Voiko imetyksen onnistumista mitenkään ennakoida jo raskausaikana?
Haluaisin todella kovasti täysimettää lastani (odotan esikoistani).
Onko mitään tekijöitä, joihin voisin vaikuttaa jo raskausaikana? Tai onko tekijöitä, joista voisi ennakoida imetyksen onnistumista? Onko esim. rintojen koolla tai nännin "tyypillä" merkitystä? Mulla on melko sileä nänni ts. ei kovasti erotu muusta rinnasta. Mietin, että onko lapsen vaikea tarttua siihen.
Kommentit (3)
rintojen koolla eikä muodolla ei olisi mitään merkitystä. Mutta minulla on alkanut jo raskauden puolivälistä herumaan sellaista esimaitoa. Synnytyksen jälkeen maito on noussut vauhdilla ja sitä on paljon. Sitä olen siis pitänyt hyvänä merkkinä.
Ei varmaan kannata liikaa stressata. Aluksi imetys on TODELLA sitovaa, jos siihen osaa asennoitua oikein, niin sen onnistuminen on varmaan helpompaa.
Minusta tärkeintä on, että selvität asiaa. ON hyvä tietää, että imettäessä voi tulla vastoinkäymisiä. Lapsi on aivan koko ajan rinnalla, rintoihin sattuu jne.
Kannattaa luottaa itseensä.
Mun käsittääkseni erittäin harvoin nännien muodolla jne. on mitään merkitystä. Tärkeintä on se, että lapsi saa sen imuotteen. Lapsihan imee laajempaa alaa kun vain sitä nännin päätä.
Kannattaa varmistua sairaalassa, että imetys sujuu. Pyydät tukea ja apua. Jos se ei vielä sairaalassa suju, niin pyydät tukea neuvolasta.
Ritva Kuusiston imetyskirjallisuutta. Hän sanoi selkeimmäksi indikaatioksi imetyksen onnistumiselle/epäonnistumiselle olevan se, kuinka paljon rinnat kasvavat raskauden aikana! Eli siis jos ne kasvavat paljon, sujuu imetys hyvin ja toisinpäin.
Arvaa olinko aivan masentunut, koska rintani ovat pienet (A-kuppi) eivätkä kasvaneet YHTÄÄN raskausaikana! :-(
Mutta kuinkas kävikään: Olen imettänyt onnistuneesti jo kolme lasta (kaikkia täysimettänyt 6kk) ja maitoa on tullut paljon ylimääräistäkin.
Esikoisen kanssa oli aluksi ongelmia juuri pienten/latteiden nännien vuoksi, mutta rintakumilla onnistui. Muutaman viikon rintakumin käytön jälkeen vauva sai jo kiinni paljaasta nännistäkin. Nyt kolmen imetyksen jälkeen nännit ovatkin jo hyvin terhakat ;-)
Olen ihan varma että sinäkin onnistut!