On jotkut sukujuhlat (ripari, häät tmv.), joihin olette kutsuneet sukulaisperheen.
Sukulaisperhe on tulossa kauempaa, usean sadan kilometrin päästä, tarjoatteko yöpaikkaa? Oletteko ylipäätään kiinnostuneita missä he yönsä viettää?
Kommentit (16)
Ei olla tarjottu. Jos kutsutaan useita kymmeniä ihmisiä ja meillä on itsellämme 4h 3h+k asunnossa, niin eipä riitä kaikille kuitenkaan yöpaikka, joten olisi minusta epäreilua tarjota jollekin. Enkä nyt hääyöksi ottaisi meille muutenkaan muita, jos ollaan itse kotona ;-)
laitan vaikka teltan pihalle jos en muuta keksi.
Asutaan Helsingissä, joten edullisiakin majoitusratkaisuja löytyy ja meillä pienet tilat. Eri asia sitten jos on erikseen kutsuttu yksi perhe yökylään, mutta juhlien järkkäämisessä on muutakin puuhaa kun virittää muille majapaikkoja.
Meidän suvussa ei ole koskaan yövytty vastaavissa juhlissa, koska olemme alunperin maalta ja perheillä ollut tuotantoeläimiä, joita ei voi jättää yksin yöksi. Meillä on siis totuttu juhlat aloittamaan klo 12 ja vieraat alkavat palata koteihinsa klo 16:n aikoihin, klo 18 tupa on jo tyhjä. Juhlamme eivät ole monipäiväisiä.
Suunnittelemme juuri isoja syntymäpäiviä. Koko kotimme valjastetaan jo päivää-paria ennen juhlia juhlakäyttöön eli huonekaluja siirrellään ja tuodaan lainapöytiä ja -tuoleja yms. Ei sinne edes kunnolla mahdu yöpymään.
Eli ei, emme tarjoa yöpaikkaa. Jos joku halua jäädä paikkakunnallemme, hän pyytää yösijaa meiltä erikseen tai menee hotelliin. Meille tulee illaksi eri vieraat samalta paikkakunnlta, joten emme myöskään varaudu isännöimään näitä sukulaisia koko päivää.
kutsutaan normisti vain läheisimmät porukat,joten heille myös yrittäisimme järjestää nukkutilaa.
Helsinki on täynnä eri tasoisia majoitusvaihtoehtoja. Häissä pari ystävää kysyi voiko tulla meille mutta meidän kotona nukkuivat mun vanhemmat.
Tietty jos joku kysyisi voiko tulla meille yöksi. Tosin kukaan ei kysy koska meillä on 3 huonetta + 3 henkeä.
oletteko kuitenkin kiinnostuneita missä tämä sukulaisperhe yönsä viettää? Eli kerrotteko mahdollisesti kaupungin hotellitarjonnasta tai muista yöpymisvaihtoehdoista? Vai onko ihan sama mitä tekevät juhlienne jälkeen?
ap
Eihän kaikki mahtuisi kuitenkaan. Paitsi miehen perhe (vanhemmat ja 3sisarusta puolisoineen) automaattisesti yleensä majoittuu meillä, heidänkin majoittaminen tekee tiukkaa.
Olen kuitenkin kiinnostunut missä ihmiset yöpyy, hääkutsuunkin laitoin vinkiksi hyviä yöpymispaikka-vaihtoehtoja kauempaa tuleville.
Pienempien juhlien kohdalla järjestän majoituksen. Esim lapsen ristiäisiin. Niihin jouduin jo ohjaamaan miehen vanhemmat omien vanhempieni (jotka asuvat suht lähellä) luokse yöksi, että itse pystyttiin majoittamaan kummit, kun heistäkin kaksi tuli kauempaa. Ja miehen sisarukset oli kans meillä siis.
Se ei kyllä ollut loppujenlopuksi kovin kivaa, kun ristiäiset pidettiin aamupäivällä meillä kotona, ja aamulla oli vaan patjaa ja matkalaukkua pitkin poikin.. Mutta en olisi viitsinyt vieraita hotelliinkaan ajaa näin pienien juhlien takia.
kyselemään majapaikkoja tutuille muualta, tietenkin, ja sitten tietysti kerron heille... jos meillä olisi juhlat ja 1 perhe tulisi kaukaa, niin saisivat yöpyä, mikäli haluaisivat. voisimme kyllä etsiä edullisen majoitusratkaisunkin.
jos tulee paljon kaukaisia vieraita, niin kysyisin majoitukseen ryhmäalennusta jostain.
tosin meillä on täälläkin niin paljon tuttuja ja ystäviä sekä sukulaisia, että majoitus varmaan järjestyisi jonkun muunkin kotoa.
oletteko kuitenkin kiinnostuneita missä tämä sukulaisperhe yönsä viettää? Eli kerrotteko mahdollisesti kaupungin hotellitarjonnasta tai muista yöpymisvaihtoehdoista? Vai onko ihan sama mitä tekevät juhlienne jälkeen? ap
Meillä tää on aika teoreettinen tilanne, koska kaukaisimmat sukulaiset asuvat 200 kilsan päässä. Mutta voisin minä sanoa, että kannattaa kysellä sieltä tai täältä. Meidän sukulaiset on kyllä sellaisia, että osaisivat itsekin soittaa hotellin varauspalveluun.
Jos joku olisi tuollaisessa tilanteessa jäämässä pidemmäksi aikaa, niin varmasti kertoisivat, että ajattelevat jatkaa lomailua. Ja saatettaisiin sitä sopia, että seuraavana päivänä syömään tai kahville tms. Mutta ei kukaan olettaisi, että me järjestäisimme heille ohjelmaa.
kun asutaan Helsingissä, on lähes kaikilla muitakin tuttuja täällä kuin vain me ja tuskin muut asuvat näin ahtaasti.
Ristiäisiinkin kun mun kummit tulivat 500 km päästä, he heti ilmoittivat tulevat junalla ja sen mukaan pidettiin juhlat. Juna tuli 12.30, juhlat alkoivat 13.00, juhlien jälkeen junia lähti takaisin kerran tunnissa.
Kummien oma tytär asuu Helsingissä, mutta he halusivat tällä kertaa tehdä vain päivän reissun.
porukkaa, joten en tarjoa yösijaa kenellekään.
Jos joku yksittäinen perhe tulee kaukaa, voin tarjota majoitusta. Meillä on kohtuullisen pieni asunto, ei esim. ole vierashuonetta vaan yökyläilijöiden tulisi nukkua patjalla lattialla jok alastenhuoneessa tai olohuoneessa. Olen huomannut, että ihmiset eivät enää nykyään halua tällaista majoitusta, pitäisi olla vierashuone ja oma kylpyhuone. Mieluummin menevät hotelliin.
Oman katon alle en majoittaisi yöksi, sillä juhlat vaativat aika paljon hommaa ja siivousta jota ei kaikkea voi hoitaa viikkoa etukäteen.
Jos sukulaisperhe on läheinen, ja jota nähdään useammin kuin ainoastaan sukujuhlissa, niin toki koitan järjestää yöpaikkaa esim. samassa kaupungissa asuvien vanhempieni luota. Jos taas on kyse pikkuserkun perheestä joka ei edes joulukorttilistalle kuulu, niin en uhraa ajatustakaan sille missä yönsä viettävät.
ei mahdu kuin yksi perhe kerrallaan yöksi, joten sen takia pitkämatkalaiset kummit ja isovanhemmat juhlivat kaikkien lasten synttärit eri viikonloppuina. Kyllä, meillä on sitten synttäreitä noin neljänätoista viikonloppuna joka vuosi.
Sukulaisilla on aivan sama pääsy nettiin kuin meilläkin, joten miksi he käyttäisivät meitä välikätenä majoituspaikan valinnassa ja varamisessa. Emme voi tietää heidän tarpeitaan paremmin kuin he itse.
Tottakai jos tilaa vaan on.