Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossujen silmätikkuina?

Vierailija
09.07.2009 |

Ollaan ihan tavallinen keskituloinen, normaalia yhdessäoloa harrastava perhe, mutta koska lapset ovat vilkkaanpuoleisia, mietimme, että heillä voisi olla keskittymishäiriötä, menimme perheneuvolaan.

Perheneuvolassa kaivoivat sitten lapsista esiin sen, että heitä on tukistettu.

Tekivät lastensuojeluilmoituksen ja nyt meillä käy sossut kylässä (eikä lasten tarkkaavaisuusongelmiin ole puututtu enää sanallakaan).

Sossut vannottavat, ettei väkivaltaa saa käyttää, tai lähtee heti poliisitutkinta käyntiin. Olo on kuin rikollisella. Eipä tukistelu korrektein kasvatuskeino ole, mutta on sillä muutaman kerran estetty auton alle juokseminen ja lasten väliset nyrkkitappelut. En kadu, sanotaanko näin.

Miten helvetissä niistä pääsee nyt eroon? Kovasti he puuhaavat jotain perhetyötä ja ovat tulossa taas uudestaan parin viikon päästä. En jaksaisi millään, mutta en kehtaa sanoa heille mitään vastaan. Mitä ihmettä ne meinaavat meillä tehdä?

Apua! Onko kokemuksia?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksy se. Miksi ihmeessä lapset edes yrittävät tapella nyrkein? Ottakaa ihmeessä vastaan kaikki apu mitä saatte.

Vierailija
2/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia tukistaa lapsia. Ja suurten ikäluokkien edustajilla on monenlaisia tunne-elämän ongelmia. Ja tukistaminen ja muu ruumiillinen kurittaminen on yksinomaan haitallista eikä koskaan välttämätöntä.

Lasta ei estetä juoksemasta auton alle tukistamalla. Miten tukistamista myöskään tarvittaisiin tappelun estämiseen? Tehän annatte lapsillenne haitallisen käytöksen mallin kotoa. Ei ole ihmekään jos on käytösongelmia.

Jos et edes tajua toiminnassasi mitään väärää, niin onko ihmekään jos asiantuntijatkin ovat huolissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikein,että sosiaaliviranomaiset puuttuvat tapaanne kohdella huonosti lapsianne.

niin makaa kuin petaa,ap.

Vierailija
4/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tästä maasta kyllä työ loppuisi.

Sillä ei ole väliä, jos lapsilla ei ole ruokaa, äiti istuu nettikoukussa koneella koko päivän tai vanhemmat vetävät viinaa. Näille tapauksille ei riitä sossuilta aikaa, mutta meille riittää. Tämä yksittäinen asia lähinnä minua ihmetyttää.

Olen edelleenkin erittäin varma, että lapsille ei ole tuosta traumoja jäänyt ja emme ole ainoita ruumiillista kuritusta käyttäneitä:

"Myös lapsen tukistaminen on yleistä, 62 prosenttia ja läimäyttäminenkään ei 40 prosentin mielestä ole väkivaltaa vaan ruumiillista kurittamista. 50% suomalaisista tukistaa lapsiaan, 27% näpäyttää sormille, 16% läimäyttää, 12% nipistävää ja 7% piiskaa lapsiaan."

Tämän koko lastensuojelupuuhan meininki on vain karannut käsistä nyt. Asemalla on roppakaupalla alaikäisiä kännissä keskellä yötä, on todella paljon lapsia, joista ei kukaan välitä ja meidän tukistaminen on nyt yhtäkkiä maailman akuutein ongelmatilanne.

Vierailija
5/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niistä pääsee eroon??

Vierailija
6/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olematta väkivaltainen lapsia kohtaan.

Vierailija
7/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa perhe ei näe omia ongelmiaan. Olen ihan satavarma, ettei mikään tavallinen perhe ole lastensuojelun asiakas pelkän tukistamisen perusteella, jos perheessä on muuten normaali ilmapiiri. Olette todennäköisesti lasten läsnäollessa jatkuvasti uhkaavia, arvaamattomia tms. Tukistamisen pelolla kasvattaminen on vaan ongelman näkyvin oire. Ja TIETENKIN olette sitä mieltä ettei teissä ole mitään vikaa vanhempina. Se nyt vähän niin kuin kuuluu asiaan. Ihmiset ei vaan TAJUA mikä niitten kasvatuskeinoissa on vikana, se mikä on heille normaalia voi olla todellisuudessa kaikkea muuta kuin normaalia.

Eihän se helppoa ole, kaikkea muuta, mutta koettakaa edes antaa niitetn auttaa teitä!

Vierailija
8/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kirjoitustesi perusteella sinulla on siihen vielä vähän matkaa.

Vierailija
9/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niistä pääsee eroon??

miksi niistä pitäisi päästä eroon. Hehän auttavat lapsia ja teitä.

Vierailija
10/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa ap:ta muuten kuin että olette mielin kielin ja "jees jees vanhemmat". Kyllä ne siitä häipyvät ajan kanssa.

Mutta täytyy vaan sanoa (ihan liittymättä nyt suoraan ap:n tilanteeseen) että olen päättänyt jo aikaa sitten etten ikinä koskaan milloinkaan ota yhteyttä mihinkään perheneuvolaan tmv enkä kerro neuvolassa mistään ongelmista. On ihan 100 varma että kun tarpeeksi sosiaaliviranomaiset tutkivat mitä tahansa perhettä virkaintoisina niin kaikista perheistä löytyy jotain vikaa. Oli se sitten tosiaan tukistamista tai äidin istumista liian paljon tietokoneen äärellä ja näin ollen lapsien laiminlyöntiä. Tai jotain muuta.

Vierailija
11/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun tekemiset ole maailman vakavin ongelma mutta ongelma kuitenkin. Ensisijaisesti lapsillesi, heidän hyvinvoinnistaan nyt on kyse.

Lähdit hakemaan apua lastesi ongelmiin. Ensisijaisesti katsotaan ne tekijät, jotka teidän perheessä kaipaisi korjausta. Väkivalta ensin pois, se on ihan lähtökohta. Teidän käytöksenne lapsia kohtaan on se asia johon on puututtava jos lapsianne halutaan auttaa. Vai miten ajattelit auttaa lapsia jos edes perusasiat eivät ole kunnossa? Jokaisella lapsella on oikeus elää ilman kuritusväkivaltaa.

Mistähän nuo tilastosi oikein on? Kun väkivalta lapsia kohtaan on vähenemässä ja asenteet muuttuneet entistä enemmän kuritusväkivallan vastaisiksi.

Vierailija
12/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tästä maasta kyllä työ loppuisi.

Sillä ei ole väliä, jos lapsilla ei ole ruokaa, äiti istuu nettikoukussa koneella koko päivän tai vanhemmat vetävät viinaa. Näille tapauksille ei riitä sossuilta aikaa, mutta meille riittää. Tämä yksittäinen asia lähinnä minua ihmetyttää.

Olen edelleenkin erittäin varma, että lapsille ei ole tuosta traumoja jäänyt ja emme ole ainoita ruumiillista kuritusta käyttäneitä:

"Myös lapsen tukistaminen on yleistä, 62 prosenttia ja läimäyttäminenkään ei 40 prosentin mielestä ole väkivaltaa vaan ruumiillista kurittamista. 50% suomalaisista tukistaa lapsiaan, 27% näpäyttää sormille, 16% läimäyttää, 12% nipistävää ja 7% piiskaa lapsiaan."

Tämän koko lastensuojelupuuhan meininki on vain karannut käsistä nyt. Asemalla on roppakaupalla alaikäisiä kännissä keskellä yötä, on todella paljon lapsia, joista ei kukaan välitä ja meidän tukistaminen on nyt yhtäkkiä maailman akuutein ongelmatilanne.

samoihin porukoihin eli vanhemmat, jotka laiminlyövät lapsiaan, ovat myös väkivaltaisia.

Minusta ap:n tekstissä ei ole huolestuttavinta tuo tukistaminen, vaan se, ettei ap tajua siinä olevan mitään väärää ja se, että väkivaltaa käytetään ennalta ehkäisevänä keinona. Mielestäni tämä kielii siitä, että perheessä ei asiat ole kunnossa muutenkaan.

Mistähän sinäkin muuten tiedät kokonaistilanteen - meillähän tässä on tiedossa vain ap:n näkökulma asiaan joka luonnollisesti on varsin subjektiivinen.

Vierailija
13/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos estämistarkoituksessa, niin ei ihme, että lapset ovat levottomia.

Ei myöskään yllätys, että vanhemmat eivät itse näe itsessään mitään vikaa. Ihmetyttää vain kirjoittajat täällä, jotka luulevat, että ap:n kertoma on koko totuus ja sosiaaliviranomaisilla olisi suurikin motivaatio "kytätä" perhettä, jossa kaikki on hyvin.

Vierailija
14/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukistaminen on väkivaltaa.. kuvailet tilannetta jossa käytät väkivaltaa lapsiisi, "ensin pyydetään nätisti useaan kertaan, sitten huudetaan ja kun sekään ei tehoa niin tukistetaan"..

ongelma on sinulla ja miehelläsi korvien välissä, eli itsehillinnässä.. oletko koskaan ajatellut kun vihaisena ja turhautuneena tukistat lastasi niin voit satuttaa heitä hyvinkin paljon, paljon enemmän mitä olisit edes aikonut.. asenteesi on säälittävä, kaivat joitain tilastoja ja puolustelet tekojasi sillä että "kyllä moni muukin niin tekee".. mene itseesi!

Vierailija
15/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nippaisisi niskavilloista tottelematonta lasta. Tunnut pitävän normaalina toimintaasi, etkä tunne siitä syyllisyyttä. Onko tullut mieleesi, että juuri tuo fyysinen väkivalta voi olla syynä lastenne ongelmiin. Onhan tutkittua tietoa siitä, että fyysisesti kuritetut lapset oireilevat negatiivisesti niitä lapsia enemmän, joihin ei fyysistä väkivaltaa ole käytetty.

Mutta en mä sitä pidä niin pahana asiana jos joku joskus tottelematonta/uhmakasta lasta vähän niskavilloista tukistaa. Itse mä olin lapsena aina kolttosia tekemässä ja todella uhmakas lapsi. Joskus sain luunapin ja joskus mua vähän tukistettiin, en ole traumoja siitä saanut. Mua myös rakastettiin kovasti ja pidettiin hyvänä.

Nykyajan penskat pyörittää vanhempiaan ja opettajia ihan kuusnolla. Kuriton sukupolvi ja kokoajan vaan pahenee. Oon kuullut tapauksista kun lasta otetaan kädestä kiinni ja estetään tekemästä/lähtemästä, ja lapsi uhkaa rikosilmoituksella sen takia kun häntä pahoinpidellään!!

Mä ymmärrän että ap on hermostunut, kyllä minäkin olisin. Sossut on pelottavia. Kertoo varmaan mun pienuudesta jotain, mutta ensireagtio olisi varmaan että "apua, ne tulee vie multa lapset", vaikka niin ei varmaan ole? Ihminen jolla ei ole sossujen kanssa ollut mitään kontaktia ikinä, ei voi tietää mitä se tuo tulleessan kun sosiaaliviranomaiset puuttuu perheen elämään. Kauhutarinoita on tasaisin välein lehdissä. Viimeksi muistaakseni toissapäivänä, kyllä ne saa aina niskavillat pystyyn ja ihmettelemään sossujen toimintaa.

Vierailija
16/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valitettavasti on säännöllisestä, johdonmukaisesta ja läsnäolevasta toiminnasta huolimatta jälkimmäisiä, ja siihenhän me tavallaan juuri olimme apua penestä hakemassa!

kelpaa? Onko se nyt ihan mahdoton ajatus, että ammattilaisilla, jotka näkee työssään satoja, tuhansia perheitä, voisi olla jotain perspektiiviä asioihin ja tähdellistä sanottavaa teille? Voisit ap miettiä asiaa siltäkin kannalta, että tilanne on nöyryyttävä, mutta tässä vaiheessa se on vielä melko lievästi nöyryyttävä. Te olette vielä kovasti kasvojen menettämisen paremmalla puolella. Voitte sanoa että teille osui adhd-lapset, mutta olette saaneet tukea ja neuvoja.

Voitte nyt ottaa sen kannan, että sossu vainoaa teitä. Sillä lailla nöyrtymisen paikat voi kätevästi siirtää tulevaisuuteen. Vaikka alakouluun. Tai yläkouluun, josta kotiin kannetaan lappua toisensa jälkeen. Aikuisena nöyrtymisen panokset senkun vaan kovenee.

Vierailija
17/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yms. Tilastojen mukaan parempaan suuntaa on menty koko ajan esim. väkivaltarikosten suhteen. Tosin nuorison kauhistelun määrä lienee aina vakio.

Vierailija
18/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yms. Tilastojen mukaan parempaan suuntaa on menty koko ajan esim. väkivaltarikosten suhteen. Tosin nuorison kauhistelun määrä lienee aina vakio.

Tänänkin vuonna Provinssirokin pitkäaikainen järkkäri kommentoi, että vuosi vuodelta nuoriso käy fiksummaksi, kohteliaammaksi ja vähemmän riehuvaksi. Paljon pahempaa on esim. tangomarkkinoiden yleisö.

Vierailija
19/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä tämä nykyajan lässytys siitä, että tukistaminen ym. olisi väkivaltaa! Eiköhän tämän maan lapsiperheissä ole melko paljon vakavampia ongelmia kuin rakastavien ja huolehtivíen vanhempien satunnainen tukistaminen...

Itselläni ei ole lapsia, mutta kurittomia kakaroita ja rääkyviä vanhempia katsoessa tekisi mieli tukistaa molempia.

Vierailija
20/38 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en mä sitä pidä niin pahana asiana jos joku joskus tottelematonta/uhmakasta lasta vähän niskavilloista tukistaa. Itse mä olin lapsena aina kolttosia tekemässä ja todella uhmakas lapsi. Joskus sain luunapin ja joskus mua vähän tukistettiin, en ole traumoja siitä saanut. Mua myös rakastettiin kovasti ja pidettiin hyvänä. Nykyajan penskat pyörittää vanhempiaan ja opettajia ihan kuusnolla.

Niin säkin ilmeisesti teit, tukistelusta ei ollut mitään hyötyä kun kolttostelit aina vaan eikä mikään tehonnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän