Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntovelalliset - kuinka moni on pitänyt lyhennysvapaata asuntolainasta hoitovapaalla ollessaan?

Vierailija
04.08.2009 |

Entä tuntuiko se hyvältä ratkaisulta vai onko myöhemmin harmittanut että lainan takaisinmaksu venyi?

Nyt on korot alhaalla joten lyhennysvapaasta saisi todellista helpotusta päivittäiseen talouteen, varsinkin jos maksaa tasaeriä, mutta toisaalta myös laina lyhenisi nyt nopeammin...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin silloin kahta lastamme kotona.

Lyhennysvapaata saa ns. hyvä asiakas oikein pahan paikan tullen kolmekin vuotta/ laina, sillä ei ole pankinkaan edun mukaista että lainat jäävät kokonaan hoitamatta. Olen itse rahoitusalalla töissä, eli tunnen asiaa.

Vierailija
2/14 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä se oli yksinkertainen: toinen vanhemmista oli aina töissä silloin, kun toinen oli hoitovapaalla.

Kotihoidontuki on n. 300 euroa, ja siitä otetaan vielä verot pois. Yksinhuoltajille on kai joku korotus ja joissain kunnissa maksetaan kuntalisääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin hoitovapaalla, mutta se ei johtunut hoitovapaasta vaan siitä, että halusimme asua vanhassa asunnossa siihen saakka, kun saimme rakennettua talomme. 1 vuosi oli siis uuden talon lainoissa lyhennysvapaata, silloin maksoimme vielä vanhaa. Sitten lakkasimme maksamasta vanhaa, kun aloimme maksaa uutta. Näin päin meni 3 kk, kunnes muutimme ja myimme vanhan.

Vierailija
4/14 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on 3.

Meillä kotihoito on ajanut arvojärjestyksessä ensimmäiseksi ja sen vuoksi meitä ei ole haittannut, että laina on maksettu ehkä muutaman vuoden myöhemmin mitä ajateltiin.

Tosin nyt kun korot ovat näin matalat niin laina tulee lyhennysvapaista huolimatta maksettua paljon suunniteltua nopeampaan. Että eipä ne muutamat lyhennysvapaat vuodet vältämättä tee mitään hallaa maksuaikataululle...

Vierailija
5/14 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaan ajaksi, mutta olemme maksaneet ylimääräisiä lyhennyksiä milloin talous on sen sallinut. Koin että on mukavampaa kun saa itse säädellä milloin raha menee tililtä, kun kuukausittain sitä tuli kolmeen eri kertaan, mikäli sattui isoja laskuja tilipäivälle niin silloin ei lyhennetty lainaa vaan pistettiin säästöön ja kerättiin isompi potti ja lyhennettiin sitten ylimääräisiä.

Vierailija
6/14 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja työpaikkaa ei ollut odottamassa, joten laina on haettu niin että mies voi sen yksin maksaa. Jos lapsia suunnittelee niin niinhän se pitää tehdäkin!

Vierailija
7/14 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisimme halunneet, olisimme mekin pärjänneet kittuutammalla asuntolainaa lyhennellen.

Halusimme kuitenkin elää normaalia elämää (syödä terveellisesti, ostaa tarpeelliset vaatteet, viettää vapaa-aikaa jne), joten pidimme lyhennysvapaata.

t. 12, joka ei ymmärrä miksi lyhennysvapaa on toisille niin iso mörkö

ja työpaikkaa ei ollut odottamassa, joten laina on haettu niin että mies voi sen yksin maksaa. Jos lapsia suunnittelee niin niinhän se pitää tehdäkin!

Vierailija
8/14 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen ajatellut, että se on viisainta jättää todellisen pahan päivän varalle.

Sukulaisen perheessä on nyt lyhennysvapaata kun lapsi sairastui syöpään ja äiti joutui jäämään hoitajaksi kotiin. Hoitoennuste onneksi hyvä.

Kannattaa funtsia onko sitä PAKKO käyttää juuri hoitovapaaseen.

Vierailija
9/14 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa lyhennetty normaalisti.

Lyhennysvapaa meilläkin pahan päivän varalle, työttömyyden iskiessä ja ansiosidonnaista odotellessa. Siis jos näin kävisi.

Hoitovapaani aikaan tosin korot olivat huomattavasti korkeammalla, eli joka tapauksessa maksetavaa oli ihan kiitettävästi, mutta silti ollaan pidetty kiinni minimissään 50% korkoa, 50% lyhennystä -periaattesta.

Vierailija
10/14 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen jo siirtynyt takaisin työelämään (tosin lyhyemmällä päivällä-pienemmällä palkalla vielä) ja olen tyytyväinen, että lyhensimme lainaa normaalisti hoitovapaan ajan.

Vierailija
11/14 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 v. lyhennysvapaata.

Ja tarpeen vaatiessa aion pitää lisää.

Jos ei pankille käy niin vaihdan pankkia ;-)

Uudesta pankista saa aina väh. 1v lyhennysvapaata kun ottaa ns. uuden lainan.

Anyway ei hätää sillä sovittu jo vuosia sitten että saadaan pitää 3 v yhteensä lyhennysvapaita mikäli halutaan.

Kyllä pankit haluavat joustaa ennemmin kun menettää asiakkaita. Korothan ne on ne millä ne elää!!

Vierailija
12/14 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, itse tulen jäämään vanhempainvapaan jälkeen muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Ja mistähän silloin rahaa saa ja paljonko? Ei kyllä hajuakaan, millä tuloilla silloin asuntoa maksan, kun nyt menee kuukausittain lainanlyhennykseen ja yhtiövastikkeeseen reilu 900 €!

Vierailija
13/14 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, itse tulen jäämään vanhempainvapaan jälkeen muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Ja mistähän silloin rahaa saa ja paljonko? Ei kyllä hajuakaan, millä tuloilla silloin asuntoa maksan, kun nyt menee kuukausittain lainanlyhennykseen ja yhtiövastikkeeseen reilu 900 €!

Meillä ei hoitovapaa vielä ajankohtainen kun ei vauvakaan ole syntynyt, mutta kyllä nyt jo pistetään rahaa sukan varten sitä varten. Meillä menee asumiskuluihin suunnilleen tuon saman verran, joten sehän on sitten hoitovapaan aikana joko puolet tai kolmannes meidän nettotuloista (riippuen siitä, kumman hoitovapaajakso menossa).

Vierailija
14/14 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin minimiäitiyspäivärahalla ja kotihoidontuilla 2003-2007 välisen ajan, jolloin elimme yhden opettajan palkalla ja lyhensimme asuntolainaa ja lopussa autolainaakin. Asumiseen meni tonni kuussa, lisäksi autolainaan pari sataa.

En ihan ymmärrä, mikä on ongelma... minäkin jättäisin lyhennysvapaat todelliseen hätätilanteeseen.Sen verran täytyy kyllä todeta, että loppuajasta alkoi olla vähän tiukkaa kun niukkuutta oli kestänyt vuosia. Toisaalta meillä oli aina mielestäni kaikki tarvittava: hyvät uudet vaatteet ja kengät lapsilla, kirjoja, elokuvia, viiniä, hyvää ruokaa ja yksi ulkomaanmatka vuodessa. Toisaalta meillä on vanhat huonekalut, kuvaputkitelkkari ja vain edullisia harrastuksia, emmekä shoppaile, tupakoi tai joudu ostamaan esim. kalliita lääkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän