Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi... 2v söisi vain salaatteja, juureksia ja kasviksia.

Vierailija
22.07.2009 |

Hedelmiä ja marjoja. Siis hyvä tietysti että maistuu, mutta on vaikeaa saada hänet syömään muuta. Leipä ei oikein kelpaa, puuro pitkin hampain, lihan ja kalan syöminen tökkii... syö yleensä ruokailussa ensin salaatin ja sitten "kiitos". Ja saa pakottamalla pakottaa syömään ruokaa pari lusikallista.

Ärsyttävää.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarviitseehan lapsi kuitenkin kuitunsa, hiilarinsa, rasvansa, proteiininsa...

Vierailija
2/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai munaa tai kalaa. Siten ei tarvitse aina tapella.

Meillä tyttö ei suosutunut tuossa iässä syömään lihaa lainkaan ja käytinkin sitten enemmän soijaa ja papuja ruuanlaitossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei suosutunut tuossa iässä syömään lihaa lainkaan ja käytinkin sitten enemmän soijaa ja papuja ruuanlaitossa.

Meilläkin proteiinia saadaan varsinkin pavuista ja kikherneistä. Ne kelpaavat hyvin. Meillä onneksi myös lohi maistuu. Lihansyönti on todella takkuista. Nykyisin leipä ja varsinkin näkkäri kelpaa. Laitan kasvisten tai salaatin päälle usein öljyistä salaatinkastiketta tuomaan energiaa.

Vierailija
4/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tapellaan kouluun lähtijän kanssa jokaisesta salaatinlehdestä ja kurkunpalasta ja kiristetään, ettei yhtään nuudelia tai ranskista saa syödä, ennen kuin salaatti on mennyt. Eikä suuria annoksia vaadita syömään, vaan kyse on vain maistamisesta. Marjoja ei syö lainkaan ja hedelmiäkin vain valikoiden. Huh. Kateeksi käy, sillä noista mitä lapsesi syö, hän saa eniten vitamiineja ja kuituja. Kyllä ne muutkin alkavat vähitellen maistua. Lapsihan on vasta kaksivuotias.

Vierailija
5/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidänkin muksuille maistuu tosi hyvin kikherneet ja esim. idut.

Vierailija
6/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppuruokaa, ei mitään ravintoarvoa, pelkkää rasvaa ja lisäainetta.

Lopeta kertakaikkiaan ranskisten tarjoaminen. Tilalle täysjyväpastaa, -riisiä ja perunaa.

Vierailija
7/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta kertakaikkiaan ranskisten tarjoaminen. Tilalle täysjyväpastaa, -riisiä ja perunaa.

Vierailija
8/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka paistelee sekaan vähän krutonkeja, laittaa tonnikalaa, fetaa... noita se neiti kuitenkin mielellään syö. Ja hyvä öljyinen salaatti.

Mutta pakko hänet on totuttaa syömään toki kaikkea...

kiitokset. Alan ottaa pavuistA JNE. SELVÄÄ. Tofuakin varmaan voisi kokeilla...

Vierailija
9/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat syöneet pienestä pitäen pelkkiä kasviksia. itse olen kasvis syöjä, mies ei. Lapset saavat kyllä itse valita syötävänsä, mutta eivät halua syödä lihaa. Itsekkin aloin syömään kasviksia pienenä koska en vaan tykkää lihan mausta, enkä siitä miltä se tuntuu suussa. Kalakaan ei mene alas.

olen jo 28 vuotta tullut toimeen pelkillä kasviksilla ja terve olen kuin mikä. Kasvisruoan syönnin aloitin siis 4 vuotiaana, ja nyt olen 32.

Itse ajattelen, ettei lapselle ole pelkästä kasvis ja marjasyönnistä mitään haittaa. Ja varmasti isompana kyllä viimeistään jotain muutakin sitten haluaa syödä.

Vierailija
10/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taatusti on haittaa jos se kasviruokavalio on vain tyyliin banaania, tomaattia, mandariineja ja paprikaa... sen sijaan jos on maitotaloustuotteet mukana, paljon tummanvihreitä kasviksia sekä proteiinipitoisia kasvistuotteita sekä öljyjä niin tuskin silloin. Mutta tahdon kyllä opettaa lapseni kaikkiruokaiseksi, isompana sitten voi itse valita jos tahtoo alkaa vageeniksi tms. Mutta tarkan valvonnan alla kyllä.

Vierailija
11/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kahden vuoden ikää söi kaiken kaikkiaan tosi huonosti. Halusi syödä itse, ja tykkäsi juuri kasviksista, varsinkin isoista hedelmäpaloista, kirsikkatomaateista - kaikesta sellaista, joka ei ole mössöä :-) Kahden vuoden iässä helpotti siinä suhteessa, että alkoi syödä ylipäätään enemmän, ja paino saatiin nousuun. Maito on aina kelvannut, jota sitä sitten ollaan pidetty ruuan kyytipoikana. Saahan siitäkin proteiinia. Nykyäänkin herra (kohta 4 v) on huonompi syömään kuin isoveljensä, mutta nyt menee lihakin. Tykkää lihapullista, lohesta, isokokoisesta pastasta. Lempiruokaa olisivat edelleen esim. marjat, mangonpalat, kirsikkatomaatit, kurkunpalat, meloni, idut, porkkana yms...

Eli aika on meillä auttanut jonkin verran.

Vierailija
12/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei ranskiksia tarjota (mitä nyt miehet keskenään kokkaavat ehkä kerran vuodessa), mutta reissun päällä valitettavasti lasten annoksissa on lähes poikkeuksetta ranskikset. ABC-asemilla poiketaan automatkoilla ja niitä tulee syötyä, valitettavasti. Itse en niitä syö ja kotona syödään tummaa makaronia, -riisiä, nuudelia ja perunaa.

Vierailija
13/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessani rukoilin hartaasti, että tulisi sellainen lapsi, joka ottaisi enemmän mallia isästään kuin äidistään, mitä syömiseen tulee. Itse kieltäydyin ihan pienestä pitäen syömästä mitään lihaa - täysin lihaton ruokavalio ollut alta 2v asti.

Noh, esikoisesta tuli samanlainen kuin äitinsä. Ikipäivänä ei ole lihasta pitänyt, jonkun verran söi 1,5v asti. Sen jälkeen ei ole mennyt liha vaikka kuinka yrittäisi. Onneksi meillä kuitenkin jo valmiiksi kasvisruokalija, joten oli helppoa mukauttaa ruokakin sitten niin...

Seuraava muksu teki saman perässä. Ei syö lihaa, ei sitten lainkaan. Nyt en jaksanut edes pahemmin taistella asian kanssa. Pavut, kala, muna ja maitotuotteet tekevät kauppansa, joten antaa olla. Soijaa käytetään myös paljon.

Mies syö siis lihaa "normaalisti" ja toivon edelleen, että lapset jossain vaiheessa kääntyisivät kunnon sekasyöjiksi. En tahdo lapsistani kasvissyöjiä - ihmisen kuuluu syödä lihaa, keho tarvitsee riittävästi proteiinia toimiakseen.

Vaikka toki näin on parempi kuin joutua tappelemaan niiden kasvisten syönnistä.

Vierailija
14/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että salaattia saa vasta kun "oikea" ruoka on syöty -muuten meilläkin söisi vain salaatin eikä mitään muuta.

Meillä "ongelma" ei onneksi ole noin paha, vaan lapsi syö kyllä muutakin. Silti teen paljon ruokaisia salaatteja ja kasvisruokaa.

Vierailija
15/15 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nirsompi söi parhaiten jos oli lautasella paljon kaikenlaista ja ruokaisempia lajeja vain vähän, esim. yksi pieni ruis-korppu margariinilla (palttoonappi), yksi lihapulla kylmänä ja halkaistuna, 1/4 pala keitettyä kananmunaa, + porkkanaa yms tuoretta paloina jne. Ja kaikki omalla lautasella ja rauhassa aikaa syödä omaan tahtiin.

Munakkaasta tykkäsi, sellaisesta ihan perusversiosta.