Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v 7 kk ei nuku vieläkään koko yötä..

26.05.2008 |

Poikamme 1v.7kk ei nuku vieläkään koko yötä putkeen. Heräilee 2-3 krt/yö. Olen jo aika väsynyt kun joka yö valvottaa. Yleensä rauhoittuu kun saa tutin tai vesipullon. Väillä olen antanut vielä 1 krt/yö velliä, että nukkuisi paremmin, mutta ei auta. tiedän, että se pitäisi jo jättää pois. Olemme kokeilleet jo sängyn päädyn nostamista ylöspäin, antamalla enemmän iltapuuroa ja välillä leipää vielä lisäksi ym. Vaikka ulkoilisi 2 krt/päivä niin sekään ei auta.

Nukkuu vielä päiväunet. Pitäisikö ne jättää pois tai lyhentää niitä? Yleensä nukkuu päikkäreitä n. 2 tuntia. Jos on päivällä ollut paljon toimintaa ja oltu vielä illalla kaupassa, niin sitten saattaa herätä vain 1 krt/yö? Pitäisikö hänet "väsyttää"? Ei jaksaisi joka päivä mitään erikoisohjelmaa.

Käy kyllä nukkumaan vasta klo 21-21.30, onko se liian myöhään? Ja nyt viime viikon nukahtamiseen meni melkein tunti. Illat pitäisi ilmeisesti rauhoittaa jotenkin. Laulaa jotain nukkumaan mennessä tai lukea satu?? Unikouluun?

Kohta alkaa keinot loppumaan. :-/

Mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa? Onko neuvoja?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta heräily on nyt saatu hieman kuriin ja tapahtuu vain 1-2krt yössä ja tutti tai vesihuikka mukista auttavat palaamaan uneen heti, josku ei tarvita sitäkään vaan poika nukahtaa itse uudestaan.

Poika on elämässään nukkunut vasta alle 10krt kokonaisen yön ja vielä talvella heräilyä oli noin 3 tunnin välein, mutta nyt ovat yöt jo rauhoittuneet selvästi verrattuna aiempaan ja meillä on kokeiltu kyllä kaikki keinot ja nämä tuntuvat tepsivän meillä:

- unipussi eli poika potki aina peiton pois, mutta enää ei ole sitä ongelmaa vaan pussi pitää jalat aina lämppöisinä:) Ollut meillä nyt käytössä 4kk ja vaikutus alkoi näkyä noin viikon jälkeen selvästi rauhoittuneina öinä. Nykyään poika itse haluaa pussin eikä ilman sitä onnistu mikään!

- toinen kunnon ulkoilu iltaruoan jälkeen ja sitten vielä kunnon vesileikit päälle ammeessa. Kylvyn jälkeen iltapala ja sitten vielä leikitään/luetaan intensiivisesti yhdessä puolisen tuntia...jonka jälkeen pusujen ja halien kera omaan sänkyyn unille ja klassinen musiikki taustalle hämäräss huoneessa - uni tulee melko pian. Nukahtaa noin klo 20

- niin ja pimennysverhot meillä käytössä yöllä sekä päiväunilla!

Itse olen miettinyt tuota uniasiaa, että ehkä kaikki lapset eivät ole hyviä nukkujia ja eivät opi nukkumaan koko yötä putkeen...olen jo tyytyväinen tähän muutokseen ja siihen, että poika usein jo osaa nukahtaa itse yölläkin kun herää. Poika on melko kova menijä päivisin ja luulen, että tuo meno jatkuu yölläkin - siksi huono nukkuja?:) Mulla oli jossakin vaiheessa sama tunne eli että keinot lopussa:( Toivotaan, että sullakin apua löytyisi pian!

Vierailija
2/9 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen huomannut, myös 1,5h päiväunien riittävän...jos paljon pitenevät ja menevät yli klo 14 näkyvät selvästi yöheräilynä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös heräili öisin viime viikkoon asti. Tarjosimme ensin tuttia, sitten vettä tuttipullosta ja pahimmassa tapauksessa maitoa. Viikko sitten päätimme, että nyt saa tuttipullojen käyttö loppua. Odottelin kauhulla ensimmäistä yötä ... se meni kuitenkin tosi hyvin. Neiti pyysi pulloa, mutta kerroimme, että ne on annettu vauvalle ja tarjosin vettä nokkamukista. Muutama yö meni näin, mutta nyt neiti on nukkunut ainakin viisi yötä omassa sängyssään heräämättä. Toivottavasti näin jatkuukin :)

Vierailija
4/9 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika ei ole vasta kuin 1v 1kk, mutta on aina ollut huono nukkuja. Lääkäri "diagnosoi" yöheräilyn unuhäiriöksi. Kun uninessa tulee kevyt vaihe lapsi havahtuu hereille eikä osaa enää nukahtaa uudestaan. Meillä auttoi osaksi unikoulu ja turhat heräämiset loppuivat miltein siihen. Jouduttiin siis opettamaan poika uudelleen nukahtamaan unikoululla.

Meillä uutena ongelmana on että poika herää aamulla viiden aikaan. Olen jäänyt syöttö koukkuu uudelleen, kun se nukkuttaa pojan ja saadaan nukkua seiskaan. Mutta olen lukenut että lapsen ruuansulatus herättää muutenkin huonosti nukkuvan lapsen ja kierre on valmis. Meillä ainakin herättiin yö tissille melkein aina klo 2. Siihen ei vaikuttaneet mitkään ruuat tai virikkeet. Nyt pitää vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja opettaa nukkumaan aamulla pidempään ilman tissiä

Vierailija
5/9 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin nyt 2v3kk ikäisenä on melko herkkäuninen ja päivän tapahtumat tulee uniin toisinaan.

Meillä aikanaan varjosti korvatulehdukset yönukkumista, sitten tutit ja pullot milloin mitäkin. Pidin unikouluja jos jonkinlaista. Sain ohjeet tassutteluun ja huudatus kouluun kaikkia kokeilin useiden viikkojen ajan. Aloin uskoa että poika ei vaan osaa nukkua kun on aina tottunut huutamaan öisin 2-3 tunnin jaksoja. Sitten epäilin kauhukohtauksia mutta tuskin ne niitäkään oli koska huuto alkoi joka yö täysin eri aikoihin. Joskus jo klo 23 joskus vasta 05-06. mKuitenkin poika huusi hysteerisenä 1-3 tuntia keskellä yötä aina tuohon 1v8kk ikään asti. Silloin käytin hänet allergia testeissä mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt, myöskin korvat oli putkitettu jo tarkalleen 1vuotiaana ja niissäkään ei tulehduksia sen koommon ollut. Sitten poika alkoi kuin yks kaks nukkumaan öitä ilman mitään kummempaa en tehnyt. Luovuin vaan toivosta ja yrittämisestä.

Voin kuvitella kuinka avuton olo on kun toinen vaan huutaa öisin vaikka ikää on jo reippaasti päälle vuosi. Minäkin kävin jos jonkinlaisia tuntemuksia läpi. Ajattelin että jos olen opettanut (unikoululla) kaksi vanhempaa lastanikin nukkumaan vuoden ikäisenä niin miks en osaisi kolmattani?!

Poika nukkuu nykyisin yönsä paremmin mitä enenmmän hänen kanssaan on päivän aikana ulkona. Myös jos on ollut rauhallinen päivä niin ettei koko aikaa ole tullut uhmakkuuskiukkuja niin silloinkin yö on rauhallisempi . Jos taas toisinpäin niin yö on heti levottomampi. Kun itse pysyn rauhallisena niin poikakaaan ei niin paljoa kiukuttele päivisin. Vaikeaa joskus..

Nykyisin käyn ehkä 1-3 kertaa yössä peittelemässä pojan kun huutelee peittoa päälleen, joskus en käy yhtään kertaa yön aikana vaan nukumme sikeästi aamuun saakka. Jos kuitenkin käyn niin jatkamme unia samantien uudestaan eikä poika jää valvomaan. Tämä on ollut luksusta nyt viimeset noin 7 kk.

En tänä päivänäkään tiedä miksi poika itkeskeli vielä öisin yli puoli vuotta kun korvat saatiin hoidettua ja tutti itkutkin pois. Ilmeisesti hänellä vaan hieman kesti tuo nukkumisen opettelu tai mitä lie..

Toivon kokemuksellani että saisitte pian nukkua yönne rauhallisemmin. Noin pitkä valvominen ottaa tosi koville.

Meidän tilanteessa kamalaa oli se että myöskään isommat lapset eivät saaneet yöllä nukutuksi kun pikkuveli huusi kurkku suorana. Vaikka itsekin olin todella poikki niin enemmän minua harmitti isompien lasten puolesta. Hekin välillä yöllä itkivät väsyneenä ja pyysivät että hiljennän pikkuveljen jollain. Siinä tuli tosi avuton olo kun mitään ei voinu tehdä ja kiukku alkoi itselläkin nousta öisin pintaan, siitäkös pikkumies varmaan itki entistä enemmän kun vaistosi minun hermostumiseni.

Voimia ja tsemppiä teidän perheelle.

p.s. Ajattelin sellaista että olisko mahdollista opettaa poika nukahtamaan itsekseen? Näin ollen ei välttis yöllä kaipaa teitä herätessään? Jätättte vaan hänet nukhatamaan itsekseen. Toivotatte hyvät yöt ja peittelette. Sitä ennen voisi lukea vaikka sadun. Ja määrätietoisesti vaan jättää hänet sänkyyn vaikka toinen vähän itkeskelisikin. Välillä voi käydä sanomassa uudelleen hyvää yötä jne.

Kolmas vinkki jonka sain itselleni on että iltapuuro tuntia ennen nukkumaan menoa. Näin ollen ruoka kerkiää sulaa vatsassa ennen nukkumaan menoa vähäsen. Ainnenvaihdunta hidastuu yöllä joten masu täyteläisenä voi kostautua yöllä kipuiluna. Minusta se yövelli kannattaa jättää pois.

Ja minun mielestäni lapsennen ei nuku liikaa päiväunia ikäisekseen. Toki päikkäreiden lyhentämistäkin voi sitten jossain vaiheessa kokeilla jos muut konstit ei auta. Jokaista konstia kannattaa kokeilla ainakin 2 viikkoa ennenkun voi sanoa onko siitä ollut apua ja tulosta. Jos esim yhtenä päivänä lyhennetään päiväunia ja seuraava yö on kamala se ei tarkoita sitä etteikö se auttaisi kun sitä vaan määrätietoisesti jatkaa jonkin aikaa. Tiedän että on vaikeaa olla johdonmukainen ja päättäväinen väsyneenä, mutta jos haluaa asioiden muutuvan on niiden eteen vielä koitettava jostain repiä voimia.

Tälläiset neuvot olen itse saanut asiantuntijoilta ja joitakin niistä toteutimme menestyksekkäästi, kuten iltapuuron annon aikasemmin.

Nykyisin poikamme nyt siis 2v3kk nukkuu seuraavasti: Yöunet 20,30-07 suunnilleen puolen tunnin heittoja saattaa olla sekä päikkäreitä klo 12-13,30 ja tässäkin puolen tunnin heitot suuntiinsa. Kaikenkaikkiaan unta tulee noin 12-13 tuntia/vrk

Vierailija
6/9 |
29.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin myös tuota unipussia, mutta poika on niin kova hikoilemaan öisin ettei se varmaan onnistu, tai siis ole hyvä. Ja myös klassita musiikkia tms. olen miettinyt, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi.

Eilen tosin koitin tuota ulkonaoloa ja sitten vielä ennen iltapalaa kylvetystä. Siis kaksi kertaa päivässä ulkona ja sitten vielä tuo kylvetys. Annoin vielä yskänlääkettä kun hänellä on flunssa ja yskii öisin. Luulen, että poika nukkui koko yön putkeen. Minä en ainakaan kuullut mitään. :) Mutta joka ilta kylvetys ei käy, kun hänellä on kuiva iho.

Ja tuo itsestään nukahtaminen ei tällä htekellä onnistu, kun isoveljensä jätti hänet kerran omaan sänkyyn yksin ja lattoi makkarin oven kiinni, niin pienelle tuli kauhea kammo siitä. Saa myös hepulin jos istuu syöttötuolissa ja menen hetkeksi esim. hakemaan jotain toisesta huoneesta.

Päätin eilen, että yövelli saa jäädä pois. Eilen illalla en antanutkaan iltavelliä ja nukkui hyvin. Ja vellihän voi myös lisätä limaa ja sen takia yskii ja nukkuu huonosti.

Mutta nyt ollaan menty jo askel eteenpäin tässä nukkumis jutussa. Joten eiköhän se siitä.

Kiitos vielä vinkeistä!! :)

Vierailija
7/9 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

grobag (googleta) tekee myos hyvin ohuita unipusseja, tog 0.5 joka on tarkoitettu muistaakseni huonelampotilaan 24C ja ylospain. Jos olet kateva kasista, osaat tehda itsekin vaikka vahan paksummasta lakanakankaasta.

Meilla neiti 1v 7kk ja herailee oisin, kun tutti putoaa, tai nakojaan kertaa paivan tapahtumia ("puhuu" unissaan). Ruokaa en ole antanut, jos heraa, hyssyttelen uneen takaisin.

Jos on kuiva iho, auttaako kylpyveteen laitettava oljy? Vai oliko ihan tyhma kysymys.... :-)

Ja, meilla auttoi myos paivaunien lyhentaminen, kokeile vaikka tunnin paikkareita..... Jos unta ei pojallesi vaan riita enaa riittavasti yoksi. Lapset kun ovat niin erilaisia.

Toivottavasti younet paranevat!

Vierailija
8/9 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole neuvoja, mutta on yks kohta 3v joka on aina nukkunut huonosti ja nukkuu edelleen. Vain juurikin silloin kun on kipeä ja saa lääkettä niin nukkuu rauhassa koko yön, muuten heräilee 1-4 kertaa yössä, edelleen. No, yksi herääminen aamuyöllä tuntuu luksukselta verrattuna siihen että ensimmäisen elinvuotensa hän heräsi noin 1,5-2h välein kaikki yöt, aina, ja ensimmäiset 3kk huusi koliikkia klo 23-05...

Ollaan epäilty kaikkea allergiasta korvatulehduksiin ja what not, ja kokeiltu nukkumista samoissa ja eri tiloissa, tutilla ja tutitta, vaipoilla ja vaipoitta, päiväunilla ja päiväunitta, peitolla ja peitotta, ulkoiluilla, kylvyillä, you name it, we tried it. Ei vaikutusta.

Päivällä on pirteä kuin peipponen, eivät tunnu heräilyt ja muutenkin vähäiset unet häntä paljon haittaavan. (nukkuu max. 9,5h yössä, + noin 1h päikkäreitä, jos nukkuu) Syö hyvin, kehittyy normaalisti ja on muutenkin aurinkoinen ja kiltti lapsi.

Ollaan päätelty, että tässä on nyt lapsi, joka reagoi nukkumisella. Heti huomaa, että jos ollaan jossain vieraassa paikassa tai on ollut vaikka vain erityisen tapahtumarikas päivä, uni muuttuu katkonaisemmaksi.

Mutta että me ollaan kuitenkin nykyjään ihan hengissä ja sielun ja ruumiin voimissa, ainakin verrattuna siihen ensimmäiseen koliikki- ja heräilyaikaan. :) Kyllä se sitten murrosiässä viimeistään ryhtyy nukkumaan niin, ettei herätä vanhempiaan ihan joka yö, lohduttelen itseäni tässä.. Tosin sitten se varmaan soittaa musiikkia yöt pitkät, tai pajattaa puhelimessa niin ettei saada unta.. -huoh-

Vierailija
9/9 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Ihanaa, että täällä on samoja uniongelmia, sillä olen kyllästynyt siihen, että kavereiden lapset nukkuu NIIN HYVIN klo 20-8, kun oma heräilee 1-2 kertaa yössä ja aamuisin klo 5-6 riippumatta siitä mihin aikaan menee nukkumaan. Poika siis on ja menee nukkumaan klo 21. Olen yrittänyt muitakin aikoja, mutta herää varmemmin aikaisemmin jos laitan sen nukkumaan klo 20 tai 22, joten en uskalla lipsua enää ysistä. Poika nukkui joskus talvella klo 21-7, mutta heräsi monta kertaa yössä itkemään tuttia tai jotain muuta. Silloin otin sen usein viereen. Nyt ei herää enää kuin kerran yössä ja jatkaa heti unia kun saa tutin suuhun, enkä ota enää viereen, mutta koko toukokuun kaveri on ollut pystyssä klo 5-6. Usein vielä kakka housussa, joten maitopullo ei auta. Tähän varmaan vaikuttaa aurinko ja olenkin hankkimassa pimennysverhoja. Poika ( ja minä myös) paikkaa univajetta päivällä nukkumalla 3 tunnin päikkäreitä. Jos herätän, niin se on todella kiukkuinen ja väsyneen oloinen. Ja illat sujuu niin, että väsykitinä alkaa 18.30. Silloin on pakko lähteä ulos tai keksiä jotain muuta, sisätiloissa roikkuu vain minussa kiinni. Mitenköhän saisin nuo päikkärit lyhenemään ja yön pitenemään?

Luin mieheni vauvakirjasta, että pojan isä nukkui ekan kerran koko yön vasta yli 2-vuotiaana. Ei siis ole omena kauas puusta pudonnut...