Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaudesta kertominen lapsille (4v ja 6v)

30.07.2009 |

Missä vaiheessa raskautta olette kertoneet alle kouluikäisille lapsille vauvasta?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämän kolmannen raskauden alkaessa lapset 5 ja 3. Kerrottiin aika pian, kun halusin alun pitäen jakaa odotuksen koko perheen kanssa. Jo ennen np-ultraa puhuttiin asiasta.

Pieni harmitus tuli siinä vaiheessa, kun 3-vuotias 'lauloi' asiasta samana päivänä naapuriin, kun oli siellä leikkimässä. :) Tottakai näin, en ollut tullut ajatelleeksi. Naapurit sitten kovasti onnittelivat meitä uutisista... Piti toppuutella kiitosten lomassa, kun oltiin kuitenkin niin alussa.

Mutta kivasti on tulevat isoveljet suhtautuneet vauvan odotukseen ja on tutkittu yhdessä neuvolasta saatua opasta, missä on kuvia ym. tietoa sikiön kehityksestä. On se niin iso ja ihana asia, että en olisi pystynyt pitämään itseni ja miehen tietona pidempään. Koko perheen juttu.

Nurmeliini 34+5

Vierailija
2/8 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ajateltiin, että vaikka tulisi keskenmeno, niin saavat lapset tietää jo pienestä pitäen, että niinkin voi käydä. Puhumattakaan sitten, että sellaisestakin voi selvitä ihan kokonaisena ihmisenä. Kun aikuisena muistaa, että "ai niin, tais iskälle ja m:lle noin käydä", niin ei ehkä tunne olevansa ainoa koko maailmassa ja siten epäonnistunut.

No keskenmeno tulikin, mutta toistaiseksi tässä seuraavassa raskaudessa on kaikki ollut OK.

Meillä on uusperhe, joten mies halusi senkin takia antaa lapsille mahdollisimman pitkän totutteluajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla kerrottu lapsille (5v ja 3v) koska tiedän etteivät ne osaa pitää suutansa supussa asiasta, olisivat heti kertomassa mummolle ja ukille ja me kun ei haluta että muut tietää ennenkuin me itse kerrotaan asiasta sitten joskus puolessavälin raskautta eli noin kuukauden päästä. Tyttö on sen verran hössähtänyt vauvoihin ettei se osais ainakaan pitää suutaan kiinni kun nyt jo pelottaa että se möläyttää jos on kuullut jotain mitä me ollaan lasten isän kanssa juteltu.

Vierailija
4/8 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alussa kerrottiin ku on niin toivottu ollut isommalla neitokaisella.. Sain viikoilla 4 tietää ja reilun viikon päästä jo kerroin typyille.. Oltiin kavereiden kans lähössä puistosta pois ja mulla maha turvokissa ku oli kauhee vessa hätä niin tuumasin kaverille että millä viikolla sitä oltiinkaan menossa, tyvär ei heti hokasut tuumas vaan että sä oot varmaan tulossa raskaaksi ku masu niin turvoksissa.. Sillon sit samalla kerroin että oon jo raskaana ja siitä riemu repes :) Sen jälkeen onkin kaikki saanut tietään meidän typyjen kautta tutut ja puoli tutut.. Minun äitikin sai tietoon sillä ku typyt oli siel yökylässä niin puhuvat minun sisko- ja velipuolen kans että meijän äitillä on salaisuus ja mummu oli kuullut ku olivat niin isolla äänellä poriseet :)

Että näin meillä.. rv 9+0 nyt

Vierailija
5/8 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei olla kerrottu raskaudesta vielä (nyt rv 15) eikä tulla kertomaankaan vielä pitkään aikaan. Meidän pojat on sen verran hölösuita,että varmasti kertoisivat heti kaikille naapureille ym. En halua että tieto leviää, eikä esim meidän kaikki kaveritkaan tiedä vielä vauvasta. Kaikki ajallaan..

Ehkä lapsille kuuluu tieto sit kun mulla maha kasvaa jo niin paljon että lapsetkin huomaa sen.

Vierailija
6/8 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus 12+ viikolla, kun eka ultra ja riskiviikot ovat takana. En haluaisi tuon ikäisille vielä selitellä alkuraskauden keskenmenoa. Toisekseen lapsille voi kertoa asian vasta siinä vaiheessa, kun se ei ole enää salaisuus.

Kolmanneksi olen varma, että kun lapset tietävät asian, he kyselevät jatkuvasti "äiti millon se oikein syntyy?" Lyheneepähän kyselyvaihe hieman, kun nipistetään alusta muutama viikko pois. ;)

rv 7+4

Vierailija
7/8 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on takana kaks keskenmenoa, joten en ole kiirettä kertomisen suhteen pitänyt. Esikoinen on nyt 2v10kk ja on katsellut tv:stä mun kans raskaus ja synnytys ohjelmia. Nyt on rv22 ja vähän aikaa sitten silitteli mun mahaa, joka on jo aikas iso ja kysyi onko tuolla vauva. Sanoin että on. Ei oo sen jälkeen aiheesta kysellyt. Leikkiessään on välillä pitänyt lelua paidan alla ja sanonut, että siellä on vauva. Oon aatellut lähiaikoina hommata kirjan pikkusisaruksen syntymästä, niin sit vois jutella enemmän.

Vierailija
8/8 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin aika alussa, koska masu alkoi näkyä aikaisin ja jotain selitystä oli annettava äidin väsymykselle ja oksentelulle. Olivat innoissaan uutisesta. Inompi juoksi ulko-ovelle huutamaan isilleen, että vauva on tulossa. Tietenkin mies oli pihalla naapurin miehen kanssa ja heti saivat naapuritkin tietää raskaudesta :)

Mutta meilläkin koko perheen yhteinen juttu ja puheissa vilahtelee päivittäin. olisi ollut vaikeaa salata lapsilta.

Selitin konkreettisesti, että vauva syntyy talvella joulun jälkeen.

Nyt odottelevat kovasti, että vauva alkaisi potkia ja hekin sen tuntisivat.

Kysymyksiä satelee ja niihin pyritään vastaamaan jotenkuten...