Lääkkeiden väärinkäyttö
Tänään se tapahtui taas - nimittäin mieheni jäi nalkkiin lääkkeiden väärinkäytöstä. Mitta alkaa olla täynnä tätä valehtelua ja kaksinaamaisuutta.
Mies on oikeasti aivan ihana: elämäni suuri rakkaus ja minä hänen. Mahtava perheenisä, mutta kaksi suht peräkkäistä tragediaa viisi vuotta sitten ajoivat hänet syvään masennukseen, jonka seurauksena hän jäi riippuvaiseksi bentsoihin ja "lieveilmiönä" on tullut sitten Panacodia yms.
On käyty terapiassa, käyty vieroituksessa, kesusteltu siitä, keskusteltu tästä. Mutta aina se lääkepiru perkele vie sen pikkurillin :-/ Apteekkisopimuksesta ei ole mitään hyötyä, sillä läääkärit kirjoittavat automaattisesti tujakat lääkkeet, jotka saa sitten ulos mistä tahansa apteekista i l m a n kelakorttia. Ihan törkeä porsaanreikä systeemissä.
Onko kellään vastaavia kokemuksia itsellä tai tuttavapiirissä? Mistä helevetistä apu? Mies itse itkee, että miksi vaarantaa ihanan perheen ja upean vaimon lääkkeiden takia? Nyt vain meikäläisellä alkaa jaksu olla totaalisen loppu.
Kommentit (15)
sua maailman tappiin, jos ei itse halua parantua. ja miksi haluaisi kun kaikki saa peräksi
ja miksi haluaisi kun kaikki saa peräksi
bentsodiatsepiinejä? Meillä ainakin vaaditaan vähintään ajokortti tai passi koko sotun toteamiseksi (näillä ei toki saa kela-korvausta) ja sen kun syötät tietokoneelle, kone ilmoittaa apteekkisopimuksesta eli ei menisi läpi.
Kuinka paljon bentsoja kuluu? Miten niiden käyttö haittaa arkea? Onko miehellä oikeasti kipuja, joihin tarvitsee Panacodia, vai onko lääke tosiaan vain väärinkäytössä?
huiviin, niin tulee hyvät kicksit.
Ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaa, niin apteekista saa. Sanoo vaan, että lompakko unohtui kotiin niin antavat Kelan paperit, että voi hakea korvauksen sitten itse. Ihan hanurista >:(
meidän kaupungissamme se toimii erittäin hyvin eli PKV-lääkkeitä (=mm. bentsot, Panacod) ei anneta apteekista ilman kuvallista henkilöllisyystodistusta tai kela-korttia ... jolloin siis tieto mahdollisesti apteekkisopimuksesta tulee esille. Tuossa on kyllä porsaanreikä, ei ollenkaan hyvä juttu!
Ovatkohan apteekkisopimukseen osallisena olevat lääkärit tietoisia siitä, ettei se toimi teillä? Miehesi nähtävästi juoksee lääkäriltä toiselle ja huijaa vastaavia/samoja lääkkeitä useammilta lääkäreiltä päällekäin?
nuori ihminen nukahti ikuiseen uneen. Aivan liian aikaisin, kaikki oli vielä edessä.
kelakortin kanssa saa korvauksen lääkkeestä, ei siinä sen kummempaa
kelakortin kanssa saa korvauksen lääkkeestä, ei siinä sen kummempaa
Ja mun mies kiertää puku päällä sliipattuna selittämässä lekureille kuinka on vähän stressiä töissä ja surutkin painaa :-/
Mun miehen äiti on lääkeriippuvainen tai narkkari, kuten minä häntä kutsun. Pieneks ihmiseksi saattaa vetää jopa 40 panacodia etc. Jäi koukkuun 70-luvulla jo. Kaikki ollaan yritetty, mutta minkäs teet, kun lääkärit määrää uusia lääkkeitä 'kipuihin' eli vieroitusoireisiin, Jos multa kysytään, pitäis mamma eristää autiolle saarelle ilman lääkkeitä ja korjata lääkitys sen jälkeen niihin oikeisiin kipuihin.
Tänään se tapahtui taas - nimittäin mieheni jäi nalkkiin lääkkeiden väärinkäytöstä. Mitta alkaa olla täynnä tätä valehtelua ja kaksinaamaisuutta.
Mies on oikeasti aivan ihana: elämäni suuri rakkaus ja minä hänen. Mahtava perheenisä, mutta kaksi suht peräkkäistä tragediaa viisi vuotta sitten ajoivat hänet syvään masennukseen, jonka seurauksena hän jäi riippuvaiseksi bentsoihin ja "lieveilmiönä" on tullut sitten Panacodia yms.
On käyty terapiassa, käyty vieroituksessa, kesusteltu siitä, keskusteltu tästä. Mutta aina se lääkepiru perkele vie sen pikkurillin :-/ Apteekkisopimuksesta ei ole mitään hyötyä, sillä läääkärit kirjoittavat automaattisesti tujakat lääkkeet, jotka saa sitten ulos mistä tahansa apteekista i l m a n kelakorttia. Ihan törkeä porsaanreikä systeemissä.
Onko kellään vastaavia kokemuksia itsellä tai tuttavapiirissä? Mistä helevetistä apu? Mies itse itkee, että miksi vaarantaa ihanan perheen ja upean vaimon lääkkeiden takia? Nyt vain meikäläisellä alkaa jaksu olla totaalisen loppu.
Apteekki sopimus tehdään myös ehkäisevänä. Itsellä ikävä kyllä monta eri lääkettä nyt pudotettu kipulääkettä hyvin meni puoleen väliin asti nyt tuli kivut vastaan. Itse oon kokenut varsinkin kun oli lääkäri jonka kanssa tuli hyvä luottamus niin en ole kokenut että siitä olisi mitään haittaa päin vastoin omalla kohdalla kyllä ollut varmasti näinä vuosina hyvä tuki ettei ole syönyt niitä enempää vaan kiristää vaikka hammasta ja tähän on tottunut. Myös on hyvä kun on omalääkäri eikä joka kerta eri lekuri joka ei tuntisi minua lainkaan. On siinä tietysti kun puhutaan vahvoista lääkkeistä niin joutunut kohtaamaan epäluuloja.Se on mun mielestä kaks piippunen juttu.Ymmärrän lääkäreitä jotka epäröivät jos taustalla kipulääkkeitä ja apteekkisopparissa kun ei lue syytä aloitukseen niin potilaana sitä väkisinkin vaikka olisi sairauksia syitä kipuun niin aina joutuu pohtimaan että "mitäköhän tämä miettii kun mulla lukee resepteissä tiedot kipulääkkeitä kun lääkkeillä on esimerkiksi kipu herkkyyttä pitkäaikaisessa käytössä tuova taipumus.Niin jos on esimerkiksi kipuja muttet hae kipulääkettä niin silti monesti myös joutuu vakuuttelemaan tuntemattomalle lääkärille että "sattuu oikeasti" nyt on jokin vialla..Myöskään mt tausta esim masennus tai ahdistus eivät myöskään auta uuden lääkäri-potilas kohtaamisen kanssa. Myös lääkärit jakautuu ikäänkuin kahteen ryhmään toisiin jotka kokevat sopimuksen suitsivan väärinkäyttöä ja lääkäreihin jotka ajattelevat että se on sitoutumista hoitoon. Paras olisi itselle tai unelma kun ei olisi sairauksia lainkaan mutta näillä mennään mitä on annettu.Tästä näkee hirveän vähän juttua missään.Olisi kiva päästä jaksan kokemuksia muiden sopimus asiakkaiden kanssa. Ja pitää muistaa että lääkärit saavat noottia herkästi jos määräävät kipulääkkeitä köykäsin perustein.
Narkomaanihan tuo. Ei tule lopettamaan, ennen kuin itse haluaa ja silloinkin kovan työn takana. Narkkarit on tosi hyviä manipuloimaan ja valehtelemaan, jos joku yrittää tulla aineiden ja käyttäjän väliin.
itsellä kaikenlaisia riippuvuuksia takana, diapam, alkoholi, amfetamiini ja erillaiset unilääkkeet... A-klinikka auttoi