mitä mieltä nimestä
Kommentit (12)
Itse en kyllä oikeen tiedä miten taivuttaisin... Enkä tiedä kuinka yleinen on nykyään...
siis et tied miten taivuttaisit?! oikeesti sanoisit "tää on saden takki" tai "meen käymään sadella". eikö teidän kielikorva toimi? voi himputti!
Pitäisi siis sanoa, että Saden takki, mennään Sadelle kylään jne.
Entä sitten Tuuli? "Tuulen takki" tai "meen käymään Tuulella"? :D
Tänään sain jostain ton nimen päähäni, et haluisin antaa tälle lapselle, joka ultran mukaan on tyttö :) Ja niin, oon aina tykänny sateesta ;) ap
"Nimi Säde, taivutus Säteen: Yleissäännön mukaan nimet taipuvat samalla tavoin kuin yleissanat. Kaunis merkityssisältö ’auringon tai valon säde’ on pitänyt yllä halua taivuttaa nimeä sanan säde tapaan."
"Nimi Meri, taivutus Merin: Sukunimi Meri taipuu yleissäännön mukaan Meren. Etunimet, jotka loppuvat i-kirjaimeen, eivät aina taivu yleissäännön mukaan. Etunimi ei aina merkitse ’merta’, vaan lähtökohtana voi olla Mary > Meeri > Meri."
www.kotus.fi
Nimet siis todellakin taipuu. Äidinkielen opit olis syytä kaivella mielen perukoilta...
kuin substantiivit, jotka eivät ole erisnimiä.
Pitäisi siis sanoa, että Saden takki, mennään Sadelle kylään jne.
Jos ihmisellä on nimenä Sade, Säde tai vastaavasti Satu, virheellisen taivuksen perusteella nimi olisi Sate, Säte tai Sadu. Näin ollen, kuten edellinen viestin kirjoittajakin kirjoitti, kyläillään Sadella, Sädellä tai Satulla. Tai oltiin puistossa leikkimässä Saden, Säden tai Satun kanssa.
Todella kaunis!! Ja nimissähän on se hauska puoli, että niitä voi taivuttaa mielensä ja oman 'kielikorvansa' mukaan. Annat vaan mieleisen nimen lapsellesi ja taivuttelet sitä, miten oma korva sanoo oikeaksi. Aina riittää niitä, jotka taivuttaisi toisin. Ja sanoohan jotkut Riitta-Riittan, vaikka kai 'oikea' muoto olisi Riitan, kun tuo tuplakonsonantti muuttuu. Tärkeilijät voivat sanoa tuonkin virallisin termein, mutta ymmrtänette mitä tarkoitan. :D Iloa kaikille, ja pienelle Sateelle, jos sen valitset!
[/quote]
Jos ihmisellä on nimenä Sade, Säde tai vastaavasti Satu, virheellisen taivuksen perusteella nimi olisi Sate, Säte tai Sadu. Näin ollen, kuten edellinen viestin kirjoittajakin kirjoitti, kyläillään Sadella, Sädellä tai Satulla. Tai oltiin puistossa leikkimässä Saden, Säden tai Satun kanssa.
[/quote]
www.kotus.fi kertoo:
"Nimi Satu, taivutus Sadun: Yleissäännön mukaan nimet taipuvat samalla tavoin kuin yleissanat. Satu taipuu siis satu-sanan tavoin. Kaunis merkitys on lisännyt halua säilyttää yhteys nimen ja yleissanan välillä."
Näin.
(oma Satu-siskoni nimi taivutetaan kyllä Satun jne joten nimen taivutuksen valinta on aina ihmisen itsensä, tässä vaan viralliset taivutusohjeet)
Olen juuri lukenut jostakin ketjusta, että henkilö voi toki taivuttaa nimeään kuinka itse haluaa ja lähipiirissään sopia, jos haluaa taivuttaa nimeään vaikka Satun, Säden ja Saden. Siitä huolimatta nimillä on oltava virallinenkin taivutusmuoto ja se on em. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sääntöjen mukainen, eli Sadun, Säteen ja Sateen.
ok nimi, ei kyl musta mikää huippu. hyvin sopis ehkä muiden luontonimien sarjaan. vähän on tota erikoisuuden tavottelua, yritystä, mut ei oo kunnolla onnistuttu. tää on tietty vaan mun mielipide. taipuu sateen, sateelle, ihan ku tavan taivaalta tuleva sade.