Rv. 32-33 SYNTYNEET!!
Olis muutama kysymys nuilla viikoilla syntyneistä lapsista.
Eli kiinnostais minkäkokoisia oli syntyessään ja kotia päästessä?
Mitä ongelmia oli (esim.syöminen, hengittäminen)?
Kuinka kauan oli sairaalassa? teholla?
Onnistuiko imetys?
Pystyikö synnyttämään normaalisti alakautta?
Mulla nyt rv.32. Parina päivinä tullut vaaleanpunasta vuotoa(ei lapsivettä) ja paikkoja jomotellut..eilen lääkärissä oli kohdunsuu pehmeä mutta kiinni. Mutta eipä sitä tiedä kuinka nopeasti tilanne etenee...
Kiitos paljon vastauksista!
Kommentit (12)
ei ollut ongelmia. En imettänyt ollenkaan, aluksi lypsin vähän aikaa omaa maitoa. Pari viikkoa oli keskoskaapissa.
On kehittynytkin motorisesti nopeammin kuin rv 39 syntynyt veljensä. Käveli mm. jo vuoden iässä, nyt 1,5 v sanoo sanoja.
Mulla meni lapsivedet 33+5, käynnistivät synnytyksen 34+0 ja poika syntyi alakautta Rv. 34+1.
Painoa hällä oli syntyessään 2900g, kotiinlähtiessä NOIN 2800g (en muista tarkalleen)
5 vuorokautta oltiin synnytyksen jälkeen sairaalassa.
Aikaisemmin oltaisiin päästy ellei olis pojalle tullut keltaisuutta.
Imetys ei onnistunut, pumppasin maitoa 2vk ja sitten se loppuikin, sen jälkeen tuttelilla mentiin. Sairaalassakin sai heti tuttipullosta maitoa.
Hengityksessä ei ollut ongelmia, täysin terve pallero oli syntyessään.
Niin ja teholla ei ollut, suoraan syntymän jälkeen meni tarkkailuun, olis siellä 2vrk ja mun kanssa osastolla 3vrk ja sitten päästiinkin kotiin.
Nyt ikää on 1v 4kk. Monia, monia sanoja tulee. Kaikki sanat yrittää parhaansa mukaan matkia. Käveleekin..
Painoa on nyt n. 12-13kg.
Olis muutama kysymys nuilla viikoilla syntyneistä lapsista.
Eli kiinnostais minkäkokoisia oli syntyessään ja kotia päästessä?
Mitä ongelmia oli (esim.syöminen, hengittäminen)?
Kuinka kauan oli sairaalassa? teholla?
Onnistuiko imetys?
Pystyikö synnyttämään normaalisti alakautta?
Meidän poika oli 1730g/41cm, kotiutuessa samana päivänä kuin rv36 olisi tullut täyteen kokoa oli 2330g/44cm
Ongelmana alkuun lämpöjen pysyminen ja hengitys, pari päivää oli hengityskoneessa, minkä jälkeen pärjäili happiviiksillä ja sillä, että kaappiin johdettiin lisähappea. Lisäksi kellastuminen oli ongelmana ensimmäisinä viikkoina. Syöminen oli ongelma lähes koko sairaala-aikana, mutta heti kun nenämahaletku otettiin pois niin alkoi luonnistua.
Poika oli teholla 2 viikkoa, osaston puolella kasvamassa kolmisen viikkoa.
Imetystä en päässyt kokeilemaan kuin vähän ennen kotiutumista ja olinkin jo tehnyt "surutyön" ajatellen etten kyseistä lasta voi imettää. Kotona kuitenkin nappasi rintaan kiinni ja täysimetyksellä mentiin kiinteiden aloittamiseen, kaikkineen imetin poikaa yli vuoden.
Poika synntyi ihan normaalisti - ja varsin nopeasti alakautta. Ensimmäisistä yllätyssupistuksista meni viitisen tuntia siihen kun jo seistiin keskoskaapin vieressä...
Tänään meidän keskonen aloitti eskarin. Kaikki on mennyt hienosti kotiutumisen jälkeen ja poika on kehittynyt täysin normaalisti ikätasoon nähden.
Toivotaan, että pikkuisesi malttaisi vielä pysyä yksiössään!
Alateitse syntyi. Syntymäpaino 1980g ja kotiinlähteissä 2200. Itse hengitti koko ajan, apneoi muutaman kerran ja piti töniä että muisti hengittää. Lievä aivoverenvuoto, mistä ei jälkiseuraamuksia. Lämpöään ei pitänyt hyvin.Kellastui ja oli valoissa kolme päivää. Nenämahaletkun sai pois kotiinlähtöpäivänä. Rintaa ei jaksanut imeä lainkaan ja oppi sitten pullolle. Mä jaksoin lypsää puolisen vuotta ja antaa pullosta rintamaitoa.Sairaalassa kolme viikkoa. Teholla 3 ekaa päivää. .
33+3 normaalisti alakautta syökysynnytyksellä (42min). Keltaisuutta tuli ja sen takia oltiin valohoidossa mutta muuten vaan pitivät sairaalassa kasvamassa 2 vkoa. Syntymämitat 2180/43 ja suunnilleen saman verran oli kotiinlähtöpaino. Pullo kelpasi hyvin eikä hengityksessä ollut mitään ongelmia koko aikana.
minulla vauva syntyi rv 26+5 ja imetin tyttöni 1,5 vuotiaaksi.
5 päivää sai luovitettua äidin maitoa ja sen jälkeen siirtyi minun maidoille.
Ensin nenämahaletkun kautta, sitten pipetillä, sitten tumpelon kautta, rintaa muistuttavasta tuttipullostaa ja 3kk iässä rinnasta
Mutta ei sillä hyvin lapsi kasvaa muullakin rintamaidolla
ja tää ei edes kuulunut tähän ketjuun, kuhan kehuin itseäni :D
Helpottavaa kuulla että näillä viikkoilla pärjää jo melko hyvin..vaikka toivoisin että pysyisi vielä ainakin 36viikolla masussa niin saisi vähän kokoa enemmän..
Helpottavaa kuulla että näillä viikkoilla pärjää jo melko hyvin..vaikka toivoisin että pysyisi vielä ainakin 36viikolla masussa niin saisi vähän kokoa enemmän..
oltiin sairaalassa maanantai-perjantai
vauva painoi 3165g (kun lähdettiin sairaalasta oli samnpainoinen kun synnyttyään)ja 48 cm pitkä
imetys ei onnistunut sairaalassa, vasta 3kk
vanhana alkoi imetys onnistua. Pumppasin maidot siihen saakka ja imetin harjoituksena joka päivä monesti. Lapsi saattoi imeä tunninkin, mutta joi päälle pullollisen lypsettyä maitoa.
Hengityksessä ei ollut mitään vikaa, mutta keuhkothan yleensä jo näillä viikoilla kehittyneet
Eli kasassa ollaan vielä, mutta limatulppaa tuli jo..
Kiinnostais kuulla lisää näitä "kokemuksia".
t.ap
eikö kannattaisi harkita kortisonipiikkejä, jotka kypsyttäisivät vauvan keuhkot? Onko sellaisesta ollut vielä puhetta?
Kortisoni piikeistä on ollu puhetta, ja sanottiin että vasta kun synnytys on käynnissä niin sitten annetaan ja samalla yritetään hidastaa synnytystä sen verran että ne vaikuttaa!
Että ei aleta antamaan vaan varmuuden vuoksi, vaan sitte vasta jo vedet menee tai supistelee säännöllisesti...
Tyttö rv 33+6. Mitään ongelmia ei ollut, sai siis ruokaa heti suun kautta. Sairaalassa 9 vuorokautta. Imetys jäi, kun tyttö ei jaksanut kunnolla imeä -> sai pullosta ja minä en sitten laiskana jaksanut pumppailla, niin maidontulo tyrhetyi.
Normaalisti synnytin alakautta.