Miksi Cytotecia käytetään synnytykseen?
huomenna menen osastolle synnytyksen käynnistykseen, lääkäri sanoi että saan Cytotec- lääkettä.. mutta tän mukaan sitä ei sais antaa ollenkaan: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=162
"Cytotec- lääke (Misoprostol) on rekisteröity käytettäväksi mahahaavan hoitoon ja ehkäisyyn. Lääkkeen valmistaja ei suosittele sen käyttöä raskauden ja imetyksen aikana."
Miksi sitä käytetään käynnistykseen?
Kommentit (13)
Luin myös noita Bebesin sivuja innoissani odotus-aikana. Paljonhan siellä on tietoa, mutta tosiaan aika fanattiseksi luomuiluksi menee välillä. Esimerkiksi itse tulin todella pahalle mielelle synnytyksen jälkeen, kun luin sitä imetys-osiota. Meillä kun ei kaikki sujunutkaan ihan suunnitelmien mukaan.
Cytoteciä on käytetty synnytyksen käynnistämiseen jo pitkiä aikoja ja ne ovat ihan turvallisia. Cytotec kypsyttää kohdunsuuta ja sitä kautta autta elimistöä vauhdittamaan synytyksen alkamista.
aina ei ole rytinää ees Cytotecillä, vaan joskus voi syntyä ihan rauhallisestikin vauva, vaikka kypsytellään lääkkeellä. Itsellä 2/4 synnytystä käynnistelty sillä.
Sairaalasta tai lääkäristä riippuu saatko suun kautta vaiko kohdunsuulle. Itse sain suun kautta (rv 40 ja rv 38), sairaalana TAYS.
Tsemppiä!
vaikka edellinen oli sektioitu. eikä synnytys silti käynnistynyt. eikä käynnistynyt sitten tipallakaan.
huonekaverina ollut rouva synnytti tunnissa saatuaan ensimmäisen pienen annoksen cytoa.
eli kovin vaikuttaa sekin tapauskohtaisesti.
ja voi hyvinkin käynnistää synnytyksen.
Raskaana oleva, joka ottaa cytotecin ilman syytä, voi saada keskenmenon.
Sitä käytetään myös lääkkeellisessä tyhjennyksessä.
Senpä vuoksi sitä ei käytetä raskauden aikana. Eihän ole toiveissa että kohdunkaula heikkenee.
Mutta synnytyksessähän se on erittäin toivottavaa.
no mulla on rv38 menossa.. kai se sit turvallista on jos lääkäri on sitä mieltä.. pelottaa vaa vähäsen.
-ap
Lääke saa aikaan supistuksia - eli näin voi käynnistää synnytyksen. Jos sinulla on jo aika synnyttää ja olet sairaalassa, ei ole mitään hätää.
"imetysfanaattiset/luomuhörhösivut" ettei ole rajaakaan.
no mulla on rv38 menossa.. kai se sit turvallista on jos lääkäri on sitä mieltä.. pelottaa vaa vähäsen. -ap
Jätä nuo Bebesin sivut lukematta jatkossa. Muuten menetät vielä unesi kun lapsi on syntynyt kun et pystykään olemaan 100% täydellinen äiti lapsellesi.
toki jenkeissä on tiettyjä ryhmiä, jotka vastustavat sen käyttöä. Ylen määrin annettuna se lisää kohdun repeämäriskiä. Siksi kaksosten synnyttäjiä ja kerran sektioituja ei kovasti sillä käynnistelläkään.
Se on kehitetty ja rekisteröity toiseen käyttöön, ja lääketehdas ei halua määrittää ns. turvallista rajaa sen käytölle käynnistäjänä/avaajana juuri tuon kohdunrepeämäriskin vuoksi, koska esim. jenkeissä yksikin alle turvallisen rajan tapahtunut repeämä johtaisi suuriin korvausvaateisiin. Lääketehdas siis pesee varoituksella ja käyttökiellolla kätensä vastuusta, jos jotain ikävää kävisi. Varmasti aina silloin tällöin käykin, mutta käyttömääriin nähden ja suomalaistyyppisellä vähittäisellä annostelulla varmasti todella harvoin.
Mulla ainakin synnytys käynnistettiin laittamalla se cytotecmurunen kohdunkaulalle.
Ja olihan se rytinää. Synnytys oli kolmas, ja aikaa meni säännöllisitä supistuksista lapsen syntymään reilu puoli tuntia. Ponnistusvaihe huikeat kolme sekuntia! Ja mitään kivunlievitystä ei tietenkään ehditty edes ajatella, joten se sattui!!! Mutta onneksi oli nopea.
Itse käynnistymiseen meni noin 12 tuntia eli yöllä synnytin. Mutta ei sitä kannata pelätä, seuranta on erittäin tarkkaa. Minulta ainakin otettiin supistus- ja sydänääni-käyrää joka välissä, jotta nähdään missä homma menee.