Sopiva rangaistus 8-vuotiaalle, joka leikkasi pikkusiskonsa hiukset?
8 ja 3-vuotias olivat kahdestaan sen ajan kun vein pyykkejä ulos narulle, ja sillä aikaa keksivät "hauskan" idean, isoveli rääpi fiskarseilla pikkusiskon ihanaa pellavapäätä, joka oli vasta muutama viikko sitten leikattu uuteen malliin, mikä oli tosi nätti ja kiva, niin tytön kuin vanhempien mielestä. Ketuttaa suunnattomasti!!
Kommentit (54)
Meillä 6-vuotias sai kuukauden saksikiellon siskon tukan kananperseeksi tuhoamisesta ja oli muuten aika kova paukku, kun pk:ssakaan ei saanut tehdä leikkuutöitä. Ottivat sitten pk:sta yhteyttä, että onkohan turhan kova rangaistus. Puhelun jälkeen (olivat kahdesti tehneet pk:ssa leikkuuhommia ilman, että meidän lapsi sai niihin osallistua) keskustelimme asiasta lapsen kanssa ja lakkautimme rangaistuksen yhteistuumin. Oppi läksynsä.
Samainen pikkusisko (jonka tukka leikeltiin) leikkasi sittemmin (pari vuotta myöhemmin) kuopuksen otsiksen ja meikä oli vähällä saada paskaraivarin (piti laskea useampaankin sataan). Isosisko sai rangaistukseksi oman tukan lyhyeksi leikkuun ja oli tehokas rangaistus luopua pitkistä kutreista.
Meillä hieman kovapäistä sakkia... Nyt nämä vintiöt ovat 10, 8 ja 4 v
Siinäpähän testaa ite miltä tuntuu ruma tukka. Tai anna sen pikkutytön leikata pojan tukan jollaki koneella ja jätät sen sellaseks.
Etenkin, kun poika on tuon ikäinen. Kateuttaan on sen tehnyt, jos tytön tukkaa on usein kehuttu. Viikkorahat siskolle ja niillä vaikka leluja tai tuo kampaamoreissu. Voi olla että saksisin itse pojan tukan kammottavaksi :) En ehkä kuitenkaan, mutta ei tuommoisesta voi päästä kuin koira veräjästä. Siskolle joku kiva hoplop-reissu, josta veli jää pois.
En voisi ikipaivana kuvitella meidan 8-vuotiaan tekevan jotain noin idioottia! Leikkasi kylla oman otsatukkansa 4-vuotiaana, mutta se onkin hiukkasen enemman ymmarrettavissa. Kyllapa on mustankipea poika. Eiko hanta koskaan kehuta mistaan?
Mina rankaisisin ainakin, tytolle jotain kivaa ja poika jaa paitsi. Kylla noin iso jo tietaa mika on kiellettya. Jos ihan taysilla kay...?
Ei hyvää päivää. Ootteko tosissanne? Alkaa nyt lapsia kasvattamaan jonkun Hammurabin lain periaatteella, en voi kuin ihmetellä. Eli jos lapsi joskus suutuspäissään lyö tai potkaisee, niin te lyötte tai potkaisette takaisin, niinkö? Eipä tunnu kovin järkevältä lasten kasvatukselta.
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että ilman rangaistusta ei tule 8-vuotiasta päästää, mutta jotain muuta olisi varmasti syytä keksiä kuin se, että nirhataan kostoksi pojan tukka saksilla. Huh huh!
On jo niin isosta lapsesta kyse että ymmärsi kyllä mitä teki. Saako viikkorahaa? Viikkorahat niin kauksi aikaa pois kun tytön uusi parturi reissu on maksettu. Jos ei saa vikkorahaa, niin karkit jätetään tälle lapselle ostamatta ja korvaa uuden parturi reissun niillä rahoilla. Kotiaresti myös, mutta jos et kavereiden kanssa olemista halua rajoittaa...
Kateudesta todennäköisesti teki kun pikkusisko sai positiivista huomiota paljon.
mutta lupasin miettiä sopivan rangaistuksen, kyse on kuitenkin kohta 9-vuotiaasta pojasta!! Joten rangaistus ehdotuksia? Suosikkipuuhat kesällä ovat tramppa, pyöräily ja lukeminen, mitään niistä en tahdo rajoittaa.. En myöskään kavereidan kanssa olemista. Joku sellainen, missä hyvittäis siskolle mokansa, enää tämä ei ole siskon mielestä lainkaan hauska juttu... :(
että kyseessä oli ajattelemattomuus eikä ilkeys.
Parturi leikkasi tytön hiuksia, lapset halusivat leikkiä parturia. Jos molemmat olivat leikkiä keksimässä ja toteuttamassa, niin rangaistus myös pienemmälle.
kyllähän kasivee tiesi tehneensä väärin. Ajattele nyt kuinka kivaa se oli leikata. siis sellainen "once in a lifetime -opportunity". Vähän sääliä...
viikon tai vaikka yhdenkin illan ajan olisi sopiva rangaistus.
Jos vaikka menee yleensä kymmeneltä nukkumaan niin rangaistukseksi jo yhdeksältä sänkyyn.
Toinen hyvä rangaistus olisi viikkorahan menetys.
Siis veljeni ja minä yhteistuumin päätettiin, että mun letit lähtee. Inhosin lapsena sitä ainaista letitys-ponnarisysteemiä.
Itse olin 6 v. ja veljeni 8v. Äiti vähän itki, kun pitkät hiukset lähti (oli muuten imuroimassa), mutta meillä oli hauskaa. Sanoihan tuo jotain, kun pikku pälviä oli muun päässä ja kampaajakaan ei oikein "tytön" hiuksia saanut siistittyä. Mulla on ihania kuvia ajalta ja on yksi ihanimmista lapsuusmuistoista. Sittemmin kasvatin kyllä pitkät hiukset taas.
Kasvatusmielessä poika voisi päästä tutkimaan vähän tarkemmin kiinnostuksen kohdettaan ja selvitää esim. kuinka pitkään hiustenkasvu entiseen mittaan kestää ja mitä "raaka-aineita" tukka vaatii kasvaakseen tms. tietoa. Kun pojalle valkenee minkälaisesta asiasta ja ajasta hiusten kasvattamisessa on kyse, voisi hän tietojensa perusteella tehdä korvausehdotuksen siskolle :)
Tämähän on faktasti sellainen tapahtumasarja jota perheessänne AINA muistellaan, joten tee siitä muistelemisen arvoinen, eikä kuitenkaan turhan kurja kummallekaan lapselle.
Kasvatusmielessä poika voisi päästä tutkimaan vähän tarkemmin kiinnostuksen kohdettaan ja selvitää esim. kuinka pitkään hiustenkasvu entiseen mittaan kestää ja mitä "raaka-aineita" tukka vaatii kasvaakseen tms. tietoa. Kun pojalle valkenee minkälaisesta asiasta ja ajasta hiusten kasvattamisessa on kyse, voisi hän tietojensa perusteella tehdä korvausehdotuksen siskolle :) Tämähän on faktasti sellainen tapahtumasarja jota perheessänne AINA muistellaan, joten tee siitä muistelemisen arvoinen, eikä kuitenkaan turhan kurja kummallekaan lapselle.
Ihan huumorilla mennään. Poika sai vähän siivota, molempien lasten huoneet, ja viikonlopun sukujuhlien jälkeen tyttö saa käyttöönsä kotiparturikoneen, ja saa leikata pojan hiukset miten tahtoo. Poikahan halusi kaljua, mutta tässä onkin se pointti että poika joutuu olemaan ainakin kaksi päivää pikkusiskon leikkaamalla tukalla.
Ja se oli pojasta vain hauskaa, ei tässä sen suurempia rangaistuksia tarvita, onhan tästä jo koko päivä keskusteltu.
Ja mitä tulee pikkusiskon rangaistukseen, eiköhän se harmi menetetyistä kutreista riitä.
8 ja 3-vuotias olivat kahdestaan sen ajan kun vein pyykkejä ulos narulle, ja sillä aikaa keksivät "hauskan" idean, isoveli rääpi fiskarseilla pikkusiskon ihanaa pellavapäätä, joka oli vasta muutama viikko sitten leikattu uuteen malliin, mikä oli tosi nätti ja kiva, niin tytön kuin vanhempien mielestä. Ketuttaa suunnattomasti!!
8-vuotias tajuaa jo tekevänsä jotain tosi tyhmää, kun leikkaa hiuksia.
Jos lapsi ei sitä "ilkeyttään" tehnyt niin mielestäni ei tarvitse mitään sen suurempaa rangaistusta. Itse laittaisin sakset sellaiseen paikkaan, että lapsi ei niitä itse saa käsiinsä ja sanoisin, että sakset pysyvät täällä ylhäällä kun et muista mitä niillä leikataan ja muutenkin juttelisin lapsen kanssa siitä, että noin ei tehdä.
8-vuotias on ilkeyttään leikellyt pikkuisen hiukset se ei ole vahinko.
hammas hampaasta, silmä silmästä jne.