Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kukkaexpertit apua: mikä orvokkejani vaivaa?

Vierailija
14.07.2009 |

Olin pari viikkoa poissa ja mies hoiteli parvekekukat sillä aikaa. Ja voi ihme: orvokit ovat nuutuneet ja jonkun ihme harmaan pölyn peitossa, homehtuneetko?

Mies väittää kastelleensa kukkia päivittäin ja nyppineensä kukintoja ja epäilenkin, että on ottanut tuon kasteluhomman vähän liiankin tosissaan, koska helteitäkään ei juuri ole ollut.

Onko tästä enää ylöspääsyä eli voinko pelastaa orvokkeja enää mitenkään?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kasvavat vähän jo yli ja alkavat homehtua. Voi olla että ovat saaneet jo vähän liikaa vettäkin, mutta tuskin siitä on kyse. Jos olet alkukesästä laittanut, niin nyt vaan orvokit ylös ja uudet kukat kehiin :)

Vierailija
2/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaikinenkesä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jokin kasvitauti. Kastelu ei siihen vaikuta. Mullakin kävi juuri noin viime kesänä.

Orvokit voi leikata alas, jolloin ne virkistyvät ja parin viikon päästä tekee taas uusia kukkia. Tautia ei tietysti pois saa millään.

Vierailija
4/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai miten muistaisin, että joku ihme "kesäkukkien myynti loppuu juhannuksena" -käytäntö on ollut olemassa joskus?

Vierailija
5/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ovat surkeat nysät muutaman viikon, sitten pari viikkoa kivat ja yhtäkkiä kasvavat liian pitkiksi/nuupahtavat/katkeilevat tuulessa. Ja mikä ihme siinä on, että aina laatikossa on vähintään yksi taimi, josta juuri jää sinne mullan sisään ja koko kukka lähtee irtonaisena mullan pinnalta???

Pitäis kieltää koko kasvi, mutta aina vaan unohdan miten veemäinen se on. Ensi vuonna ostan samettiruusuja, olkoonkin miten mummokukka hyvänsä.

Vierailija
6/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylikasvamiseen: orvokki tykkää siitä, että sitä leikellään mahd paljon, siis nypitään ainakin kaikki lakastuvat kukat pois, mielllään myös kukkivia kukkia varsineen vaikka maljakkoon. Siten kukinta kestää pitempään. Itse älysin tämän vasta kun viisaampi minua neuvoi. Mutta tuo nuukahtaneisuus, se kyllä vaikuttais joltain homeelta / sieneltä, siihen ei varmaan nyppimiset auta

Vierailija
7/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuota harmaata pölyä. Ei ole onneksi vielä kaikissa, eli pitää siis heittää sairastuneet pois.

Vierailija
8/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa olla jo kesänsä nähneitä...

Itse ostin tänään uusia tilalle. Näyttäviä ja nättejä on esim. gerberat ja tietääkseni kestää hyvin ulkona.

Vierailija
9/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylikasvamiseen: orvokki tykkää siitä, että sitä leikellään mahd paljon, siis nypitään ainakin kaikki lakastuvat kukat pois, mielllään myös kukkivia kukkia varsineen vaikka maljakkoon. Siten kukinta kestää pitempään. Itse älysin tämän vasta kun viisaampi minua neuvoi. Mutta tuo nuukahtaneisuus, se kyllä vaikuttais joltain homeelta / sieneltä, siihen ei varmaan nyppimiset auta

Silti munkin orvokit on tänä vuonna nuukahtaneet tavallista aikaisemmin. Satanut on tosin paljon, onkohan saaneet liikaa vettä? Mä laitoin orvokit piharuukkuihin kesäkuun alussa ja yleensä ne on kestäneet koko kesän, vaikka aikaisemmin olen ne laittanut jo äitienpäivänä ruukkuihin. Nyt sitten tänä vuonna on ihan paskana jo nyt. No, pitää vaihtaa uusiin kukkiin.

Vierailija
10/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin eka purkki, joka laitettiin jo vapuksi! Onnistuneet tosi hyvin.

Jos haluat kokeilla, saatko orvokkisi vielä henkiin. Leikkaa ne kaikki alas. Nousevat ja kukkivat, jos ovat terveitä. Tai sitten hanki uudet kukat.

Vierailija
11/11 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta suosiolla jo kanervia tai havunoksia amppeliisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan