Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten keskittymiskykyä voisi parantaa?

Vierailija
28.08.2009 |

Minulla on työ missä ajoittain saattaa tulla paljon muistettavia asioita yhdessä rytäkässä. Kiirettä pitää, puhelimet soi, muut ihmiset keskeyttävät työn tekoa jne. Tiedän, että jään liikaa miettimään ja hiomaan asioita ja varmistelen, että olen varmasti tehnyt kaiken. Siitä seuraa sitten, että jään kelaamaan, että mitäs nyt olen ehkä unohtanut ja tottakai teen varmaan asiat hitaammin mitä sellainen työntekijä, joka vain pistää asiat halki poikki ja pinoon. Usein työpäivän jälkeen pohdin todella pitkään työasioita ja monesti nousee mieleen asioita mitä mielestäni olisi vielä pitänyt tehdä töissä jne.

Ihan todella rasittavaa! Sitten kun on tarpeeksi kiire ote herpaantuu ja alkaa ahdistamaan, että en saa hommia hoidettua ja alan tehdä niitä pikavauhtia valmiiksi ja siitä sitten seuraa se, että työasiat pyörii entistä enemmän mielessä ja miettii, että muistinko tehdä kaikki vai en. En kykene noissa kiiretilanteissa ajattelemaan, että hoidan nyt tämän kunnolla, menköön vaikka ylitöiksi jne.

Kammoan virheiden tekemistä ja haluaisin tehdä työni absoluuttisen oikein, ettei kenelläkään olisi negatiivista sanottavaa työnteostani.

Olen yrittänyt ottaa käyttöön muistilistaa mihin laitan kaikki hoidettavat asiat, mutta en koe sen merkittävästi auttaneen.

Mietin, että eikö keskittymiskykyni riitä vai miksi tuntuu, että ajatus ei kulje, kun tulee paljon asioita hoidettavaksi ja vielä jos on kiire niin aina vain pahenee.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele delegoimaan?!

Vierailija
2/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rankaiset itseäsi virheistä? Oletatko että muut ovat täydellisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja märehtimään negatiivista palautetta ja sitten kelailen, että miten olisin voinut hoitaa asian paremmin jne.

Vierailija
4/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse miellän sen enemmänkin organisointipuolen ongelmaksi (vaikka kyllä mullakin keskittymiskyky on aika surkea). Tässä olen just pari päivää miettinyt, että pitää varmaan ostaa joku "opi organisoimaan" -opas, jottei päässä ja paperilla olisi aina sekamelska tehtävistä ja tekemättömistä asioista.

Vierailija
5/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kestä epäonnistumista ja jään murehtimaan ja märehtimään negatiivista palautetta ja sitten kelailen, että miten olisin voinut hoitaa asian paremmin jne.

Virheistä pitää ottaa opiksi, mutta menneisyydessä ei kannata elää. Sinulla on vain tämä hetki ja vain juuri NYT voit tehdä jotain.

Vierailija
6/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

murehtimaan ja soimaamaan itseäni jos olen tehnyt huolimattomuusvirheitä ja ihan typeriä mokia. Tunnen itseni niin huonoksi työntekijäksi noissa tilanteissa :-( Ja sitä murehtimista sitten jatkuu kauan.

Vierailija
7/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jäät märehtimään vanhaa virhettä ja samalla syntyy uusia!

Vierailija
8/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä märehtii työmokiaan pitkään. Toisinaan en saanut yöllä edes nukutuksi kun mietin työjuttuja, mahdollisia tehtyjä virheitä tai unohdettuja, kiireellisiä asioista. Unenpäästä sain uudestaan kiinni kun yöllä pistin paperille asiat. En valitettavasti osaa auttaa. Koetan tulla napakammaksi, opetella arvostamaan itseäni ja organisoimaan paremmin. Tsemppiä!

3: osu ja uppos!

T:5

Vierailija
9/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

murehtimaan ja soimaamaan itseäni jos olen tehnyt huolimattomuusvirheitä ja ihan typeriä mokia. Tunnen itseni niin huonoksi työntekijäksi noissa tilanteissa :-( Ja sitä murehtimista sitten jatkuu kauan.

Ensinnäkin työsi taitaa olla todella kiireistä. Siihen et voi välttämättä vaikuttaa, mutta jos töitä on liikaa, on pakko prioridoida ja oikoa jossakin.

Itse olen sairaanhoitaja ja päivät töissä ovat toisinaan kaaosta. Pyrin tekemään yhden asian kerrallaan loppuun. Käytän myös muistivihkoa, johon kirjaan potilaiden vointia/lääkärin määräyksiä jne..., kun en ehdi tietokoneelle, kun vasta vuoron lopussa.Hoidan tärkeimmät asiat ensin, ja pyrin välttämään ajan käyttämistä epäolennaisiin tai vähemmän tärkeisiin asiohin, jos on kiire.

Eli koita olla armollisempi itseäsi kohtaan, kukaan ei ole täydellinen työssään. Keksi keinoja saada ajatukset irti työasioista, esim. liikunta on hyvä keino.

Vierailija
10/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

virheitä tulee ihan kauheasti tuolla alalla, kun tahti on tuollaista?

Vierailija
11/13 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työni on ajoittain kamalan kiireistä :S Yksinkertainen asia saattaa yhtäkkiä muuttua kamalan monimutkaiseksi ja hankalaksi. Vastaan yksin isoista asioista ja en voi delegoida töitäni juurikaan muille. Jos joku menee vikaan niin syyttävä sormi osoittaa ensimmäisenä minua :-(

Tsemppiä kaikille muillekin kiireisille työntekijöille!

Vierailija
12/13 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

virheitä tulee ihan kauheasti tuolla alalla, kun tahti on tuollaista?

Kyllähän niitä virheitä tulee, siis osaston tasolla. Esim. lääkevirheitä tai viimeksi vietiin väärä potilas erääseen tutkimukseen. Tai jää asioita tekemättä kuten labrat tilaamatta tai lääkkeet myöhästyvät yms. ei niin vakavaa.

Mutta mun mielestä vikaa tulee hakea ja korjata työn organisoimisesta. Esim. meidän osastolla lääkevirheet vähenivät, kun iltavuorossa lääkkeiden jakaja tulee tuntia aikaisemmin vuoroon kuin muut. Ja jokainen virhe dokumentoidaan, josko sitten työtä voitaisiin järkeistää jotenkin. Ja henkiläkuntaa voisi olla enemmän vuorossa, yleensä kaaos syntyy silloin, kun on liian monta potilasta/hoitaja.

Vierailija
13/13 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap

Mulla on ihan samanlaista työelämässä. Vatvon huonommin menneitä asioita vapaa-ajalla ja siitäkös itsetunto vaan heikkenee. Kiltti tyttö juu.

Minullakin on hirveän paljon töitä (ylitunnit kuuluvat lähes poikkeuksetta opettajan tuntimäärään). Tunteja ei ehdi valmistella niin hyvin kuin haluaisi, joskus ei ollenkaan.

Lähtisin ilman muuta karsimaan näitä ylitunteja ja jopa lyhennetylle viikolle, mutta eipä ole mahdollista, sillä teen pitkiä viransijaisuuksia.

Töitä hakiessa jäät kyllä ilman työpaikkaa, jos alat heti pyytämään lyhennettyä työviikkoa.

Toisaalta sitten ajattelen, että ok, olen "vain sijainen", joten ihan sama miten menee. Teen vaan parhaani mukaan ja otan palkan.

Olisi kiva kirjoitella ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän