Mun tilillä on 67500 euroa. Mitä mun kannattas tehdä? Lyhennäkö asuntolainaa vai mitä?
Kommentit (10)
niin ehdottomasti ostaisin osakkeita jotka taasen oavt nyt pohjalla. Siis jos sulla ei ole kiire saada takaisin rahoja ihan hetikohta. Pitäisin rahoja osakkeissa muutaman vuoden kunnes sekä lainojen korot pomppaa ylös sekä osakkeiden hinnat (yleensä menevät vähän rinnatusten) jolloin maksaisin kunnolla lainaa pois kertyneillä osakesäästöillä.
Ja mistäs tuollaisen summan tilillesi olet saanut?
Säästämällä? Eikö olisi kannattanut jo aiemmin laittaa niihin lainanlyhennyksiin...
Asuntolainan lyhentäminen on tällä hetkellä osoitus järjenköyhyydestä.
niin ehdottomasti ostaisin osakkeita jotka taasen oavt nyt pohjalla. Siis jos sulla ei ole kiire saada takaisin rahoja ihan hetikohta. Pitäisin rahoja osakkeissa muutaman vuoden kunnes sekä lainojen korot pomppaa ylös sekä osakkeiden hinnat (yleensä menevät vähän rinnatusten) jolloin maksaisin kunnolla lainaa pois kertyneillä osakesäästöillä.
laita mulle vaikka ton verran,enenpää ei tarvii
jos osaat, et kyselisi ohjeita täältä.
Jos et osaa niin joko osakerahastoja tai esim. Seligsoniin indeksirahastoja (siis osakeindeksistä kyse). Mahdollisesti jotkut yhdistelmärahastot voisivat olla fiksuja. yhdistelmärahastossa siis, rahastonhoitaja pitää salkussa sekä osakkeita että korkosijoituksia.
Itse uskoisin, että sykliset konepajaosakkeet ovat hyviä.
Pitää kuitenkin muistaa, että todennäköisesti seuraavat kuukaudet jopa vuosi pari voi mennä siten, että tuotto ei häikäise, mutta on kuitenkin kohtuullinen. Osakkeiden asrostus ja yritysten tulosten seuraamien kylläkin vaatii seuramista.
Lähes 100 varmasti voi todeta, että mikä tahansa rahasto (osake tai yhdistelmä) tuo seuraavan 8 vuoden aikana hyvän tuoton. Tarkoitan siis että 100 € kasvaa 8 vuodessa kohtuu riskillä 250 €:oon ja riskipitoisemmissä osakerahastoissa päästään samassa ajassa 100 => 500 €. Eli 8 vuoden aikana varmasti saat 20 vuoden lainan maksettua 12 vuotta etuajassa.
No pitää muistaa että kaikkee sisältyy riskit, jotet pitää ottaa asioista selvää.... ennenkuin hötkyilee
9
Siis jos 3 kk korko on 0,95 ja marginaali 0,3 on se yhteensä 1,25 % korkoa jonka maksat asuntolainastasi. Kun vielä huomioi, että jos maksat lainat pois, et saa verotuksessa korkohyvitystä verotuksessasi, niin miksi maksaisin pois näin halpaa rahaa.
Käytännössä siis ehkä noin 1,1 % maksaa korkoa rahasta, josta saa tulevaisuudessa yli 10 % jopa yli 20 % tuottoa helpohkosti kohtuullisella riskillä. Siis jos nyt maksaa 60 000 € lainoja pois, niin vaika ei juuri tänään saakaan osakkeista tuottoa juuri lainkaan, niin kahden vuoden päästä alkaa taas se nousukausi ja jos silloin on kaikki pääoma laitettu lainan lyhentämiseen, ei ole yhtään jäljellä sitä pääomaa, jolla sitten voisi tehdä tuottoa.
Mielestäni kannattaa odotella muutama vuosi ja maksella sitä reilun prosentin korkoa siitä ja sitten nauttia noin 15 % tuottoa vaikka 5-6 vuotena peräkkäin. Itse voi laskea paljonko siitä nettoaa. Sen jälkeen voikin maksaa jo koko asuntolainan pois kerralla, jos tykkää.
No jokaisen on kannettava sellainen riskitaso kuin omat hartiat kestää, mutta itse en siis missään tapauksessa maksa asuntolainaa pois.
No jokainen tekee itselleen sopivat ratkaisut ja lukuni ovat vain karkeasti hatusta heitettyjä, mutta varmasti ruokaa ajatuksille, yhdelle jos toiselle.
"Mikset laittais lainaan?
Vierailija - 21.07.09 01:38 (ID 8960696)"
9
Oleellisia taustatietoja olis, että paljonko sulla on lainaa? Entä miten varma on sun duuni?
Noita yhdistelmärahastojen suosituksia en ymmärrä yhtään, itse en pistä niihin latin latia. Suosittelen, että ostat muutaman kirjan alkuunsa:
Rikas nainen
Rikas isä, köyhä isä
ja vaikka Erolan uusi sijoituskirja.
Jos suora osakesijoittaminen kiinnostaa, niin Saarion Kuinka sijoitan pörssiosakkeisiin ja vaikka Lindströmin kirjat ovat hyviä.
Muuta jollekin kaukaiselle saarelle, jossa et rahaa juuri tarvitse :)
Tulitko muuten vaan brassailemaan rahoillasi vai oletko porvoosta?
mulla tilillä 0,35€ mitähän mä sillä tekisin? säästäisinkö vai ostaisinko ruokaa? vai riittäisiköhän se ruokaan...(?)