Oman pääoman tuotto
tein tässä laskentaharjoituksen ja huomasin, että sijoitussunnolle saa esimerkiksi oman pääoman tuotoksi yli 50 % tällä hetkellä.
Lieneekö oman pääoman tuotolla mitään merkitystä mielestänne ?
Kommentit (13)
ei me kyllä ihan tuohon päädytty, vaikka korot alhaalla nyt onkin. Kun tuotoiltaan parhaiden sijoistuasuntojen hinnat on lähes samalla tasolla kun ennen lamaakin. Mutta kyllä niillä ihan hyvä tuotto, ei sen puoleen. Tuottavampaa se selkeästi on kuin esim. noi rahastot (vaikka kattois nousukauden tilannetta).
laittaa mahdollisimman vähän mukaan ja paljon lainaa.
Pääkaupunkiseudulla lienee pienet asunnot kalliita, mutta jossain päin suomea on edullisiakin asuntoja, vuokrien kuitenkin ollessa järkevällä tasolla, jotta kattavat kulut ja kustannukset.
Tuohon yli 50 % tuottoon ei tietenkään pääse, jos omalla rahalla ostaa koko asunnon. Periaatteessa kun ottaa 99,99... % lainana, niin lähestytään ääretöntä oman pääoman tuottoa, eikö.
ap
jotain fiksua.
Mä kun sain "ahaa elämyksen" vasta tänään ja saattoi mennä pahasti metsää.
Toivon että ymmärtävät saivat jo juonesta kiinni. Itse kun en ole varsinaisesti taloutta opiskellut.
ap
arvioidessa sijoitusasunnon kannattavuutta. Tokihan sitä on otettava huomioon lainaraha.
Mitä otit laskelmissasi huomioon?
Yleensä kai asuntojen oikea tuotto voi olla jotain luokkaa 2-10%, suurin osa siellä 5-7% luokkaa varmaan (esim osakkeilla tuotto on ollut pitkällä aikajänteellä huomattavasti parempaa, noin 10% luokkaa vuositasolla). Nyt on vaan hyvä kysymys, että mitä ihmeen tuottoa voi sijoitusasunnolle saada? Ehkä jotain laskennallista tuottoa kyllä, mutta entä jos hinnat laskee esim. 4% vuodessa, niin aika yhtä tyhjän kanssa on nyt sijoitusasunnon ostaminen. Luultavasti myös monissa sijoitusasunnoissa on melkoinen remonttisuma tulossa. Otitko tulevat remontit huomioon laskiessasi tuottoja?
Tuohon yli 50 % tuottoon ei tietenkään pääse, jos omalla rahalla ostaa koko asunnon. Periaatteessa kun ottaa 99,99... % lainana, niin lähestytään ääretöntä oman pääoman tuottoa, eikö.
Mä kyllä uskoin, että ap on ihan tosissaan. Eikö sit ollutkaan?
ROI laskelmat hiukka toki poikkeaa todellisuudesta.
ROI laskelmat hiukka toki poikkeaa todellisuudesta.
joskaan en ole juuri nyt oikeasti ostamassa sijoitusasuntoa ja olin kyllä ymmärtävinäni tuon "esimerkkini" mielettömyyden.
Oman pääoman tuotto ja sen ilmoittamisen käyttökelpoisuus arvo vaan ihmetytti. Se kun ei mielestäni välttämättä kerro yhtään mitään, paitsi esim. riskinotosta tai tietysti myös yrityksen toimialasta jotain.
Kommentteja käyttökelpoisuudesta tai soveltamisesta ym. antakaa ?
ap
Tilanteessa, jossa koko sijoituksen tuotto ylittää vieraan pääoman kustannuksen, voi oman pääoman tuotto nousta korkeaksi kovaa velkavipua käyttämällä. Vastapainoksi sijoituksen riski lisääntyy ja hallinnoitavia asioita tulee enemmän. Pankkikin suostuu velkavivun käyttöön vain tiettyyn rajaan saakka. Konreettisiin lukuihin ei ilman esimerkkiä voi ottaa kantaa, enkä mikään asuntosijoitusasiantuntija edes ole. Terv. 7 / 12.
laskin ensimmäisen kerran tämän itse ja vaikka toki ymmärsin jotenkin asian ennenkin, niin jäin sitä kuitenkin miettimään. Jotenkin se yllätti, että oman pääoman tuotto voi olla "ihan mitä vain".
Tilanteessa, jossa koko sijoituksen tuotto ylittää vieraan pääoman kustannuksen, voi oman pääoman tuotto nousta korkeaksi kovaa velkavipua käyttämällä. Vastapainoksi sijoituksen riski lisääntyy ja hallinnoitavia asioita tulee enemmän. Pankkikin suostuu velkavivun käyttöön vain tiettyyn rajaan saakka. Konreettisiin lukuihin ei ilman esimerkkiä voi ottaa kantaa, enkä mikään asuntosijoitusasiantuntija edes ole. Terv. 7 / 12.
ap
ja kommentoida tuloksen järkevyyttä.