Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada ahdistuneisuushäiriö diagnoosi?

Vierailija
24.08.2009 |

Olen aika varma että minulla ko. sairaus on. Ahdistusta on nyt jatkunut yli 5vuotta jo. Pysyy poissa Cipralexin kanssa mutta olen lukenut että tähän sairauteen olisi ihan omakin lääkkeensä ettei tarvitsisi mielialalääkkeitä syödä. Pitäisikö siis ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ja yrittää saada sieltä diagnoosi vai missä sairaus yleensä diagnosoidaan?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykan polille, mielenterveystoimistoon, tai mikä se nyt teilläpäin onkaan. Siellä psykiatri tekee diagnoosin ja määrää lääkityksen.

Vierailija
2/15 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaako se sitten että olen hullu jos mulla tuollainen sairaus on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan tarkoittaa että olet ajoittain ahdistunut.

Vierailija
4/15 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan tarkoittaa että olet ajoittain ahdistunut.

Ajoittain ahdistunut ihminen on ihan normaali. Ajoittainen ahdistuneisuus kuuluu siihen, että on osaa ajatella ja tuntua, on siis ihminen.

"AHdistuneisuushäiriöstä" kärsivä ihminen ei ole ahdistunut ajoittain, vaan aina. Ja kyllä, hänellä on mielenterveyden häiriö. Kansankielellä sanottunahän on siis "hullu".

Vierailija
5/15 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedä ranteet auki

Vierailija
6/15 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6:sen kannattaisi mennä hakemaan lääkitystä omaan ahdistukseensa.

kaikissa mielenterveysketjuissa hokeva on yksi ja sama ihminen.

Vierailija
7/15 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menossa olen.

Vierailija
8/15 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se kerran auttaa vaivaan. Lääkelaitoksen kuvauksen mukaan essitalopraamia eli Cipralexia käytetään nimenomaan yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön.

Eli ihan oikea lääke sulla on. Diagnoosilla ei ny niin kauheesti väliä ole. Eri psykiatrilta voi saada vähän erilaisen diagnoosin. Se on aina vähän tulkintakysymys ja rajaa on vaikea vetää tiukasti. Minullakin on eri lääkäreiltä vähän erilaiset diagnoosinumerot, koska diagnoosi tehdään sen keskustelun perusteella ja siinä et ehkä muista tai osaa kertoa kaikkea ihan tarkasti ja kerrot erilaisina päivinä erilaisista oireista. Mulla epäillään olevan keskivaikeaa masennusta, ahdistuneisuushäiriötä tai jopa lievää persoonallisuushäiriötä, ns. vaativa persoona. Lääkityksenä mullakin Cipralex.

Syö vaan rauhassa sitä Cipralexia, jos se kerran auttaa.

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/393695.shtml

Vierailija
9/15 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosit saa lääkäriltä juttelemalla, useimmiten 20 minuutin käynti riittää siihen, että voi saada  diagnooseja matkaan. Ahdistuneisuushäiriötä ei yleensä diagnosoida erikseen, jos on masennusdiagnoosi, kun silloin masennus katsotaan päädiagnoosiksi ja ahdistus katsotaan tavallaan sen alaiseksi oireeksi muiden mukana. Käypä hoito -suosituksessa ahdistuneisuushäiriön diagnosoinnin sanotaan vaativan vähintään 6 kuukautta jatkuvia oireita, mutta käytännössä lääkärit kyllä kirjoittelevat näitä diagnooseja, jos on vaikka viikonkin jatkunut elämäntilanteeseen liittyvä ahdistus, kuten jos vaikka lapsi on ollut kipeänä huutamassa öisin ja ei ole sen takia saanut nukuttua, ja elämä sitten ahdistaa, niin voi saada ahdistustuneisuushäiriödiagnoosin matkaan lääkäriltä. Yhteiskunta vaan ei tule auttamaan sen pääongelman eli yöllä hereillä itse pitävän lapsen kanssa, jotta saisi itsekin nukkua, jotta se olosuhde, joka aiheuttaa ahdistusta, poistuisi. 

Vierailija
10/15 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia kyllä yleensä on hyödyllinen osa ahdistuksen hoitoa. Lääke voi auttaa pitämään ahdistusta loitolla, mutta se ei muuta elämäntapoja sellaisiksi, että ahdistukseen johtavista käyttäytymismalleista oppisi eroon. Pelkkä lääke yksinään ei muuta siksi mitään. Jos käy myös terapiassa, voi jossain vaiheessa päästä lääkkeistä helpommin eroonkin - ja osassa tapauksissa lääkitystä ei silloin edes tarvita.

Vierailija
11/15 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua näitä jotka nostaa jotain 13 vuotta vanhoja ketjuja. Omianneko nostelette vai laitatte aiheen hakuun ja sitten vastaatte vanhoihin ketjuihin? Ja siis tämä on vapaa maa mutta ihmetyttää vaan.

Vierailija
12/15 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tarkoittaako se sitten että olen hullu jos mulla tuollainen sairaus on?

"Hulluus" tarkoittaa aivan muita diagnooseja kuin ahdistuneisuus-häiriöitä. Eikä lääketiede tunne hulluus-ilmaisua.

Vierailija
13/15 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi AP yleensäkään haluaa virallista diagnoosia?

Vierailija
14/15 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla hyvä olla olemassa esim. kuntoutusta hakiessa.

Vierailija
15/15 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko ahdistuksesi häpeästä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän