivotaan että Taivaallinen Isä suuressa viisaudessaan tietää meidän parhaamme ja säätää uuden elämän alkamaan kun sen aika on.
Myönnän että tämä on naivia mutta alistavaa ja ihmisarvon vastaista ei.
Jos lääkäri kieltäisi sinulta raskaudet kokonaan, olisitko seksittömässä liitossa vaihdevuosien ylitse saakka?
Yli viisikymppisenä sitten seksiä seuraavan kerran. Mitä se tekee parisuhteelle?
Jos en saisi enää koskaan tulla raskaaksi niin sitten suostuisin kyllä sterilisaatioon jos lääkärit sitä terveydellisin perustein suosittelisivat.
Jos lääkäri kieltäisi sinulta raskaudet kokonaan, olisitko seksittömässä liitossa vaihdevuosien ylitse saakka?
Yli viisikymppisenä sitten seksiä seuraavan kerran. Mitä se tekee parisuhteelle?
ketju vl-seksistä ja lapsien teosta.
Ja siinä moni vl kertoi hyvin selvästi, että seksistä ei voi kieltäytyä, koska sekin on vähän niin kuin synti ja ehkäisyä. Toki ei aina tarvitse antaa, mutta pitkään ei voi kieltäytyä väsymykseen vedoten ja raskaudenpelkoon, koska se koetaan ehkäisyksi ja se on vähän niin kuin syntiä ja mitä siitä nyt muutkin sanois jne...
Seksiä ei saanut myöskään harrastaa niin, ettei siemenet pääty emättimeen, koska sekin oli niinku vähän syntiä kun niille siemenille ei annettu mahdollisuutta tulla lapsiksi ja mitä siitä nyt jumalakin sanois kun saattaa nähdä sen ja naisella menee taivaspaikka.
Siellä tuli hyvin selväski se, että vl-äidit laskee toisten lapsia ja on katkeria jos joku sää vähemmän lapsia ja pääsee helpommalla taivaaseen.