Minkä ikäinen mielestänne pärjää yksin ulkona koko päivän?
Minkä ikäinen lapsi mielestäsi pärjää yksin ja ominpäin ulkona koko päivän? Käyden tietenkin välissä syömässä kotonaan? Olen seurannut naapurissa asuvaa lasta joka juuri on täyttänyt 3vuotta ja tämä on ulkona aamusta iltaan ajellen pyörällä (ilman kypärää, avojaloin ja t-paita päällä ulkolämpötilan ollessa +13 astetta).
On vielä sellainen tapaus ettei tiedä mitä saa ja mitä ei saa tehdä,ainakaan tämä lapsi ei tunnu tietävän, mikä on omaa ja mikä muiden.
Minkä ikäistä sinä uskallat jo pitää ulkona yksin luottaen että hän siellä pärjää? Siis sillä lailla että saa lähtä omalta pihalta kulkemaan pyöränsä kanssa tielle jne... Minä en ainakaan tuon ikäiseen lapseen luottaisi niin paljoa, autoja kuitenkin liikkuu paljon ja ei koskaan tiedä vaikka näkee oravan ja lähtee sen perään ja eksyy kauemmas eikä osaa enää kotiin...
Kommentit (7)
Minulla on 4:ä ja 5v9kk:tta vanhat tyttäret, joten vastata envoi vielä omieni puolesta, mutta muistan viettäneeni kokonaisen kesäpv:n ulkona leikkien iltaan asti 8- vuotiaana. Lapsuuden kotonani tuoksui tuolloin sen pv:n ajan peessi eteisen maali.
Olen seurannut naapurissa asuvaa lasta joka juuri on täyttänyt 3vuotta ja tämä on ulkona aamusta iltaan ajellen pyörällä (ilman kypärää, avojaloin ja t-paita päällä ulkolämpötilan ollessa +13 astetta).
[/iTuohan on heitteillejättö! Muistan, kun viime kesänä mediassa keskusteltiin siitä, että 7-vuotiaan koululaisen jättö yksin kotiin koko päiväksi kesäloman aikana on virallisesti heitteillejättö. Ei missään nimessä 3-vuotiasta voi jättää ilman valvontaa noin pitkäksi aikaa. Tee ilmoitus lastensuojeluun!
Itse en uskaltaisi antaa 3-vuotiaan olla pihalla itsekseen kuin max muutaman minuutin, jos itse olisi vaikka pakko käydä sisällä piipahtamassa. Meidän isoin lapsi on 4,5v ja hänen uskallan antaa olla pihalla itsekseen vain kymmenisen minuuttia, eikä hän siellä sen pitempään viihdykään itsekseen. Riippuu tietysti tosi paljon pihapiiristä ja lapsen "kiltteydestä" minkä verran voi luottaa, että pysyy omassa pihassa jne. Mutta 3-v on vielä ehdottomasti aivan liian pieni.
Koko päivän yksin ulkona kuulostaa aika kauhealta, mutta mä olen päästänyt rauhallisen "ja ns.kiltin" lapsemme ulos ajoittain yksin jo 3 vuotiaana. Tämä siis tietenkin edellyttää, että raja, missä saa olla on tosi tarkka ja muutenkin sisältä silmällä pidetään koko ajan! Ja että lapsi pysyy rajan sisällä!! Ja joka kerta ennen ulosmenoa käydään yhdessä läpi säännöt esim. ei saa lähteä pois "raja-alueelta", ei saa ottaa karkkia,leluja tms muilta (ajatellen namusetiä, jotka toivottavasti ei löydä pihaamme) pitää varoa autoja yms..yms...
Harvoin lapsi kuitenkaan yksin viihtyy pihassa kovinkaan kauaa 3-vuotiaana, vaan on hetken ja tulee sisään.
Mielestäni koko päivän ympäri pihaa/teitä juoksentelevan lapsen asiat eivät ole kunnossa, ja jos et uskalla/halua ottaa asiaa ylös vanhempien kanssa, suositelen soittamaan sossuille.
Nanna84, oletko jo tehnyt asialle jotain? Oletko soittanut lastensuojeluun tai jonnekin?
Todella surullista, että tuo pieni lapsi joutuu kärsimään selkeästä heitteillejätöstä... Ihan kamala ajatella, että se liikkuu ulkona koko ajan yksin ja vähissä vaatteissa viluissaankin :(
Kuvaamasi tilanne täyttää lastensuojeluilmoituksen tekemisen kriteerit. Sen perusteeksi riittää huoli, ettei lapsen iänmukainen paras toteudu. He arvioivat onko aihetta jatkoselvittelyille vai ei, ja jo yhteydenotto perheeseen voi herättää perheen ajattelemaan että kaikki asiat eivät ole niin kuin 3-vuotiaalla kuuluisi olla.
Se riippuu niin paljon vanhemmista, kasvatustyylistä, lapsista ja aina omat vanhemmat kuitenkin tietävät ja tuntevat lapsensa parhaiten. Usisinpa ehkä että äiti katselee kyllä ikkunasta ja seuraa lastaan pihalla.
Itselläni on rikkautena todella erilaisia ystäviä ja perheitä. On hippejä, juppeja ja vaikka mitä - kaikki aivan ihania ja kaikilla todella eri tavat kasvattaa. Itse olen hieman ylireagoiva ja pelkään kauheasti että lapsille käy jotain. Pari tuttavaperhettä taas on tosi "maalaisia", juuri kuvailemiasi ihmisiä, aina paljain jaloin koko perhe ja lapset missä milloinkin. Heille se sopii vaikka itse en pystyisi siihen. Ihanaa meillä on se että olemme kaikki tosi avoimia ja koen etä hyväksymme toisemme ja tapamme aidosti. Kaikki saavat olla niinkuin ovat. Minäkin saan jännittää ihan rauhassa koko ajan ettei kenellekkään satu haavereita :)
Rajansa tietysti kaikella. Tapausta tuntematta tuon enempää en lähtisi vielä kritisoimaan ihan tuon pelkästään perusteella.
Ei kyllä tulis mieleenkään päästää meidän 3v. tyttöä ulos yksin!! Ehkä voisin kuvitella joskus lähempänä kouluikää päästäväni.. On kyllä vastuutonta käytöstä sen lapsen vanhemmilta, ainakin mun mielestä!