Raskaanaolevat, millaisia ohjeita sikainfluenssan varalle?
Olen itse raskaana rv 29 ja kyselisinkin, millaisia ohjeita te muut raskaanaolevat olette saaneet sikainfluenssan varalle.
Meillä on kaksi alakoululaista (ekaluokkalainen ja kolmasluokkalainen) lasta eli koulujen alkaessa on todennäköistä, että lapset tuovat taudin kotiin koulusta tai toki sen voi tuoda myös mieheni työpaikaltaan.
Jos joku perheestä sairastuu, pitäisikö minun aloittaa Tamiflu-kuuri jo silloin vai odottaa, että itselläkin on jotain oireita - ja millaisista oireista aloitan tällöin lääkityksen?
Entä olisiko pneumokokki-roketteesta hyötyä (turvaa mahdollisen jälkitautina tulevan keuhkokuumeen varalle?)
Jos tauti tulee perheeseemme, onko minun järkevää eristäytyä eri puolelle taloa - eri kerrokseen asumaan (muut eivät ko. kerroksessa kävisikään) - vai onko sairastunut ehtinyt tartuttaa jo ennen oireiden alkamista? Hoidanko sairaat lapset itse, vai jäisikö mies kotiin .... (ei mahdoton ajatus ja miehen työstä järjestettävissä)?
En toki tällaisia kyselisi, jos en olisi raskaana, mutta kieltämättä tilanne hieman huolestuttaa .....
Kiitos jo etukäteen vastauksista, kaikkeen ei tarvitse osata vastata, vastatkaa niihin kysymyksiin, joihin olette saaneet ohjeita tai joista teillä on selvä mielipide, miten tekisitte.
Ensi viikolla utelen kyllä ultrassa lääkäriltä neuvoja.