Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vähällä rahalla saa tehtyä kuukauden ruokaostokset?

Vierailija
28.08.2009 |

Kaikki vinkit tervetulleita, jos uusia vielä löytyy. Minä olen yksinhuoltaja ja minulla on 1lapsi 11v, mutta sen lisäksi on 6hoitolasta, paikalla pääsääntöisesti kerralla 4-5lasta. Tähän asti ruokaan on mennyt n. 200€/kk, mutta nyt pitäisi pari kuukautta saada menemään vielä vähemmän, jos se edes on mahdollista. Tähän asti jo olen hyödyntänyt kaikki mahdolliset tarjoukset ja ostan näitä nykyään -30% lihoja ym. ja kaikki muutkin paikoista, joissa ne on halvimmat. Maitoa tarvitsevat puurot teen systeemillä puolet vettä ja puolet maitoa, maussa ei eroa huomaa.

Ruoka on monipuolista, löytyy kasviksia ym, monikaan ei usko, miten pienellä ruokabudjetilla elän. Nyt kuitenkin seuraavat 2kk on ns. ylimääräisiä menoja ja olisi pakko saaha vielä jonkin verran ruokamenoja pienenemään.

Kaikista vinkeistä kiitollinen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan voi/kannata enepää edes yrittää! Saisko kunnalta tms apuja?

T.Itse 250/kk ruokaan/4h

Vierailija
2/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten ruuasta kulukorvauksen. Tuntuu pahalta, varsinkin kun oma juuri aloitti pp:lla, jos tuosta summasta vielä kovin vähennettäisiin. Onneksi oma ppph on luvannut käyttää esim täysjyvätuotteita, leipoo leivät kalliimpaan täysjyväjauhoon jne. Käyttää terveellisempää suolavalmistetta. Tämä oli yksi valintakriteeri, miksi hänet valitsin.

Leivotko leivät itse? Siinä tulee säästöä, jos et ole vielä tehnyt. Saisitko omenia tutuiltasi, nyt on omenakausi. Niistä sitten voi tehdä monenlaista välipalaa: tuoreena paloiksi, soseeksi (sokerilla ja ilman) pannarin kanssa, omanapiirakkana, kiisselinä, puuron lisukkeeksi.

Kuivurilla tai uunissa tai ihan huoneenlämmössä voi kuivata omenaviipaleita, joita voi käyttää sitten esim myslissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankin juurekset: sipulit, perunat, porkkanat suurissa säkeissä ruokapiiristä. maksavat tuolloin noin puolet vähemmän kuin esim kaupassa. Siten jaan ne äiti kanssa puoliksi, ettei ehdi menemään huonoksi.

ja itse lahden ostamaan nyt tehtaanmyymälästä leipiä, koska edellisen päivän tuotteet saa puoleen hintaan ja ne 12-13 perjantaisin vielä puoleen hintaan. Turku ja Rosten

Vierailija
4/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin omasta takaa on porkkanat, punajuuret, perunat ym, näitä ei tarvitse koskaan ostaa kaupasta ja tässäkin siis tulee säästöä.

Ja käytän kyllä, vaikka ruokabudjetti on pieni niin täysjyvätuotteita ym. terveellisempiä. Pahoittelut, jos joku sai kuvan, että yritän saada kaiken halvalla enkä ajattele lasten parasta.

Toki saadaan lapsista myös ruokarahat, mutta ne ei todellakaan vastaa nykypäivän hintoja ja siksi kaikki on laskettava todella tarkkaan, jotta rahat riittää kuukauden. Rakastan kyllä työtäni ja lapsia, mutta vastuuseen nähden palkka on pieni, mutten tätä työtä kyllä rahasta teekään.

ap

Vierailija
5/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta soijarouhetta ja jatka jauhelihaa sillä. Samoin osta kuivapapuja ja kuivaherneita, liota ja keitä ohjeen mukaan ja pakasta sopivina annoksina. Näitä voit laittaa melkein kaikkiin ruokiin.

Eli jos ennen olet laittanut vaikka makaronilaatikkoon 400g jauhelihaa, laita jatkossa 200 g jauhelihaa ja 200 g liotettua soijarouhetta ja 200 g papuja. Ruoan määrä kasvaa ja käytetty rahamäärä varmasti pienenee.

Vierailija
6/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelisin sen olevan vähintään 200 euroa neljästä lapsesta.

Vierailija
7/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun saat noin paljon kaikkea "omasta pihasta"...

Mutta voit toki jättää ostamatta justkin ne kaikki "ylimääräiset" kasvikset yms.

Kyllä esim pelkkä porkkana höyrytettynä käy useampanakin päivänä kasvikseksi.

Kesäkurpitsasta saa muuten myös kun raastaa niin 1-2 kesäkurpitsasta jo paljon raastetta. Mutta varmaan oot tätä tehnytkin jo :D

Ja lisää keittojen määrää? Jos teet nyt kerran viikossa niin tee jatkossa 2 krt viikossa.

Vierailija
8/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 4 henkeä ja rahaa menee tuplat kuukaudessa. Pitäisi varmaan katsoa vähän tarkemmin...

Vierailija
9/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästyy kaikki leivänpäälliset eli margariinit, leikkeleet, juustot ja kasvikset siltä osin. osta erilaisia hiutaleita ja ala tarjota joka aamu puuroa, lisää siihen vaikka tuota omenaa tai marjoja.

Vierailija
10/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voit ihan vapaasti säästellä sitä kulukorvausta. Meneehän varastointiin, kasvatukseen aikaa ja vaivaa (ja joskus rahaakin) ja maksaahan se tonttimaakin.

Onko paikkakunnallasi lidl? Siellä rasvaton maito maksaa 79 senttiä/litra. Joissain kaupoissa maitojauhe tulee edullisemmaksi (kuulemma) kuin maito maitona ostettuna. Voi ainakin käyttää ruuanlaittoon. itse en tätä maitojauheen edullisuutta ole huomannut, mutta saattaa pitää paikkansa paikkakunnallasi.

Ne pavut, linssit kannattaa ostaa etnokaupoista, saa edullisemmin. Ja sitten liottaa ja keittää iso annos kerrallaan ja pakastaa annosrasioihin /pusseihin, niin ei tarvitse joka kerta keitellä. Täällä av:lla kyllä joku tiesi kertoa, että niissä etnokaupan pavuissa on enemmän mm. torjunta-aineen jäämiä kuin tavallisesta ketjukaupasta ostettuna. En tiedä, pitääkö paikkaansa.

Itse asiassa, minua kiinnostaisi tietää, että millainen on ruokalistasi? Kuten joku muukin sanoi, niin sinulla voisi olla opetettavaa meille muille!

Kolmonen

Vierailija
11/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipas hyödyllistä kuulla, mitä laitatte perheellenne ruoaksi kun noin halvalla pääsette? Meillä menee rahaa ruokaan käsittämättömät 500-700euroa kk:ssa kolmen hengen perheessä. Ja nuorin on imeväinen...

Vierailija
12/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

punajuuret jne. niin voit minusta huoletta vielä jonkin verran säästää ruokakuluissa. Tänne on tullutkin hyviä vinkkejä, että soijarouheella voi jatkaa ruokaa ja tehdä puuroja aamuisin, tulee halvemmaksi kun leipä+siihen päälliset.

Muistelen (tuttava on pph), että pph saisi yhdestä kokopäiväisestä lapsesta ruokarahaa 1,50€ päivältä, oli tästä joskus hänen kanssaan puhetta ja sanoikohan, että hän sai jotain 150€ ruokarahaa kuukaudessa, siis todella vähän, lapsia hällä oli kuusi, näistä yksi osa-aikainen ja kaksi puolipäiväistä ja loput kokopäiväisiä.

Vierailija
13/14 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6lasta ja kaksi aikuista ja ruokaan menee väkisin 300-400€ kuussa, vaikka mekin saamme osan kasviksista ilmaiseksi kun kasvatamme itse.

Jos ap ehdit niin kerrotko mitä ruokia teet ja miten paljon saat hoitolapsista ruokarahaa. itse olen monesti miettinyt, mistä voisimme vielä karsia, että ruokakulut pienenisi.

Vierailija
14/14 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää myöntää, että meidän viisihenkisellä perheellä menee ruokaan vähintään 800e kuussa. Tuohon summaan olen laskenut ulkona syömiset, joita on 2-4krt kuussa.