Lue keskustelun säännöt.
Aikatauluvertailu: IVF pitkä vai lyhyt kaava?
11.08.2009 |
Mitenkäs nämä taas menikään - jos vuodon arvioidusta (pitkä kaava) tai tapahtuneesta (lyhyt kaava) alkamisesta lasketaan, kuinka monen päivän päästä on suunnilleen tarkoitus päästä punktioon? Vai oliko edes kysymykseni oikein, meneekö nuo noin?
Kommentit (2)
Ainakin minun epätietoisuuteeni tuli kattava selvitys! =)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Moi,
Pitkä kaava alkaa jo ennen vuodon alkamista. Pitkä kaava menee esimerkinomaisesti näin:
1) kierron 21 tai 22 päivä aloitetaan sumuttelemaan omaa hormonitoimintaa alas. Mulla käytössä oli synarela, joka ei aiheuttanut mitään huomattavia oireita ja oli helppo sumuttaa.
2) Sumuttelua jatketaan noin 2 vkoa, jossa ajassa tulee ns. tyhjennysvuoto, itsellä alkoi tyhjennysvuoto noin 4-5 päivää myöhässä normaalikiertoon verrattuna, eli 12 sumuttelupäivänä alkoi vuoto, eli kierrosta tuli 32 päiväinen.
3) vuodon jälkeen (tai sen vielä ollessa hieman päällä) käydään ns. nollaultrassa jossa lääkäri toteaa, että oma hormonitoiminta on ajettu alas, ja munasarjat on nollatilassa. Mulla oli silloin uuden kierron kp6 ja 17 sumuttelupäivä.
4) jos nollaultrassa kaikki niinkuin pitää, niin lääkäri antaa FSH-pistosohjeet, ja pistely aloitetaan yleensä seuraavana päivänä. Itse aloin siis pistellä uuden kierron kp7 ja 18 sumuttelupäivänä (sumuttelua jatketaan vielä pistosten ajan).
5) sitten on pari ultraa pistosten aikana, mulla oli ultrat eka viikon päästä nollaultrasta ja toka siitä 3 päivän päästä. Viimeinen ultra jossa lääkäri määräsi punktioajan oli siis uuden kierron kp16 ja 27 sumuttelupäivä.
6) punktioaika määräytyy follien koon perusteella, mutta mulle se määrättiin 4 päivän päähän tuosta vikasta ultrasta niin, että pistelypäiviä tuli yhteensä 11 kpl. Viimeinen pistospäivä oli uuden kierron kp17 ja 28 sumuttelupäivä.
7) uuden kierron kp18 ja 29 sumuttelupäivänä otin vielä aamulla viimeiset sumutteet ja sitten illalla pistin Pregnylin, tasan 37h ennen punktiota.
8) Pregnylin pistämisen jälkeinen päivä oli kokonaan lääkkeetön ja sitten seuraavana päivänä oli punktio, tasan siis 37h Pregnylin pistämisen jälkeen. Pregnyl aiheutti vähän tukalaa oloa loppuvaiheessa, mutta se ilmeisesti kuuluu asiaan, ja oli ihan siedettävää särkyä (tää oli oikeastaan ainoaa särkyä mitä mulla oli kokoaikana, myöskään pistoksista ei nimittäin mulle tullut mitään).
9) Punktio oli siis uuden kierron kp21 ja silloin oli 32 päivää siitä kun sumutteet oli alkanut. Ja punktio muuten oli täysin kivuton toimenpide, sanoisin että jos joku on tuntenut kipua niin on ollut kipulääkkeissä vikaa ja kannattaa pistää klinikka vaihtoon :)
10) punktion jälkeen sitten on alkion siirto, joka riippuu siitä moniko päiväisiä siirretään, yleensä siirretään 2-3 päiväisiä. Siirrosta sitten 2 vkoa testiin.
Näin siis pitkä kaava. Lyhyt kaava alkaa vuodon alkamisesta ja on todennäköisesti siis noin 2 vkoa lyhyempi kuin pitkä kaava. Toivottavasti tämä vastaa kysymykseesi! :)