Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yököttää kun kaverin perheessä säilytetään pottaa olohuoneessa

Vierailija
09.08.2009 |

siksi että äidillä ei ole aikaa mennä lasten kanssa vessaan ja lapset eivät uskalla mennä vessaan yksin. Lapset sitten vääntävät kakkansa siinä olohuoneessa ja haisevat ja kaveri joskus on jopa pyytänyt minua käymään huuhtelemassa potan. Olen kieltäytynytl

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pienen lapsen kanssa on älyttömän kiva mennä vieraaksi paikkaan jossa paskapotta on keskellä lattiaa. Ja emäntä ei tee elettäkään nostaakseen sitä pois siitä konttailevan ja tutkiskelevan taaperon tieltä. Minä sitten olen pari kertaa jo tehnyt niin, että ihan tylysti vaan nostan sen potan siitä pois ettei lapseni mene sinne kaivelemaan. OKSETTAVAAAAA!!!!

Vierailija
2/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. neuvolassa suositellaan potan esilläpitoa, juurikin vaikka olohuoneessa? Se on silloin taaperon mielessä ja helposti saatavilla kun hätä tulee.

Itsekin sanoin neuvolassa pari kk sitten että tyttäremme haluaisi niin kovasti pottailla olkkarissa, ja minä aina ohjeistan että "Potta kuuluu vessaan.." Siitä sitten sainkin ihan uuden ohjeistuksen asialle. Varsinkin pottailun alkuvaiheille potan esilläpito tärkeää.

Jos kyseessä 3v lapsi niin asia vähän eri.

Muista myös, että talossa talon tavoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joka huoneessa potta, jotta kuivaksi opetteleva ehtii potalle ja saa onnistumisen elämyksiä tässäkin asiassa. Saisi kyllä pökästä sitä isompaa hätää, mutta ei vielä uskalla/osaa.

Pahoitteluni kaikille yökkäilijöille, mutta tavataan meillä sitten parin vuoden päästä!

Vierailija
4/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. neuvolassa suositellaan potan esilläpitoa, juurikin vaikka olohuoneessa? Se on silloin taaperon mielessä ja helposti saatavilla kun hätä tulee. Itsekin sanoin neuvolassa pari kk sitten että tyttäremme haluaisi niin kovasti pottailla olkkarissa, ja minä aina ohjeistan että "Potta kuuluu vessaan.." Siitä sitten sainkin ihan uuden ohjeistuksen asialle. Varsinkin pottailun alkuvaiheille potan esilläpito tärkeää. Jos kyseessä 3v lapsi niin asia vähän eri. Muista myös, että talossa talon tavoilla.

kyllä mun maalaisjärkeni sanoo että vessa-asiat kuuluvat vessaan. Ei ole vieraille kiva haistella p***nhajua vaikkapa kahvipöydässä

Vierailija
5/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. neuvolassa suositellaan potan esilläpitoa, juurikin vaikka olohuoneessa? Se on silloin taaperon mielessä ja helposti saatavilla kun hätä tulee. Itsekin sanoin neuvolassa pari kk sitten että tyttäremme haluaisi niin kovasti pottailla olkkarissa, ja minä aina ohjeistan että "Potta kuuluu vessaan.." Siitä sitten sainkin ihan uuden ohjeistuksen asialle. Varsinkin pottailun alkuvaiheille potan esilläpito tärkeää. Jos kyseessä 3v lapsi niin asia vähän eri. Muista myös, että talossa talon tavoilla.

kyllä mun maalaisjärkeni sanoo että vessa-asiat kuuluvat vessaan. Ei ole vieraille kiva haistella p***nhajua vaikkapa kahvipöydässä

No kuka sanoi että kahvipöydässä sitä paskanhajua pitää haistella? Kyllä mulla se maalaisjärki sanoo että ei sentään kahvipöydän ääressä paskoteta lasta, vaan siellä OLKKARISSA esim. mikäli sattuu olemaan sijainniltaan lähempänä kuin se vessa.

Kerroppa montas lasta sulla ja mikä olet ammatiltas, siitä voin päätellä aika paljon miksi olet noin putkinäköinen.

t. 2 (kai)

Vierailija
6/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka sanoi että kahvipöydässä sitä paskanhajua pitää haistella? Kyllä mulla se maalaisjärki sanoo että ei sentään kahvipöydän ääressä paskoteta lasta, vaan siellä OLKKARISSA esim. mikäli sattuu olemaan sijainniltaan lähempänä kuin se vessa. Kerroppa montas lasta sulla ja mikä olet ammatiltas, siitä voin päätellä aika paljon miksi olet noin putkinäköinen. t. 2 (kai)

Vierailija
7/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

potta olkkarissa ja ylakerrassa. aina sanoin vauvalle kun osoitin pottaa, etta kun kasvat ni tuonne menee pisi. poika oli 2v ja meni istumaan olkkarin potalle ja pissasi sinne ja teki niin siita lahtien. meilla se ainakin toimi.

Vierailija
8/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä potan paikka on vessassa

t. 5 lapsen äiti, joka on koko ikänsä hoitanut lapsia jo ennen omiaan noin 20 eri perheessä noin 50 eri lasta ja SUURESSA suvussa kasvanut

Vierailija
9/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä koskaan ole kuullut suosituksesta, että potta olisi olohuoneessa...

Lienee kyseisen terkan oma mielipide.

Minun puolestani pitäköön ketä vain pottaa olohuoneessaan, jos kerran haluaa. Itse kyllä siivoaisin vieraiden tieltä pois.

Ei kenenkään ole pakko käydä kylässä perheessä, jossa jokainen huone on vessa.

Vierailija
10/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tarkemmin ajateltuna monessa lapsiperheessä se potta on ollut välillä siellä olohuoneessa. Itse muistan lapsuudesta, kuinka istuin potalla keittiössä äidin valmistaessa isolle perheelleen ruokaa. Ja siitä on jäänyt mukava muisto, järsin yleensä raakaa perunan tai lantunpalaa samalla:)

Vierailija
11/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

potta olohuoneessa ettei tarvinnut lahtea ylakertaan hadan iskiessa. Nyt on jo pikan aikaa potta ollut vessassa. Kavereilla on edelleen potat olohuoneessa, eika se kenestakaan ole outoa. Kaikkien lapset voivat siina kayda hadan sattuessa ja ensimmainen joka huomaa niin tyhjentaa potan.

Kyllapa taalla on herkkahipiaista porkukkaa. Joutuuhan katilotkin teidan paskaa haistelemaan kun lasta synnytatte, eika kukaan tuskin valita;-)

Vierailija
12/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset pelkäävät oman kotinsa vessassa? Voisiko sille asialle tehdä jotakin, oli potta missä vaan?

Vierailija
13/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tekee pissan siellä. Olen ajatellut, että sitten myöhemmin puhutaan, missä tehdään pissa, nyt keskitytään kuivaksi oppimiseen.

Vierailija
14/23 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset eivät myöskään pidä pienistä, ahtaista tiloista ja ainakin meidän vessa on todella pieni koppero.

lapset pelkäävät oman kotinsa vessassa? Voisiko sille asialle tehdä jotakin, oli potta missä vaan?

Vierailija
15/23 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetettiin lapsi käymään suoraan pöntöllä.

Vierailija
16/23 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyttänyt kuivaksi kesäloman aikana opetellut prinsessamme pissaa pottaan nimenomaan olohuoneessa. Kokemuksesta tiedän ettei tämä vaihe kauaa kestä, jos vieraita ällöttää voi pitää pienen kyläilytauon. Neljä vanhempaa lasta käyvät jo vessassa!

T: Äiti 18,16,14,4 ja 2 vuotiaille.

Vierailija
17/23 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiasiantuntija voisit varmaan saada miljoonia kun nämä kaikki lasten "mitä siinä nyt on" jutut keksit ja kerrot.. =D

Mulle ei ole tullut mieleenkään, että potta olkkarissa ärsyttäisi tai ällöttäisi jotain. Tai että sen esillepano olisi noin uusi juttu noin monelle. Jopa "terkkareille", hehehe (ei ehkä kannata noita titteleitä niin uskoa ;)).

No joo, itsekin hoitoalalla olevalle se kakka ei ole niin iiiiik kamalaa -juttu, mutta en olisi ihan totta uskonut, että se on myös jollekin kahvivieraalle noin traumatisoivaa se 2v:n pissa tai kakka.

En nyt ehkä juhlissa pottaa laittaisi olkkariin, mutta muuten, mitä ihmettä jos ei edes lapsiperheet voi kyläillä rennosti. kamalaa luettavaa toi niuhotus.

Vierailija
18/23 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden kaverin lapsi opetteli käymään potalla juuri noin. Potta oli leikkihuoneessa ja lapsi kävi itse pissaamassa/kakkaamassa siihen.

Kaveri ei voinut edes silloin viedä pottaa vessaan kun olin vauvan/taaperon kanssa kylässä. Ja kun lapsensa teki kakan, niin ei äitiä huvittanut viedä kakkaa pyttyyn, vaikka näki sen potassa. Ja ei tietenkään lapsi osannut pyyhkiä pyllyään itse, niin kakkapyllyineen sitten tyytyväisenä leikki (ilman housuja/vaippaa tietenkin, jotta pääsee heti potalle kun on hätä) ja saastutti joka paikan. Yök! Pahimmillaan tunki vielä leluja paskaseen perseeseensä ja äiti vaan torui "Älä tee noin", mutta sama meininki jatkui.

Meillä on esikoinen oppinut kyllä ihan vessassa käymään potalla/pytyllä. Ei mitään pakotusta, vaan pikkuhiljaa totuttelua ja hyvin oppi 2-vuotiaana pois vaipoista ja potalle.

Vierailija
19/23 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin silloin kun oli vieraita pottaa siirrettiin lapsen oman huoneen nurkkaan (lapsen huoneen ovi aukeaa olkkarista).

Vierailija
20/23 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden kaverin lapsi opetteli käymään potalla juuri noin. Potta oli leikkihuoneessa ja lapsi kävi itse pissaamassa/kakkaamassa siihen. Kaveri ei voinut edes silloin viedä pottaa vessaan kun olin vauvan/taaperon kanssa kylässä. Ja kun lapsensa teki kakan, niin ei äitiä huvittanut viedä kakkaa pyttyyn, vaikka näki sen potassa. Ja ei tietenkään lapsi osannut pyyhkiä pyllyään itse, niin kakkapyllyineen sitten tyytyväisenä leikki (ilman housuja/vaippaa tietenkin, jotta pääsee heti potalle kun on hätä) ja saastutti joka paikan. Yök! Pahimmillaan tunki vielä leluja paskaseen perseeseensä ja äiti vaan torui "Älä tee noin", mutta sama meininki jatkui. Meillä on esikoinen oppinut kyllä ihan vessassa käymään potalla/pytyllä. Ei mitään pakotusta, vaan pikkuhiljaa totuttelua ja hyvin oppi 2-vuotiaana pois vaipoista ja potalle.

^^^Tuo tapaus sisältää lähinnä sellaisia asioita, jotka eivät liity mitenkään potan sijaintipaikkaan. Todellakaan sitä lasta ei pidetä kakkapyllyisenä ja anneta vielä tunkea leluja sinne ja se potta pitää huuhdella heti, pidettiin sitä missä vain. Mutta tosiaan varmasti suurin osa meistä, joilla potta jossakin muualla kuin vessassa, toimivat paljon fiksummin.

Meillä potta pidettiin olohuoneessa kahdesta eri syystä. 1) Vessamme on niin pieni, ettei siellä todellakaan mahdu aikuinen kyykistelemään lapsen kanssa potalla. Ja poikamme taas ei ilman aikuisen kyykistelyä halunnut potalle mennä. (vessamme on tosiaan metri kertaa metri kokoa että...) 2) Uskon vakaasti lastenhoitajan koulutuksellani siihen, että kuivaksi opettelu on huomattavasti jouhevampaa, kun lapsi näkee ikään kuin koko ajan potan.

Meillä tuo pottailu tosin epäonnistui kokonaan, oli potta sitten missä vain. Poikamme oppi 1,5v tekemään tarpeensa suoraan pönttöön, vessaan. Joten tulipahan taas todettua, että esimerkki on se paras opettaja. Emmehän me vanhemmatkaan olohuoneessa käy pissimässä johonkin "muoviämpäriin".

Vieraiden aikana meillä tosin oli aina vaipat päällä pojalla - ja siis pottakin poissa näkyvistä. Minusta kun olisi ollut epämiellyttävää siivota jatkuvia pissalätäköitä lattioilta. Poikamme kun tuppasi tekemään useita pieniä pissoja ilman vaippoja ollessaan - ennen kuin sitten kerrasta oppi tekemään isot lirut pönttöön.

Eipä tähän varmastikaan ole yhtä oikeaa vastausta. Meillä meni näin tämän lapsen kanssa, seuraavan kanssa aivan varmasti jotenkin muuten. Naapurissa on käytössä taas sitten joku kolmas tapa. Niin kauan kuin se toimii yhdelle lapselle, asia on okei. Eikä minusta kuulu ulkopuolisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän