Ystäväni suuttui kun lähdimme niin aikaisin hänen häistään :(
Surullista. Pitkä ystävyys takana ja tällaiseenko se nyt katkeaa. Ystäväni meni naimisiin kuukausi sitten ja ihmettelin miksi hän ei ole häämatkansa jälkeen ollut yhteyksissä. Soitin hänelle ja sain kuulla pitkän kiertelyn ja kaartelun jälkeen että hänelle oli jäänyt hampaankoloon kun lähdimme niin aikaisin hänen häistään. Vihkiminen alkoi klo 15 ja lähdimme klo 21:30.
Onko tämä tosiaan liian lyhyt aika olla häissä? Kuusi ja puoli tuntia. Juhlat kyllä jatkuivat klo puoli kahteen asti (en tiedä kuinka paljon ihmisiä siellä oli silloin) eli lähdimmehän me tavallaan pois jo puolessavälissä.
Olimme juhlimassa ilman lapsia (1v ja 2,5v...oma valinta ei morsiamen ja sulhasen pakottama juttu) ja lasten tädin (miehen siskon) kanssa oli sovittu hoidosta. Olisihan tuo voinut olla vaikka puoleenyöhön mutta kun me nyt vaan halusimme lähteä jo klo 21:30. Morsiamen mielestä se kuitenkin oli paha juttu. :(
Onko nyt tosiaan oikeasti niin että 6,5 tuntia häissä on vähän? Minusta 6,5 tuntia missä vaan juhlassa on ihan tarpeeksi...
En nyt halua mitään morsiamen haukkumisketjua vaan ihan oikeasti tietää onko jotain "häissä on oltava näin ja näin pitkään" aikaa? Kuinka pitkään olette olleet itse vieraina häissä? Viime aikojen morsiamet: kuinka pitkään tulee häävieraan olla paikalla että se on tarpeeksi? Me olimme koko ruokailun, puheet, kakun, muutaman esityksen. Häävalssia ei ollut. Lähdimme kun ns. "vapaa ohjelma" alkoi.
Kommentit (19)
ollut just seuraavana ohjelmassa ollut joku "kiva" hääleikki, jossa oli tarkoituksena kerätä rahaa jotain häämatkaa varten tms. ja kerkisitte nyt livahtaa ennen maksua pois paikalta?
vai laitoitko häälahjaksi sen kierrätysvaasin jonka tämä morsian oli sinulle synttärilahjaksi lykännyt kolme vuotta sitten ?
Jos sinulle on käynyt noin, niin on voinut käydä minullekin. Oltiin muistaakseni häissä 15-22. Vihkiminen oli 15-15.30. Sitten odotimme lapsen kanssa kiltisti pöydässä 19.00 asti ruokaa ja söimme sen. Sitten odotimme ohjelman alkamista tunnin ja sitten odotimme kakun aloittamista tunnin. Koko seitsemän tunnin aikana odotimme varmaan 5,5 tuntia. En vaan enää jaksanut jäädä lapsen kanssa odottamaan bändiä. Ei meillä ollut kiire minnekään, mutta minun voimani olivat niin uupuneet siitä, kun oltiin valkoisen pöydän ääressä pidetty pientä poikaa odottamassa. Lähdettiin sitten kotiin ajamaan ja oltiin puoliltaöin kotona. Ystäväni oli jo ennen häitä ilmoittanut, että he eivät tule poistumaan juhlapaikalta kuin viimeisenä, joten tiesin, että mitään selkeää merkkiä juhlien päättymisestä ei koskaan tule, kun he aikoivat juhlia pilkkuun asti. Itse katsoisin moukkamaiseksi häipyä ennen kakun leikkausta tai jos tietäisi, että ei voi niin pitkään olla, niin sitten jättäisi menemättä.
jaksanut olla juhlimassa noinkaan kauaa. joskus aikaisemmin oli tosi tarkkaa, että kun vihitään, ja sen jälkeen käydään valokuvassa, niin häävieraat odottavat juhlapaikalla nälissään jahka pari tulee käteltäväksi ja ruokailu voi alkaa... yleensä sellaiset häät jossa on monta vaihetta ja lähemmäs sata vierasta ovat pelkkää odottelua. kuka jaksaa, vaikka olisikin vieraitten joukossa ystäviä tai tuttuja, joiden kanssa jutella, kun koko tapahtuma on odottelua siihen ja jonottelua tähän... ja kakut ja kahvit tarjotaan vasta ehtoopuolella, etteivät vieraat nyt vaan kehtaa lähteä halutessaan pois.
se, että muitakin alkoi lähteä sankoin joukoin ja väki kävi vähiin tai esim. juuri morsiamen ystävät seuralaisineen lähtivät. Ehkä oli myös varattu iltapalaa tms. ja heitä harmitti, kun se teiltä jäi väliin.
on oikeasti "tapana" juhlia aamuun asti, eli ennen puolta yötä ei lähde kukaan, lapsiperheet ja vanhuksen sen jälkeen ja muut sitten 03-06 välillä. Lapset nukutetaan vaunuihin tai auton takapenkille tai kun juhlat on monesti isoissa maalaistaloissa, omissa tai vuokratuissa, on siellä lepohuoneita lasten hoitoon ja esim vanhuksille.
Näin maalla;) Eli siihen nähden lähdit melkein loukkaavan aikaisin. Mutta ainakin meidän porukka tietää, että "normaalit" ihmiset ja "normaalit" häät ovat juuri jotain 6-8 tunnin mittaisia, eli tavastamme huolimatta ei kukaan olisi todellakaan loukkaantunut. Ja kun sukua on, eli vieraita aina 100-200, ei kukaan ehdi panna merkille koska kukakin lähtee.
Joissain häissä olen ollut, joissa kakku ja kahvit on olleet jotain kymmenen maissa ja se on tuntunut aika myöhäiseltä!
Ollaan jouduttu mekin lähtemään parista häistä noihin aikoihin joko sen takia, että meillä on ollut pienet lapset mukana ja ovat jo aivan puhki juhlimisesta ja jännityksestä, tai sitten meillä on ollut mummolassa hoidossa niin pieni lapsi, että ollaan haettu se kotiin yöksi. Sattumoisin melkein kaikki kaverit on menneet naimisiin meidän "vauvantekovuosina", joten useammin olemme menneet ajoissa kotiin nukkumaan kuin jatkaneet tappiin asti... :/ Harmi sinällään, mielelläänhän sitä juhlisi kavereiden häitä oikein kunnolla, mutta jos ei porukka jaksa, ei vaan jaksa.
Kyllä minäkin ihmettelisin, jos minun ystäväni lähtisi minun häistäni tuohon aikaan ilman syytä. Jos lapsenvahti pitää vapauttaa tai ei ole saatu vahtia ollenkaan ym. niin sit ok. Mutta jos ei selvää syytä, niin kyllä loukkaantuisin. Tarkoittaisi että en ole kovin tärkeä ystävä tai olen loukannut häntä jotenkin. Minun juhlissa olisi selvää, että juhlat jatkuu aamuun asti. Ei sillä ole oikeistaan mitään väliä, kuinka kauan on ollut juhlissa. Pointti on siinä, lähteekö alussa, kesken vai lopussa. Sinä lähdit selvästi kesken. Et nyt aivan totaalisen törkeästi, mutta kuitenkin. Kaukaisen sukulaisen tai kaverin häistä voi lähteä tuohon aikaan, mutta ystävän ei. Tai ainakin pitäisi pyytää poistumistaan anteeksi ja perustella. Juhlien onnistuminen ei ole vain emännän työ ja vastuu, vaan myös vieraiden. Ja mitä läheisempi vieras, sen suurempi vastuu.
Mutta minä olenkin niitä, jotka juhlii aina tappiin asti muutenkin. En tiedä onko sit joku näkemysero niillä, joilla kemut päättyy ennen puolta yötä yleensäkin. Minusta tuntuu, että sinä et ole koskaan järjestänyt itse oikeita juhlia (en siis tarkoita mitään kahvikekkereitä), kun et tiedä miltä tuntuu kun ystävä lähtee kesken juhlien. Toivon että ymmärsit pyytää anteeksi ja ystäväsi sulattaa tämän asian. Itse pohtisin ystäväsi siassa, että oletko sinä minulle parempi ystävä, kuin minä sinulle.
-useastikin juhlat järjestänyt ja juhlinut
Eli en tosiaankaan ymmärrä, että tuollaisesta loukkaannutaan.
koska olit kaiken järjestetyn ohjelman ajan mukana. Tietysti jos alkaa vetää takkia niskaan heti kun "juontaja" on sanonut että nyt alkaa vapaa ohjelma, niin voihan se vaikuttaa epäkohteliaalta. Semmoiset 15-30 minuuttia vapaan ohjelman alkamisen jälkeen voi hyvin käydä kiittämässä järjestäjiä ja lähteä kotiin. Näin minä ainakin tekisin.
Joka tapauksessa ei ole mitenkään semmoinen syy, mistä morsiamen pitäisi suuttua ja pistää ystävyys katkolle. Onpahan ihan uusi hääsuuttumisen aihe tämäkin! Kutsut, lahjalista, kalleus, vaikea hääpaikka ja lapsellisuus/lapsettomuus ohitettu, mutta siitä voi vielä saada riitaa aikaisin jos lähtee "väärään aikaan" pois. :)
Et siis ole tehnyt mitään pahaa, mutta ehkä morsiamella on jonkinlainen bridezillan jälkioireyhtymä menossa.
Ehkä olin moukka. Mutta kun olimme ensin odottaneet juhlapaikalla hääparia, onnittelut, malja, ruuan odottaminen, syöminen tähän meni yhteensä jo 3 tuntia. Sitten hääpari ja heidän lähimmät kaverinsa kävivät viemässä juhlapaikan majoituspaikkoihin tavaransa ja samalla ilmeisesti jäivät vähän naukkailemaan (ainakin se kesti taas tunnin) niin en kertakaikkiaan enää jaksanut pidellä lapsia aisoissa (3v ja 5v). Lähdimme kotiin. Kakku oli leikattu siitä meidän lähdöstä tunnin päästä. Muita leikki-ikäisiä ei häissä ollut kuin meidän lapset. Halusimme kuitenkin mennä heidän häihinsä, mutta toivottavasti eivät ajatelleet meistä moukkina. Luulen, että juhlat jatkuivat ilman meitäkin, ehkä rauhallisempina.
Tosi kiva että tuli sekä puolesta että vastaan vastauksia, ehkä nyt vähän paremmin ymmärrän sitä morsianta. :) Toisaalta kiva että jotkut olivat kanssani samaa mieltä (että emme tehneet emämokaa) niin on itsellä parempi olo. :)
Jotenkin minulla vaan ajattelumalli menee näin (jota ehkä morsiamet eivät mieti). Jos häät alkavat vaikkapa klo 18 niin saatamme hyvinkin olla siellä klo 1 asti. Jos sen sijaan häät alkavat jo vaikkapa klo 13 niin emme kyllä ole kuin minipienellä todennäköisyydellä klo 1 asti häissä. En vaan osaa ajatella että häät kestävät aina aamuyöhön asti riippumatta siitä milloin ne alkavat. Minusta sillä aloitusajankohdallakin on merkitystä (niin kuin missä tahansa juhlassa). Jos itse pidän juhlat jotka alkavat klo 15 niin on mielestäni ihan ok jos ystävät lähtevät klo 20-22 maissa. Jos sen sijaan juhlat alkaisivat klo 19 niin juhlien luonne olisi erilainen ja varmaan olisi kurja tosiaan jos vieraat lähtisivät paljon ennen puoltayötä.
Nämä häät olivat sinäänsä ihan mukavat mutta kuten kaikki häät odottelua täynnä. Vihkiminen klo 15-15:30. Morsiuspari kuvaukseen ja hääpaikalla klo 17. Sitten parit puheet ja ruokailu klo 18. Meidän pöytämme sai ruokaa 18:30 aikaan. Siinä ehdittiin aika paljon jutella samassa pöydässä olevien ystävien kanssa jo ennen ruokailua. ;) Sitten ruokailun aikana (ensimmäisten pöytien jo lopetettua ruokailunsa ja muiden syödessä) oli pari esitystä ja yhteisleikkiä ja sitten olikin taas odotusta...kahvi ja kakku klo 20:30 (meidän pöydän osalta) ja samalla oltiinkin siirrytty vapaaseen ohjelmaan.
Ymmärrän kyllä tavallaan morsiamen harmistuksen jos hän oli ajatellut että ehtii sitten myöhemmin jutella ehkä ystävien kanssa. En tiedä. Joka tapauksessa tuohon klo 21:30 mennessä morsian oli ehtinyt jutella pöytämme kanssa (hänen ystävänsä) n. 10 minuuttia ja mitä kuulin ystäviltäni (niiltä parilta jotka olivat loppuun asti) niin sama meininki jatkui aina klo 24 asti jonka jälkeen pippalot muuttuivat enemmän kaveribailuiksi. On vaan pitkä aika odottaa 9 tuntia sitä että pääsee juttusille sen ihmisen kanssa jota oikeasti juhlitaan... Morsiamella ja sulhasella on kummallakin hyvin iso ja läheinen suku eli siihen asti pariskunta priorisoi selkeästi sukulaisiaan.
Noh, ystävän kanssa on puhuttu ja pahin suuttuminen on nähtävästi ohi kun hän pääsi sanomaan sanottavansa. Me muuten käytimme pientä valkoista valhetta ja sanoimme että kotona on nyt sellainen tilanne että meidän olisi paras lähteä. Mutta se ei sitten selkeästi kelvannut syyksi. Harmi. Me vaan oikeasti olimme jo istuneet ja odottaneet ja onneksi hyvässä seurassa jutelleet ystävien kanssa päälle kuusi tuntia joten tuntui oikealta ajalta lähteä.
ap
Harvinaista tällä palstalla :)
Noin asiana ajatellen morsian ei olisi saanut suuttua, mutta jos mietin omalle kohdalleni, niin kyllä mäkin olisin pettynyt, jos mun parhaat kaverit eivät viihtyisi juhlissani "kaveribileisiin" asti.
häissä josta vieraat (kaikki) lähti klo 19 ja juhlat alkoi klo 16. eli ruoan ja kahvin jälkeen lähtivät... se oli sikamaista! mekin oltiin järjestetty vauvalle hoitajat yms. järjestetty taksit 50 km matkalle jne. mut siihen lopahti hääparin ja meidän fiilikset. ei muutakuin kotiin klo 21 00 koska hääparilla oli tosi paha mieli!
itse en lähtis kenenkään häistä kymmeneltä jos ei pakko ole, paits jos ei tarjottais alkoholia. se niinkuin kuuluu asiaan että ihmisillä on hauska fiilis juhlissa.
Sunhan piti mennä päästämään lapsenvahti pois. varsin hyvä syy.
Paitsi että ei ollut, koska lapsenvahti olisi voinut olla vaikka puoleen yöhön. Niin ap itse kirjoitti.
Ymmärrän että morsian vähän pahoitti mielensä siitä jos te vain ette halunneet olla heidän häissään kuin välttämättömimmät ohjelmaosuudet, mutta jos olisitte sanoneet että pitää päästää lapsenvahti pois, kukaan ei olisi loukkaantunut.
Tuskin se morsian sentään teidän ystävyyttänne on irtisanomassa, eiköhän se pettymyksestään toivu.
Vanha ketju mutta ai hitto kun alkoi ahdistaa tämä :( Just selasin netistä vastausta siihen että mihin aikaan häistä voi lähteä pois. Pitääkö siellä tosiaan olla yöhön asti, meillä on pitkä ajomatka edessä ja oman teinin juhlien takia aikainen herätys seuraavana aamuna.
Onko siis tosiaan ihan törkeää lähteä kaverin häistä pois klo 20-21 välillä, kun vihkiminen on klo 14? Olemme silti kotona vasta noin klo 24. Ihan kamalan myöhään ihmiset jaksaa juhlia.
Kaveripiirin ekat kihloihin, naimisiin jne menevät ovat onnellisia - paljon hyviä kavereita juhlimassa heitä aamuun asti. Vikat taas eivät. Juhliin tulee max kolmasosa kutsutuista ja nämäkin ovat naama nurinpäin kun heti klo 18 jälkeen alkaa väsyttää ja tekisi vaan mieli veetielmerin kanssa soffalle köllimään ja katsomaan Salkkareita.
jos tuollaisen takia ystävyys kärsii. Itse olen juhlija joka juhlii mielellään viimneiseen asti, muta en pane pahaksi jos jollakulla on joku syy tai ei edes syytä lähteä aikaisemmin. En ole myöskään kuullut häistä, joissa aiemmin poislähtijöitä olisi alettu boikotoida. Mielestäni olette tehneet aivan oikein, morsiamella on nyt jotain muuta ongelmaa tai sitten on peräti luonnevikainen.