Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi rajoitat lapsesi TV:n katselua?

Vierailija
18.08.2009 |

Onko siitä tutkitusti mitään hyötyä, että teet niin?

Tämä kiinnostaa, kun en itse koskaan ole rajoittanut telkun katsomista ja ihan ovat normaaleja lapsia, pari jo teini-ikään kypsynyt. Ja ovat kyllä omatoimisesti touhunneet paljon muutakin, "kehittävämpää", niin että ei pelkäksi tuijotteluksi ole jäänyt siltikään.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

telkkaria max. puoli tuntia päivä. Haluan olla illat ja muut vapaat lasteni kanssa, koska ovat pitkän päivän hoidossa. Miksi turruttaisin ne telkkarilla?

Vierailija
2/22 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että heistä tulee liikaa tv:n orjia.

Olen eritoten huomannut että jos saavat katsoa aamulla tv:a niin eivät sen jälkeen keksi mitään järkevää tekemistä. Ihan kuten joku muukin oli lapsissaan huomannut.

Illat ovat yleensä liian lyhyitä ja liian paljon muuta tekemistä, jotta edes laittaisimme tv:n päälle. Meidän lapset leikkivät tosi paljon yhdessä!

Poika 8v saa joskus (pari kertaa viikossa) pelata X-boxillaan.

Tyttö 8v asperger jumittuisi liikaa tv:n ääreen jos katsoisi sitä. Ei tekisikään muuta kuin töllöttäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin erinomaisen englantini katsomalla Disneytä ym. alkuperäiskielellä lapsena.

Pelaaminen kehitti refleksejäni, ongelmanratkomiskykyä sekä hienomotoriikkaa.

Kasvoin piirrettyjen avulla lähes ylitunteelliseksi- ennen olin lähinnä epäempaattinen ja sisäänpäinkääntynyt.

Ei jaksa ymmärtää vouhotusta asioista, jotka ovat itseäni hyödyttäneet...

Vierailija
4/22 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimukset osoittavat, että paljon ruutua (telkkari tai pelit) tuijottavien sosiaalisemotionaalinen kehitys kärsii. Kyllä heistäkin ihan "normaaleja" ihmisiä tulee, älykkyyskin voi kohota mensan tasolle, mutta tuo sos-emot-kehitys on minusta niin iso juttu, etten ole valmis riskeeraamaan sitä. Tämä puoli on se juttu, jonka varassa ihminen kykenee ihmissuhteisiin ja joka määrää sen tunneälyn tason, jolla ihminen elämässä menestyy.

Näistä syistä. Plus että nykyisin telkkarin kuva-ja äänimaailma on hyvin nopeatempoisia, mitä en psykologina näe hyvänä asiana kehittyville aivoille. En pitäisi lainkaan mahdottomana että joskus osoitetaan hyvin vahva yhteys yleistyneiden ylivilkkausonelmien ja muiden neurologisten pulmien ja lisääntyneen tv:n katselun /virtuaalipelimaailmassa viihtymisen välillä.

Vierailija
5/22 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehittäneet sinua vaatimattomaksi eivätkä varsinkaan karsineet sinusta itsekehua :D

Ja tietysti voit TÄYSIN objektiivisesti arvioida, millainen ihminen sinusta olisikaan kasvanut ilman telkkaria ja pelejä, eikö niin...!!!

Minä opin erinomaisen englantini katsomalla Disneytä ym. alkuperäiskielellä lapsena.

Pelaaminen kehitti refleksejäni, ongelmanratkomiskykyä sekä hienomotoriikkaa.

Kasvoin piirrettyjen avulla lähes ylitunteelliseksi- ennen olin lähinnä epäempaattinen ja sisäänpäinkääntynyt.

Ei jaksa ymmärtää vouhotusta asioista, jotka ovat itseäni hyödyttäneet...

Vierailija
6/22 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska televisiosta ei tule mitään MINUA kiinnostavaa. Lapsille varmaan tulisi paljonkin, mutta joutuvat nyt reppanat katsomaan vain DVD:itä kun äiti on niin köyhä ettei viitsi lupamaksua maksaa.

Vierailija
7/22 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna katsoa montaa leffaa peräkkäin, koska haluan heidän tekevän muutakin. En anna katsoa salkkareita, koska musta se on ihan kakkaa kenelle tahansa, saatika 6- ja 7-vuotiaille. En anna myöskään katsoa iltayhdeksän jälkeen tulevia ohjelmia koska eivät jaksa sitten nousta aamulla. Eli hyödynnän tässä asiassa ihan vain omaa perstuntumaa.

Vierailija
8/22 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin erinomaisen englantini katsomalla Disneytä ym. alkuperäiskielellä lapsena. Pelaaminen kehitti refleksejäni, ongelmanratkomiskykyä sekä hienomotoriikkaa. Kasvoin piirrettyjen avulla lähes ylitunteelliseksi- ennen olin lähinnä epäempaattinen ja sisäänpäinkääntynyt. Ei jaksa ymmärtää vouhotusta asioista, jotka ovat itseäni hyödyttäneet...

Vaikka en itse ole edes paljon telkkua katellut ja tietsikkapelejäkin aloin pelata vasta päälle parikymppisenä. Ihme ja kumma niin enkusta kirjoitin L:n ja olen aina osannut sitä hyvin. Jotain sarjoja tuli vahdattua telkusta pienenä, Pieni Talo Preeriaa jne ja myöhemmin Dallasta ja Dynastiaa.

Että jonkun teinin telkun katselun ymmärrän mutta en ymmärrä sitä että annetaan alakoululaistenkin töllöttää purkkia tuntitolkulla. Ei ihmekään että ylipaino lisääntyy!

Vierailija
9/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimukset osoittavat, että paljon ruutua (telkkari tai pelit) tuijottavien sosiaalisemotionaalinen kehitys kärsii. Kyllä heistäkin ihan "normaaleja" ihmisiä tulee, älykkyyskin voi kohota mensan tasolle, mutta tuo sos-emot-kehitys on minusta niin iso juttu, etten ole valmis riskeeraamaan sitä. Tämä puoli on se juttu, jonka varassa ihminen kykenee ihmissuhteisiin ja joka määrää sen tunneälyn tason, jolla ihminen elämässä menestyy.

Olen koulutukseltani käyttäytymistieteilijä ja aikuiskasvatustieteilijä. Tieto lisää tuskaa.

Vierailija
10/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on vielä niin pieni ettei osaa laittaa tv:tä päälle - eikä varmaan osaa pitkään aikaan, tuo meidän tykki-digiboxi-kaiutin-kombinaatio tuottaa päänvaivaa aikuisillekin. Lapsi ei katso tv:tä, satunnaisesti sopivia lastenohjelmia DVD:ltä. Yleensä keksin muuta tekemistä jo ihan siksi, ettei lasta jaksa kiinnostaa kuin max. vartin verran. Lelut ja leikit kiinnostavat enemmän.

Jos (kun?) tv alkaa kiinnostaa liikaa (=muu elämä kärsii), niin boxi irti seinästä ja piiloon. Tai vaikka roskiin jos tarve vaatii, ei se niin tärkeä kapistus meille aikuisillekaan ole etteikö ilman pärjäisi.

Vierailija
11/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias ei saa katsoa k-18-leffoja eikä 7-vuotias k-15-leffoja. Ja illalla pitää mennä ajoissa nukkumaan, 13-vuotias klo 23 ja 7-vuotias klo 22. Näin meidän kolme vanhempaakin lasta on kasvatettu telkan suhteen ja hienoja ja sosiaalisia nuoria ovat.

Vierailija
12/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen opiskellut kasvatustieteitä sivuaineena ja nämä asiat kiinnostavat muutenkin.

Meillä lapset 1v, 6v ja 8v, ja rajoitan ruutuaikaa muutenkin. Pienin nyt ei edes välitä telkusta, mut isommille on selkeät rajat kuinka paljon telkkaa ja tietsikkaa saa päivässä katsoa ja käyttää.

Tietsikalla tarkoitan tässä yhteydessä pelejä. Eri asia jos sitä käyttää opiskelussa.

Vierailija
13/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja suurin syy rajoittamiseen on se, että uskon vähän noihin ilmoituksiin, mikä ohjelma on minkäkin ikäiselle sopiva.

Vierailija
14/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen mieli on aika herkkä ja vastaanottavainen, en halua että lapseni näkee jotain sellaista joka ei hänen ikätasolleen/aivoilleen vielä sovi. Yksinkertaista, vai mitä?

Vierailija
15/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset kattoo tv 1h / päivä ja mies 5h / päivä

Vierailija
16/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa siitä roskasta on K-15 tai K-18, mutta sitten on myös paljon roskaa kuten salkkarit, ricki lake, oprah, kaunarit joita ei sitäkään kannata katsoa, koska ne eivät vastaa niitä arvoja tai käyttäytmismalleja joita haluan lapsilleni opettaa.

Se, että sinun lapsesi ovat omatoimisesti touhunneet muutakin kehittävää on hieno juttu, mutta mehän emme voi olla siitä varmoja että a) ovat todellakin touhunneet "paljon" muutakin

b) se "muu" on ollut oikeasti kehittävää muiden kuin sinun mielestäsi...

Vierailija
17/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

L-koodia jota kesälomalla katsoivat, tulee niin myöhään ja lapset ovat kutosella ja kasilla.

Vierailija
18/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka sotivat perheemme elämänkatsomuksen kanssa. Uskon myös että omaehtoiseen leikkiin käytetty aika kehittää lapsen aivoja monipuolisemmin kuin ruudun edessä lorviminen.

Vierailija
19/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se tylsistyttää! Viikonloppuamun lastenohjelmien tuijotuksen jälkeen (siis Pikku2, Galaxi ja Muumit) lasten on usein tosi vaikea päästä leikkien alkuun. Normaali arjen Pikku2 + sitä ennen tulevat ohjelmat eivät samalla tavalla vaikuta.

Vierailija
20/22 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin rajoittamisella lähinnä aikaa. Rajoitan itsekin k-18, k-15 ohjelmia, mutta en sulje tv:tä sen takia, että se on pauhannut jo 3 tuntia. Nukkumaan mennään ajoissa, yleensä niin, ettei kielletyt ohjelmat edes ehdi alkaa.

Mutta siis sub-junioria, elokuvia jne. päivä-aikaan/iltaisin niin paljon kuin jaksavat/haluavat katsoa.

ap