Kuinka pian voi tehdä isyyden tunnustamisen?
Olen raskausviikolla 15 ja olemme mieheni kanssa avoliitossa. Hääpäivä on päätetty ensi vuoden heinäkuulle, jolloin lapsi on jo syntynyt.
Olenkin nyt miettinyt, että haluaisin lapsellamme olevan virallisestikin isä niin pian kuin mahdollista. Olen ajatellut että isyyden tunnustus on vain muutama paperi ja allekirjoitus jonka voisi tehdä jopa ennen lapsen syntymää. Nyt sitten kauhukseni sain huomata että sitä ei voi tehdä etukäteen! Ja lisäksi eräs tuttavani sai lapsen huhtikuussa ja kertoi nyt muutama päivä menevänsä miehensä kanssa isyyden tunnustukseen eli heinäkuussa. Kauhistuin tästä, koska lapsihan on jo monta kuukautta ollut "ilman isää"...
Kuinka pian isyyden tunnustuksen voi tehdä syntymisen jälkeen? Onko tuttavallani jokin erikoistapaus siihen miksi aikaa syntymästä on kulunut näin paljon vai onko tuo normaali käytäntö? :( en tätä häneltä siis kehdannut kysyä, ei ole ihan NIIN tuttu.
eihän lapsella ole oikeutta isänsä sukunimeen ennen isyydentunnustusta? Haluaisin lapseni olevan mahdollisimman pian mieheni sukua! :/
Eikös vauvani saa kuitenkin henkilötunnuksen jo sairaalassa? Ja eikös kela-kortti tule jo hyvin pian syntymästä..?
Vaihtoehto olisi tietysti että menisimme naimisiin ennen syntymää muodollisesti ja viettäisimme hääjuhlat myöhemmin.
Kommentit (8)
naimisiin ennen vauvan syntymää, juurikin, ettei tarvitse mennä isyyttä tunnustamaan. Mutta koska vauva syntyikin muutaman viikon etukäteen, kävimme maistraatissa vasta vauvan kanssa.
Isyydentunnustuksella oli kiire (piti saada passi mahd pian, sillä emme asu Suomessa), joten soitimme virastoon ja hoputimme asiaa. Oikeasti he kyllä lähettävät kutsun muutaman viikon kuluessa, mutta kun kiire oli.. Ja onneksi soitimme, sillä asioita hoitava täti jäi neljäksi viikoksi lomalle heti ajan saatuamme..
No isyydentunnustus oli siis tehty ja odotti vahvistusta kun OLIMME JO NAIMISISSA. Maistraattiin piti täyttää lappu vauvan nimestä (joka siis annetaan papille, jos vauva kastetaan), mutta mikä sukunimeksi? Kun vauvahan kulki minun tyttönimelläni, mutta nyt minunkin nimeni oli jo vaihtunut.. Maistraatissa alkoivat kinastella siitä miten nyt menetellä, täytetäänkö lisää papereita vai voidaanko vain antaa lapselle äidin nykyinen sukunimi. Huh, lopulta päätyivät vain yliviivaamaan minun vanhan nimeni lapselta ja kirjoittamaan siihen sekä minun että mieheni sukunimen, eihän lapsi yksin voinut olla eriniminenkään.
Eli kun luulimme helpottavamme prosessia menemällä naimisiin, tapahtuikin päinvastoin. Eli suosittelen menemään naimisiin HYVISSÄ AJOIN ennen vauvan laskettua aikaa! :)
että kävivät maistraatissa vihillä ennen lapsen syntymää. Ja kirkkohäät vietetään sitten ensi kesänä. Näin siis lapsella on isä heti synnyttyään. Ja näin minäkin tekisin tuossa tilanteessa :)
Mulle olisi kanssa tärkeää että lapsella on isä heti synnyttyään.
Piti kommentoida, kun tulin lukemaan meitäkin vuoden lopulla koskevaa aihetta.
Minua oikein nauratti, kun luin, että on tärkeää että lapsella on isä heti synnyttyään. Ette luultavasti tarkoittaneet, etteikö lapsen siittäjä olisi isä muuten, mutta minua huvittavasti oli asia ilmaistu. Ei siis millään pahalla! :)
Olen kuitenkin myös utelias, että miksi teidän joidenkin mielestä se isä pitää papereissakin heti lapsen synnyttyä olla. Itselleni ei tullut muuta mieleen, kuin että jos isä sattuisi kuolemaan ennen isyyden tunnustamista, niin jäisikö sitten lopullisesti ilman isää papereissa? No lapsen isän kuolema juuri siinä kohtaa on aika epätodennäköistä, eikä mielestäni syy kiirehtiä naimisiin menoa.
Vastaan omasta puolestani, että oli kiire saada isyys tunnustettua, sillä tarvittiin passi. Olimme Suomessa vain synnyttämässä, joten takaisin kotiin palattiin. Ja pojan nimeksi piti saada se meidän yhteinen nimi, ettei tarvitse enää jälkeenpäin muutella..
En osaa varmana tuohon isyydentunnustukseen sanoa mitään mutta ei siihen mielestäni tarvii odottaa useampaa kuukautta.
vauva ei henkilötunnusta välttämättä saa vielä sairaalassa, ja kelakortti tulee vasta kun vauvalle on annettu nimi.
äitijaedwina
Me soitimme heti vauvan syntymän jälkeen soskuun (siellä tehtiiin tunnustus) ja soveimme heti ekoille viikoille ajan. Tehtiin näin, koska mieheni on merimies ja tunnustus oli tehtävä mahdollisimman nopeaa ennenkuin uusi reissu kutsuisi. Muussa tapauksessahan sossusta tulee itestään kutsu tunnustukseen ainakin täällä ja siinä menee keskimäärin kolme neljä viikkoa ainakin meidän paikkakunnalla. Kela korttikaan ei tule heti syntymän jälkeen. Vasta sitten kun lapsi on saanut nimen. Eli on kastettu tai ilmoitettu nimi maistraattiin.
Ensikoisen syntymän jälkeen tuli kyllä kutsu isyydentunnustukseen muutama viikko synnytyksen jälkeen. Kakkosen kohdalla kun jouduttiin tekemään "hätäkaste" 12 tuntia synnytyksen jälkeen lääkärit soittivat sossutädin papereineen sairalaan, lapsi kun ei voi saada isän sukunimeä ennen kuin isyys on tunnustettu ja tunnustus hyväksytty (paperit leimattu) maistraatissa.
kun käytiin tekemässä paperit. Toinen oli muutaman viikon ikäinen.
Sairaalassa vastasyntynyt lapsi saa väliaikaisen henkilötunnuksen ja varsinaisen oman tunnuksen vasta myöhemmin.