Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä äiti vastaa kysymyksiin

Vierailija
26.07.2009 |

mitä haluatte tietää?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan hänelle on 2-v laitettu sydämentahdistin, puolen vuoden välein on erikoislääkärin sydänkontrolli. ja noin kerran pari kuussa käydään kuunteluttamassa sydäntä. Hänen täytyy varoa kylmää ja ei saa ihan vapaasti remuta (rintakehään ei saa tulla iskuja).

Mä en oo aina ollut se, joka vie vaan myös isä on käynyt kuunteluttamassa ja yleensä kummatkin koettaa tulla sinne kardiologille mukaan.

ap

Vierailija
2/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista ei saa jos on irtisanoutunut itse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että irtisanouduin itse (en siis joutunut työttömäksi). Oma moka, mutta jos sanottiin, että sinua tähän suositellaan ja otetaan jo verokortti ja annettiin liuta firman papereita mukaan, olin niin varma että sain sen.

ap

Ansiosidonnaista ei saa jos on irtisanoutunut itse

Vierailija
4/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan ansiosidonnaista sitten kun joskus työssäoloaika taas täyttyy ja jos joudun työttömäksi, oliko se nyt sitten 6 kk vai 9 kk. Eli jos saan vaikka pätkätyönkin, niin kaikki auttaa...

ap

Vierailija
5/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ansiosidonnaista saa.

Vierailija
6/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän, että "köyhä äiti" tarkoitaa yksinhuoltajaa, joka elää oikeasti alle köyhyysrajan ja siihen lasketaan myös elarit mukaan.

Jos tämä perhe on köyhä, niin silloin olisi parempi sanoa "köyhän perheen äiti". Perheessä kuitenkin molempien vanhempien tulot vaikuttavat perheen elatukseen. Itsekin olen elänyt tilanteessa, missä miehellä oli kotihoidontuki ja minä olin töissä. Ehkä emme olleet suurituloisia, mutta en millään olisi voinut sanoa miestäni köyhäksi isäksi.

Ilmeisesti sitten ap kokee, että hänen miehelläänkin on pienet tulot ja he joutuvat perheenä elämään köyhyysrajalla.

Vierailija
7/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta en tykännyt huonojen työaikojen takia. OMA SYYS siis köyhyytes.

Vierailija
8/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy soittaa sitten huomenna liittoon.

Mutta se on niin tulkittu, että irtisanouduin itse, ilman syytä ja oma moka että tuossa työhommassa kävi noin.

ap

ansiosidonnaista saa.

Vierailija
9/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo yh, mutta kokonaistulot koko perheelle ei oo kaksiset. 2000-miinus verot ei oo paljoa edes vain 3-henkiselle perheelle.

Olen siis köyhä mielestäni, vaikka laskisin miehen tuloista puolet itselleni ja lapsilisätkin tuloon.

ap

Minä ymmärrän, että "köyhä äiti" tarkoitaa yksinhuoltajaa, joka elää oikeasti alle köyhyysrajan ja siihen lasketaan myös elarit mukaan.

Jos tämä perhe on köyhä, niin silloin olisi parempi sanoa "köyhän perheen äiti". Perheessä kuitenkin molempien vanhempien tulot vaikuttavat perheen elatukseen. Itsekin olen elänyt tilanteessa, missä miehellä oli kotihoidontuki ja minä olin töissä. Ehkä emme olleet suurituloisia, mutta en millään olisi voinut sanoa miestäni köyhäksi isäksi.

Ilmeisesti sitten ap kokee, että hänen miehelläänkin on pienet tulot ja he joutuvat perheenä elämään köyhyysrajalla.

Vierailija
10/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin liian luottavainen. Mutta sydänlapselle on kyllä oikeasti parempi säännöllinen päiväkoti päivällä eikä vuoropäiväkoti. Joten siksi en halunnut jatkaa siellä kun luulin saavani muun työn päiväsaikaan.

ap

... mutta en tykännyt huonojen työaikojen takia. OMA SYYS siis köyhyytes.

Vierailija
11/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo yh, mutta kokonaistulot koko perheelle ei oo kaksiset. 2000-miinus verot ei oo paljoa edes vain 3-henkiselle perheelle. Olen siis köyhä mielestäni, vaikka laskisin miehen tuloista puolet itselleni ja lapsilisätkin tuloon. ap

Murinani johtui siitä, että nykyään ihmiset turhan usein laskevat perheen tulot erikseen. Ainakin jossain vaiheessa näillä keskustelupalstoilla oli trendinä, että vaimo valitti siitä, miten köyhää on, vaikka miehellä olisi ollut miten isot tulot tahansa - kunhan vain vaimo itse oli kotihoidontuella. En koskaan ymmärtänyt näitä valituksia.

Kyllä tuolla 2.000 euron tuloilla saa laskea jo, mihin kuluttaa. Asumiskustannukset Helsingin seudulla ovat valtavat. Muualla Suomessa pääsee halvemmallakin. Toisaalta jos asunto on hankittu parempina aikoina ja sitten tulot laskevat, niin ei sitä noin vain asuntoa vaihdeta lyhyemmän tai pidemmänkään tulojen pienennyksen takia.

Vierailija
12/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä lasketaan taaksepäin tietty aika ja osin myös kotona vietetty aika lasketaan mukaan. Jos siis liittoon olet koko tuon ajan kuulunut. Jos tämä aika täyttyy, niin käsittääkseni ansiosidonnaista on mahdollista saada karenssin jälkeen (ellei muita esteitä, nämä kaikki täytyy toki ottaa omasta liitosta selville).

Vierailija
13/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin oman liittoni (Akava) sivuilta:

http://www.erko.fi/usein-kysyttya.html

"Karenssi ja omavastuuaika sekoitetaan usein helposti keskenään. Puhutaan karenssista, kun tarkoitetaan omavastuuaikaa. Karenssi on TE-toimiston asettama ajanjakso, jolta päivärahaa ei makseta. Karenssi on 30, 60 tai 90 päivää. TE-toimisto asettaa 90 päivän karenssin esimerkiksi siinä tapauksessa, jos henkilö on eronnut työstään ilman pätevää syytä."

Eli 3 kk ja sitten saat!

Työkkäristä on kyllä nyt neuvottu väärin...

Vierailija
14/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä elää 5 henkinen perhe 2500e kuussa, mukana lapsilisät ja kottihoidontuki. Enkä koe meitä köyhiksi, kirpparit ja ale lihat...tuttuja ovat, mutta pärjätään hyvin.

Vierailija
15/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä oo mikään luksus-asunto, kerrostalokolmio, mutta saa tätäkin maksella...

Ollaan kyllä aina laskettu koko perheen tulot yhteen, kun oli kotihoidontuella, kun mies joskus 10 v sitten täydennysopiskeli vuoden (opintotuki meni kustannuksiin) ja mä elätin meitä...

ap

en oo yh, mutta kokonaistulot koko perheelle ei oo kaksiset. 2000-miinus verot ei oo paljoa edes vain 3-henkiselle perheelle. Olen siis köyhä mielestäni, vaikka laskisin miehen tuloista puolet itselleni ja lapsilisätkin tuloon. ap

Murinani johtui siitä, että nykyään ihmiset turhan usein laskevat perheen tulot erikseen. Ainakin jossain vaiheessa näillä keskustelupalstoilla oli trendinä, että vaimo valitti siitä, miten köyhää on, vaikka miehellä olisi ollut miten isot tulot tahansa - kunhan vain vaimo itse oli kotihoidontuella. En koskaan ymmärtänyt näitä valituksia.

Kyllä tuolla 2.000 euron tuloilla saa laskea jo, mihin kuluttaa. Asumiskustannukset Helsingin seudulla ovat valtavat. Muualla Suomessa pääsee halvemmallakin. Toisaalta jos asunto on hankittu parempina aikoina ja sitten tulot laskevat, niin ei sitä noin vain asuntoa vaihdeta lyhyemmän tai pidemmänkään tulojen pienennyksen takia.

Vierailija
16/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulun myös Akavaan ja täytyy todellakin soittaa!

Ja *vähän* mainita työkkäriinkin, että mitä sieltä oikein neuvotaan...

Olen ollut liiton jäsen jo varmaan 12-13 v. Myös kotijakson. Joten täyttyy kyllä.

ap

Sitä lasketaan taaksepäin tietty aika ja osin myös kotona vietetty aika lasketaan mukaan. Jos siis liittoon olet koko tuon ajan kuulunut. Jos tämä aika täyttyy, niin käsittääkseni ansiosidonnaista on mahdollista saada karenssin jälkeen (ellei muita esteitä, nämä kaikki täytyy toki ottaa omasta liitosta selville).

Vierailija
17/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että paljon sulla on rahaa käytettäväksi yhdelle päivälle? Tai paljon voit käyttää rahaa ruokaan, pesuaineisiin, vaippoihin, vessapapereihin jne viikossa?

Vierailija
18/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen toiseen vaikuttaa aviomiehen tulot.

Vierailija
19/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän tykkää siitä, ja on taloudellinen. Käy aamuisin "lapuilla". Saattaa tuoda kerralla 5 pakettia tarjousjauhelihaa, 3 broitsun suikaleita. ym. Aina pakkaset täyteen näitä. sitten kun on joku tarjous vaikka 5 purkkia tomaattimurskaa 5 eurolla, hamstrataan ne. Kahvit jaksoi joka päivä työmatkan varrelta kantaa 2 pkt päivässä kun Juhlamokat olivat 1,80 kpl.

Vaippoja ei enää tarvita. WC-paperit ostetaan lidistä, samoin maidot& margariini. Yleensäkin kaikki sieltä mistä saa edes 50 snt halvemmalla (leikkele CM:sta kun on halvempi, juusto Prismasta jne.) Pesuaineet merkkiä Rainbow tai Xtra. Terveyssiteitä ostan kun on hyvä tarjous vaikka 6 pakettia kerralla.

Yleensä en käytä ollenkaan rahaa. Jopa 5 euron meno on asia mitä mietin. esim. tykkäisin käydä uimahallissa, mutta se 4,80 on useimmiten liikaa mulle. sainkin synttärilahjaksi kavereiltani 10 kerran lipun uimaan...

Leikkaan itse hiukseni ja värjään itse. En osta kovin paljoa vaatteita itselleni.

Kuukaudessa kaikkeen marketeista ostettuun kuluu ehkä 300-350 e e, siis kaikkeen ruokaan, pesuaineisiin, vessapapereihin ym. siinä voi jo olla jotain alevaatteitakin mukana.

Vähän menee sairaskuluihin, ja puhelimiin yht noin 23 e/kuussa, nettiin 20 e, lehtiä ei tuu, sähköön, vakuutuksiin menee. ja asumiseen + bussikuluihin.

Vierailija
20/39 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa aviomiehen tulot.

ansiosidonnaiseen ei, ja sitä maksaa liiton kassa.

ja siihen toiseen vaikuttaa aviomiehen tulot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi