Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aada ja Nea vai Neea

05.08.2009 |

Jos perheessä on Aada kirjoitettuna kahdella aalla ja seuraavan nimeksi olisi tulossa Nea niin kirjoittaisitko sen yhdellä vai kahdella eellä?

Omasta mielestä Nea näyttää paremmalta mutta onko kuitenkin epäloogista, jos isosiskon nimi on kirjoitettu kahdella vokaalilla?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu siitä, onko tarkoitus lausua pitkänä vai lyhyenä. harvemmin on tarkoitus kirjoittaa pitkänä, mutta lausua lyhyenä, joten oletan, että kyseessä on nytkin tarkoitus kuitenkin lausua pitkänä.

itse pidän enemmän pitkästä (Neea) ja se sopisikin minusta Aadan kanssa hiukan paremmin.

Vierailija
2/9 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minusta todellakin epäloogista, jos lapsilla molemmilla samantapaiset nimet, jotka voi kirjoittaa lyhyellä tai pitkällä vokaalilla, niin valitaan sitten toiselle lyhyt ja toiselle pitkä muoto.

Aada ja Neea siis ehdottomasti mielestäni parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaisin Nea kun jotenkin hassua kolme vokaalia peräkkäin.. en tiedä miks..

Aada ja Nea

Aada ja Neea

..vertailun vuoksi

Vierailija
4/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä miksi sisarten nimien pitäisi olla jotenkin samalla "logiikalla". Erikseenhän he elämässään toimivat kumpikin nimineen joka tapauksessa. Tuskin tulee tilannetta eteen jossa tätä joku hoksaisi/ jaksaisi ihmetellä sisarten nimien vokaalien määrää.

Vierailija
5/9 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn edelliseen mielipiteeseen siinä, ettei nimien todellakaan tarvitse/pidä olla samasta muotista - sehän mielikuvituksettomuutta osoittaa.

Kukin meistä on yksilönä täällä, joten antaa yksilöän loistaa jo nimenkin puolesta. Ehdottomasti Nea!

Vierailija
6/9 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sain tukea mun toiveelle kirjoittaa yhdellä eellä! Jotenkin Neea on musta juntin näköinen vaikka periaatteessa tahdonkin tukea sitä ajatusta, että Suomessa nimet kuuluu lausua kuten kirjoitetaan. Tahdon siis lausua Neea vaikka mieluummin kirjoittaisinkin Nea.

Itse oon aika tarkka nimen valinnassa ja vähän tuntuu kyllä epäloogiselta yhdistelmältä mutta tolla yksilöllisyydellä voi aina perustella =)

Kiitti kaikille kommenteista!

Vierailija
7/9 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys! Toivottavasti tämä vastaus ei tule liian myöhässä. Itse suosittelen nimen kirjoittamista Neeana. Perusteluita on useita:

1) Koska saman perheen lasten nimiä käytetään usein parina "Meidän lapset ovat Aada ja Neea", kuulija vertaa niitä keskenään. On luontevaa noudattaa samaa kirjoitusperiaatetta molemmissa.

2) Yksilöllisyys syntyy nimen kokonaishahmosta, ei vain vokaalin pituudesta. Yksilöllisyyttä on jo siis se, että toisen nimi alkaa vokaalilla ja toisen konsonantilla, ja muutenkin nimet ovat täysin erilaisia. (Olisi muuten aika omituista ja hankalaakin, jos sisarten nimet olisivat Ciia ja Kiia.)

3) Jos jokin kirjoitusasu näyttää silmään "hölmöltä", kyseessä on vain tottumattomuus. Jonkun toisen silmään Nea voi näyttää hölmöltä.

4) Kuten itsekin sanoit, nimi kannattaa kirjoittaa samalla tavalla kuin se lausutaan, koska nimeä käytetään aina enemmän suullisesti. Niinpä ääntämisasu vaikuttaa huomattavasti kirjoitusasun tulkintaan, ja kaikille helpointa on, että teksti vastaa puhetta.

Nämä kommentit on kirjoitettu nimistöntutkijan ja kielikonsultin näkökulmasta. :) Jokainen tietenkin tekee päätöksensä itse ja omilla perusteillaan.

Vierailija
8/9 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyöritellyt nimiä viikonlopun ajan päässäni ja olin itsekin alkanut jo taipua tuon pitkän vokaalin puoleen kuitenkin.

Senkin vuoksi, että mieheni suvussa on ihmisiä, jotka hyvinkin voisivat lausua nimen lyhyenä, jos se niin kirjoitetaan enkä siis halua sitä missään tapauksessa.

Mieluummin korjailen kirjoitusasua jälkikäteen kuin lausumistapaa kasvotusten ;)

Tottumustahan tuo taitaa olla, että pitkä vokaali näyttää hölmöltä.

Kaipa meille siis tulee se pitkä vokaalinen nimi...

Vierailija
9/9 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onassis, hieno juttu, jos minusta oli apua. Kun haluat lukea lisää etunimistä, tervetuloa blogiini! www.etunimiblogi.blogspot.com. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi