Järkytys lapsen ekana koulupäivänä: opella lukihäiriö!
Esikoisemme aloitti tänään ekaluokan ja olin mukana saattamassa kouluun. Luokassa opettaja kertoi melkein heti lukihäiriöstään ja toivoi, että me vanhemmat voisimme myös osallistua omalta osaltamme lasten kirjoitusten tarkistamiseen.
Lukihäiriö tuli varsin konkreettisesti esiin, kun luin open antamaa tiedotetta: opetaja, kun pro kuin, ulko vaatteet, sisä kenät... Siis oikeasti! Kirjoitus oli kuin tokaluokkalaisen kirjoittama ja tällaisen ihmisen pitäisi opettaa lapset lukemaan.
Olen todella kauhuissani ja järkyttynyt. Kuinka tällainen on päässyt edes OKL:oon?
Kommentit (21)
Tämän henkilön sitten pitäisi opettaa lapsia kirjoittamaan ja lukemaan. Ei tulisi kauppoja, kyllä...
Et hauku meijän Liisaa! Se syntyi jalat edellä persereijästä ja omistaa vain toisen aivopuoliskon.
hän ainakin osaa opettaa lukihäiriöisiä.
Sitä paitsi opettajan EI tarvitse osata itse kaikkea. Osaaminen ja opettaminen on aika pitkälle kaksi eri asiaa. Sinä ehkä osaat kirjoittaa puhtaasti, mutta se ei silti tarkoita sitä, että sinä osaisit opettaa kirjoittamista.
Kyllä OKL:N on aika kovat vaatimukset. Toisaalta lukivaikeus voi tulla myös myöhemminkin aivovamman seurauksena, joten voihan kyse olla siitäkin. Onko vakinainen?
Lukihäiriöinen, mutta ei opettaja
ja täytyy pyytää vanhempia korjaamaan kirjoitelmat niin ei osaa opettaa lukihäiriöisiä
kaikkea ei tarvitse osata kunhan osaisi kirjoittaa
outoa minusta. hänenhän pitäisi osata opettaa lapsia mutta mitenköhän onnistuu kun itsekin tarvisi ilmeisesti vielä opetusta..
edes alan opiskelija. Nykyäänhän kaiken maailman yo:t saattavat päästä sijaisiksi. Eräs tuntemani todellakin vain yo (joka suorittanut avoimen kursseja) on opettanut alakoulussa kolme vuotta putkeen. En kyllä hyväksyisi tuota.
yleensä jonkinlaista osaamista sillä omalla alueella vois olla hyvä olla... Jessus sentään.
aihevapaalaiset opettajat haukkuivat kaikki jotka olivat sitä mieltä että äikänopettajan tulisi osata kirjoittaa, matikanopettajan laskea ja biologianopettajan tietää jotain biologiasta
Tuskin olisi noilla taidoilla läpäissyt opettajakoulutusta. Eli selvä provo.
Eihän opettaja, joka ei itse hahmota yhdyssanoja voi niistä opettaakaan. Ei kyllä ihme, että oppilaiden äikäntaidot on nykyään retuperällä, jos alakoulun opena on lukihäiriöisiä. Mitä seuraavaksi? Joku Afrikan sarven lukutaidoton kenties?
mutta kyllä se silti ihan hyvä ope on... kaikilla on puutteensa :))
matikanopettajakaan voi sanoa vanhemmille, että tarkastatteko lastenne laskut, kun itse en tajua matikasta oikein mitään.
ihan hyvä provo kuitenkin. Toki epäpäteviä on opettajina, mutta eiköhän rekseillä vähän paremmin ole pelisilmää kuin laittaa lukihäriöinen ekaluokkaa opettamaan...
ei mee läpi..
Keksi ens kerralla edes hiukan uskottavampi stoori..
kyllä opettaja voi olla (ja saakin olla) lukihäiriöinen, mutta tuollaisessa tilanteessa olen satavarma, että ope olisi tsekannut kirjoittamansa tekstin kymmeneen kertaan.
lukihäiriössäkin monta "astetta". En usko, että alakoulussa voisi olla moista opettajaa. Kivaa provopäivää.
jos on totta..