Tiesittekö tätä huippusuunnittelijoista :O?
Hei, minä en ainakaan tiennyt ennen tätä kesää, että huippusuunnittelijat käyttävät omissa nimissään muita suunnittelijoita.
Eli olin ihan järkyttynyt kun kuulin, että oma sukulaiseni toimii Ratian suunnittelijana. Meillä on kotona eräs Ratian hittikuosi tyynynpäälisenä olohuoneessa ja vasta vähän aikaa sitten mulle selvisi, että kuosin onkin suunnitellut oma sukulaismies Ratian nimissä.
Onko tää ihan yleistäkin?
Kommentit (3)
Kyse on suunnittelutoimistoista. Suunnittelu ylipäätään on tiimityötä, suunnitellaan konsepteja ja tuotteet itsessään ovat vain osa suunnittelua. Tekninen valmistus ja markkinointi (mihin sisältyy ihan kaikkea, mm. hintalappujen suunnittelusta lähtien) kuuluvat kaikki tuotesuunnitteluprosessiin, ei enää suunnitella yksittäisiä tuotteita. Tuotteen markkinoilletuloon tarvitaan monenlaisia ammattilaisia, ei se ole yksilösuorite se suunnitteluprosessi.
Elämä on siitä kiva juttu, että aina oppii uutta :D!
Mutta mikäs tässä, on aika hauskaa, että merkkidesignia tulee ihan omasta perheestä :o)!
Kiitos teille asiallisista vastauksista.
T uutta oppinut ap
jokseenkin kaikki suunnittelutalot palkkaavat ison kasan suunnittelijoita, jotka sitten suunnittelevat yhtiölle. Vaikka monet suunnittelutalot pitävät tuotemerkkinään "suunnittelijan" nimeä (Versace, Hermes, Ratia, Galliano, Chanel jne) ne ovat oikeasti vain tuotenimiä. Eihän nuo nimisuunnittelijat usein ole edes hengissä enää. Tuotenimen takana on sitten joukko sinne palkattuja ihmisiä jotka tekee työt.