Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuneisuus ja fyysiset oireet, apua

Vierailija
27.08.2009 |

Miten teillä oireilee?

Mulla on nostettu lääkitystä mutta en saa syötyä, ruoasta on tullut ihan painajainen. Pelkään että mulla vakava sairaus jonka takia en voi syödä ja kierre on valmis. Onko tää tavallista ahdistuneisuudessa? Olen ravannut lääkärissä, verikokeet yms olleet ok.

Miten pääsen yli tästä, aamusta alkaen mietin syömistä ja sitten yököttää.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ensin ahdistus väheni ja sitten vasta ruoka alkoi maístumaan?

Vierailija
2/21 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 168cm pitkä ja painan n. 47 tai 48 kiloa :( Oon siis alipainoinen khyllä. Viime talvena painoin vielä 53 kiloa, ja siihen olin ihan tyytyväinen (toki ois siitäki voinu vielä lihota jonkin verran). Mutta tosiaan siis, mulla on ollut kesästä asti IHAn samanlaista oiretta ! Kaikki alkoi vaan yhtenä päivänä siitä kun yhtäkkiä oksensin :O Sen jälkeen sitte huolestuin siit oksentamisesta (joka mielestäni tapahtui ilman syytä) enkä jatkossa sitte saanu ruokaa nieltyä, en muuta ku kauheella pakottamisella ja sittenkin välillä mun suu tavallaan itsestään sylki ruoan ulos :( Meen aina ihan paniikkiin siitä kun en saa syotyä! Just siks, että mun masu oikeesti mouruaa ruokaa ja haluisin syodä, koska oon niin laihaki jo valmiiks, mUT ei vaa aina pysty ... Mulla ei oo varmasti vielä diagnosoitu muuta ku masennus, mutta siis mulla epäillään kanssa jonkillaista ahdistuneisuushäiriotä. Nyt sain Cipralexia lääkkeeksi, oon syony vasta n. viikon sitä ja huomenna alan ottamaan isompia annoksia.. Tähän asti ahdistuneisuus on pahentunu ja ruoan syominen kanssa taantunu sille kammottavalle tasolle mitä se oli kesällä, mutta toivon, että nää on vaan niitä ohimeneviä alun sivuoireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ethän ole emetofoobikko eli oksennuskammoinen?

Tuli vaan mieleen kun itselläni on ollut emetofobia lapsuudesta asti ja syöminen aina vaikeutui pahoina ahdistuskausina. Pelkäsin, että jos syön niin oksennan ruuan jälkeen.

Nyt kun on taas parempi kausi, maistuu ruokakin ihan toisella tavalla vaikka edelleen syöminen pelottaa vähän. Alkaa palella ennen päivällistä ja se on hotkittava hirveää vauhtia, ettei sitten enää tarvitse ajatella syömistä.

Vierailija
4/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostettu noin viikko sitten tuohon. Ja olo senkun pahentuu

Vierailija
5/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 viikkoa oireet tuntuu pahemmilta mutta sitte alkaa helpottamaan.

Vierailija
6/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voiko lääkkeen nosto noin pahentaa oloa?

Vierailija
7/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestää noin 2-4 viikkoa viimeisimmästä annoksen nostosta (alku lienee kuitenkin se pahin), sitten vasta voit sanoa, onko lääkkeestä apua! Jos olosi on tosi ahdistunut (et saa nukuttua ja olo kaikinpuolin kamala), voisit pyytää lisäksi pienen määrän rauhoittavaa lääkitystä, jolla selviäiset sinne saakka kun Cipralexin vaikutus kunnolla alkaa ja sivuvaikutukset poistuvat.

Kaikille ei toki tule Cipralexia aloittaessa mitään em. oireita.

Vierailija
8/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä hoitovastetta - 10 mg ja 15 mg tavallisimmat päiväannokset, myös 20 mg mahdollinen. Eli tuo sinun 10 mg ei ole iso annos sekään ... tuliko silloin toukokuussa lääkitystä aloittaessa samanlaista oloa kuin nyt? Oliko olo jo välillä parempi?

Vierailija
9/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi pienellä annoksella, 2,5mg alussa jne.eli ei tullut ku pahoinvointia.

Nyt tosin heinäkuussa ahdistus paheni ja sen takia tuo annoksen nosto.

Mietin siis onko tämä syöminen mun psyykkinen juttu vai vaikuttaako annoksen nosto?

Vierailija
10/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä Cipralexin annoksen nostostakin. Joka tapauksessa olipa se kummasta tahansa, toivotaan, että pääset oireesta eroon elimistösi tottuessa isompaan lääkeannokseen tai isomman lääkeannoksen alkaessa vaikuttaa.

Tosiaan, jos tuntuu, ettet jaksa, pyytäisin sinuna pienen määrän rauhoittavaa lääkettä lisäksi.

Vierailija
11/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

otan yleensä puolikkaan, pelkään vaan että olen jo koukussa niihinkin:/

Tuntuu etten selviä tästä, niin kamala olo on.

Vierailija
12/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivotaan, että olo paranee. Odottele muutama viikko, jos ei helpota, niin kehottaisin käymään lääkärilläsi. Tsemppiä ja jaksamisia!

Vierailija
13/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläsestä ruokaongelmasta?

Vierailija
14/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen on ollut lääkityskin monta vuotta. Syömisen kanssa mullakin on ollut ongelmia. Muistan kun ei kertakaikkiaan pystynyt mitään syömään. Oksetti pelkkä ajatuskin. Ruokapöytäänkin menin niin rupesi huimaamaan ja ruokaa ei kertakaikkiaan saanut alas.

Opiskeluaikoina olin huonossa kunnossa ja en pystynyt syömään kuin juustonaksia. Se oli ainut mitä sain alas.

Tuntuu, että ruokailu on aina vaan mulle vaikeaa. Jotenkin pelkään ruokailutilanteita ja niistä on selvittävä nopeaa.

Vierailija
15/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni paniikki- ja ahdistuneisuushäiriö puhkesi muutama vuosi sitten ja ilman, että siihen liittyi lääkitys minulla oli kuvaamiasi oireita. Olin muutenkin tosi hoikka enkä missään nimessä halunnut laihtua ja oli ihan painajainen kun tajusin, että en saa syötyä. Jo ruuan näkeminen aiheutti oksennusrefleksin tai jos laitoin jotain suuhuni. Elin aika kauan mustikkakeitolla, jugurtilla. Kaikella minkä pystyi tavallaan juomaan.

Lämmin ruoka oli kauhistus. Ja mä todella halusin syödä, en vaan pystynyt.

Kokeile sinäkin jos saisit alas ensin noita nestemäisiä, kylmiä. Pikkuhiljaa siitä siirryt oikeaan ruokaan. Teet vaikka erilaisia hedelmäsmoothieta ym. Yritä huolehtia siitä, että saat energiaa. Sitä tarvitset.

Voimia sulle todella paljon, tiedän miltä susta tuntuu.

Vierailija
16/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että kyllä se ruoka taas rupeaa maistumaan kun lääke alkaa kunnolla vaikuttamaan. Pienikin annoksen nosto saa oireet pahentumaan tai ainakin mun kohdalla on käynyt joka kerta niin.

Tsemppiä sulle ap! Älä turhaa mieti syömistä, kyllä se ruokahalu joskus tulee takaisin.

Vierailija
17/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä oireilee? Mulla on nostettu lääkitystä mutta en saa syötyä, ruoasta on tullut ihan painajainen. Pelkään että mulla vakava sairaus jonka takia en voi syödä ja kierre on valmis. Onko tää tavallista ahdistuneisuudessa? Olen ravannut lääkärissä, verikokeet yms olleet ok. Miten pääsen yli tästä, aamusta alkaen mietin syömistä ja sitten yököttää.

Ihan sama oli mulla. Meni vähitellen ohi pelko ja fyysiset oireet lääkkeillä, mutta kyllä siinä kesti. Ahdistus lisääntyi potenssiin tuhat lääkkeen aloittamiseen jälkeen, mutta n 3 viikossa alkoi helpottamaan ja ilmeni enää satunnaisesti. Lääkettä olin syönyt muutamia kuukausia niin ahdistusta ei enää ilmennyt, eikä myöskään fyysisiä oireita. Syön vielä pari kk varmuuden vuoksi, ja sitten lopettelen hiljalleen.

Ruokahalu palautuu kyllä kun fyysiset oireet helpottaa. Mä laihduin 7kg joista 4 on jo tullut takaisin muutamassa kuukaudessa...

Vierailija
18/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku tuli kun luin teidän viestit!

On tuntunut että kukaan ei ymmärrä mua ja nyt teitä on useampi jolla ollut samaa!

Just sellasta että yököttää ruoka, ei vaan pysty syömään ja sitä omaa syömistään kyttää ja miettii kokoajan.

Pelkään myös koska olen tietty laihtunut, onko jokin vakava sairaus tms. ap

Vierailija
19/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös vakavaa sairautta. Kävin vatsan tähystyksen, ultran , lukuisia verikokeita ym. Mitään fyysistä syystä ei löytynyt. Mutta mä tiedän sun pelon.

Ja melkein uskallan väittää, että tuskin löytyisi sultakaan jos asiaa tutkittaisiin.

Tsemppi vielä toivottelee vastaaja #14

Vierailija
20/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmin ruoka on pahinta ja etenki syömisen aloittaminen. Tulee yökkäysrefleksi yms. ap