Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömästä sairaslomalaiseksi?

Vierailija
07.07.2015 |

Olen ollut työttömänä marraskuusta 2014 saakka. Olen ansiosidonnaisella päivärahalla. Minulle tarjottiin keväällä kouluttautumismahdollisuutta ja kävin yhden päivän ko. koulutuskokeilussa ja todettiin sen olevan minulle sopimaton juttu. Nyt olen pitkä-aikaisesti sairas ja odotan lääkärin lausunnon saamista, koska diagnoosia ei ole vielä voitu tehdä. Te-keskus pommittaa minua jatkuvasti työllistymään, vaikka olen sairas ja ilmoittanut siitä heille. Viime viikolla minulta kysyttiin puhelimessa te-keskuksen toimesta että jos ja kun jään sairaslomalle (saan silloin kelan sairaspv-rahan) niin olenko silti valmis vastaanottamaan työtä? ??? Öö-nyt en ymmärrä, voiko sairas ihminen vastaanottaa työtä? Tuli toinenkin juttu, pidetäänkö työnhaku silti voimassa-kuului toinen kysymys? ??? Mitä helvettiä noihin pitäisi vastata? Katkeaako mahdollisesti ansiosidonnaisen päivät poikki sitten kun sairasloma loppuu vai mitä porsaanreikiä näihin kysymyksiin on oikein kätketty? Kysyin tätä jo puhelimessa niin virkailija sanoi minulle että hänen pitää kysyä tällätavalla, ei osannut selitellä tarkemmin, mutta minä vastasin etten tiedä mitä tuohon pitää vastata ennenkuin otan asiasta selvää. Neuvoja kellään?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat saada työttömyyspäivää, haet töitä. Tietenkin. Mutta sitä ihmettelen että mitä olet tehnyt että ne noin hätyyttelee.

Vierailija
22/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun henkilö a) hakee työttömyyskorvausta, hän hakee myös töitä ja on velvollinen niitä vastaanottamaan b) ei ole toimittanut sairauslomatodistusta hän on työkykyinen. Säästät muuten ansiosidonnaisen päiviä jos saat sairauspäivärahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:56"]

Työkkäri pelkää, että saat jossain vaiheessa liikaa rahaa jostain. Ei niillä mitään töitä olisi kunhan kusettavat, että saavat sinut karenssille. Tavallaan teit itsesi näkyväksi tuolla tavalla, joten sinua pommitetaan enemmän, niillä on omat systeeminsä siellä.[/quote]

Ei sairauslomalla oleva = Kelan päivärahaa saava voi karenssia saada.

Sinä et ole työkkärin asiakas kun olet sairas. Mitä ihmettä sinä enää työkkärin kanssa sekoilet, kun saat toimeentulosi sairauspäivärahana, joka on jokseenkin yhtä suuri kuin ansiosidonnainen. Sinä vain ilmoitat työkkäriin, että et ole työnhakija vaan SAIRAS.

Sairausloman jälkeen ei tule mitään karenssia, koska olet ollut hyväksyttävästä syystä työmarkkinoiden ulkopuolella. Muita hyväksyttäviä syitä ovat mm. perhevapaat, asevelvollisuus, opiskelu. Ansiosidonnaista tulee sitten niillä ehdoilla joilla tulee muutenkin.

Ei sinulla ole sairauspäivärahassa omavastuuta, kun olet ollut ennen sitä riittävän pitkään työtön.

Pyydä nyt lääkäriä kirjoittamaan kelalle todistus sairaudestasi, jotta saat päivärahan oikeasta paikasta. Kai hänellä joku käsitys mahdollisesta diagnoosista on edes muutamaksi kuukaudeksi. Muuten sinun on oltava valmis lähtemään töihin tai johonkin toimenpiteeseen, jos haluat pysyä ansiosidonnaisella.

Vierailija
24/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap ole saanut vielä sitä sairauslomatodistusta! Lääkäri tuossa sössii nyt. Kyllä sairauslomaa voi kirjoittaa vaikka diagnoosi olisikin auki.

Vierailija
25/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:07"]

Niin kauan kun henkilö a) hakee työttömyyskorvausta, hän hakee myös töitä ja on velvollinen niitä vastaanottamaan b) ei ole toimittanut sairauslomatodistusta hän on työkykyinen. Säästät muuten ansiosidonnaisen päiviä jos saat sairauspäivärahaa.

[/quote]

Voi olla että ei ole vielä saanut päätöstä, mutta olisi siirtymässä sairaslomalle / pois työkkärin piiristä. Kyllä siihen asti voi roikkua työkkärissä kunnes päätös tulee ja kannattaa vaan sanoa, että odottelee sitä päätöstä.

Vierailija
26/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis en voi saada diagnoosia ennenkuin kaikki tarvittavat taustatutkimukset on tehty, vasta sitten lääkäri pystyy tekemään tarkemman diagnoosin. Kyse tässä olikin siitä että mitä mun pitää tuonne työkkäriin oikein sanoa siinävaiheessa kun jään sairaslomalle, että pitääkö työnhaku pitää voimassa ja olla työmarkkinoiden käytössä?

Vierailija
27/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten siinä on sellainenkin juttu että jos tuleekin jatkossa eri diagnoosi, niin se katotaan kelassa uudeksi sairaudeksi ja saat sen karenssin sitten sitäkautta. Eli sairausloman pitää jatkua yhtäjaksoisesti samalla diagnoosilla.

Vierailija
28/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:00"]

Niin siis en voi saada diagnoosia ennenkuin kaikki tarvittavat taustatutkimukset on tehty, vasta sitten lääkäri pystyy tekemään tarkemman diagnoosin. Kyse tässä olikin siitä että mitä mun pitää tuonne työkkäriin oikein sanoa siinävaiheessa kun jään sairaslomalle, että pitääkö työnhaku pitää voimassa ja olla työmarkkinoiden käytössä?

[/quote]

Lääkäri voi kirjoittaa sen todistuksen jälkikäteenkin alkamaan siitä kun on sinut ensi kerran tavannut. Mutta kyllä hänen pitäisi pystyä joku diagnoosi kirjoittamaan jo nyt, jos kerran olet työkyvytön.

Vierailija
29/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:00"]Niin siis en voi saada diagnoosia ennenkuin kaikki tarvittavat taustatutkimukset on tehty, vasta sitten lääkäri pystyy tekemään tarkemman diagnoosin. Kyse tässä olikin siitä että mitä mun pitää tuonne työkkäriin oikein sanoa siinävaiheessa kun jään sairaslomalle, että pitääkö työnhaku pitää voimassa ja olla työmarkkinoiden käytössä?
[/quote]

Vielä kerran: ei pidä, ei kuulu työkkärille jos olet saikulla etkä hae töitä vaan Kelasta sairauspäivärahaa. Onko tässä jotain kovin vaikeasti ymmärrettävää?

Vierailija
30/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri yrittää soittamalla ja kysymällä selvittää, että pidetäänkö sulle työkkärirahat maksussa vai ei. Tarkoitus on että heti kun asiakas puolella sanallakaan sanoo, että ei ole oikein varma työkunnosta ja on tuossa tulossa lääkäriltäkin lausunto ja tutkimuksia tehdään, niin pam, työnhaku poikki ja korvaukset poikki. Eli siirry hakemaan rahaa jostain muualta. Mikä se muu paikka on, ei kiinnosta sekään työkkäriä, vaan pitää vaan saada sut pois jonoista. 

Siinä ei ole mitään hämärää rajaa, että melkein olen työkunnossa ja melkein kohta en, vaan se on joko olet taikka sitten et. Joko sulla on sairaslomalappu kirjoitettuna alkaen päivästä xx.xx taikka ei.  Työkkärin kannalta ei edes itse sairaslomapaperilla ole väliä, kunhan vaan suullisesti sanot ettet ole työkunnossa. Samassa loppuukin työttömyysrahat. 

Ihmettelen sun lääkäriä, joka ei "voi" kirjoittaa diagnoosia eikä sairaslomaa ennen pitkiä tutkimuksia. Kait se nyt jotain jo tietää jos kerran tutkitaankin. Jos olet sairas niin et kuulu työkkäriin, hae siis sairaspäivrahaa.

Vierailija
31/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia vastauksia, mutta... omavastuupäivistä saat rahat liitolta eli et menetä niitäkään rahoja.... ja koska sairaspäivärahat lasketaan kuudelta päivältä viikossa, niin sairaspäiväraha on suurempi kuin liitonraha.

Vierailija
32/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkiä sairaslomia oikein jostain kaksisuuntaisesta kirjoitetaan? En ole kuullutkaan. Parikin bipoa ollut työkaverina eikä ne mitään sairaslomaa ikinä saaneet eikä hakeneet. Maksaako kela tosiaan sairaspäivärahaa sillä perusteella että tutkitaan mahdollista bipo-diagnoosia tai että itse sairaus on todettu. 

Vierailija
33/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en sanonut työkkäriin muuta kuin, että jään sairaslomalle... ne ilmoitti liittoon.... ja työkkäri sanoi, että, kun sairasloma loppuu, niin ilmoittelet taas tänne.

Vierailija
34/38 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ruljanssiin, toivottavasti saat pian diagnoosin ja apua. Vähin voimin on rankkaa seikkailla näiden tukiasioiden kanssa, varsinkin jos taakkana on vielä suru ja häpeä omasta hetkellisestä pärjäämättömyydestä.

Vierailija
35/38 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta moni miettii ap:n asiaa varmaan.

Oikeat vastaukset työkkäriin:

1. Kyllä, olen valmis ottamaan vastaan työkykyäni vastaavaa työtä 

(Jos työkykyä on jäljellä 1%, niin sitten on.)

2. Kyllä, pidetään työnhaku voimassa

Kela ei aina myönnä sairaspäivärahaa, niin vastaamalla yllä olevalla tavalla ei katkea tuet. 

Vierailija
36/38 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan ei siis ole lääkärintodistusta. Kun ajattelet asiaa työkkärin kannalta niin sen mielestä olet terve. Ei missään nimessä kannata katkaista sitä työnhakua vaikka olisi sairas. Eihän sairaan ihmisen työllistäminen ole mikään ihmeellinen asia. Sanotaan vaikka että käsi on murtunut. Voihan sitä päästä töihin ja vain sopia että aloittaa työt kun tulee kuntoon. Siihen asti on tietenkin saikulla.

Vierailija
37/38 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus sinulla on?

Sivusta: Yleisellä tasolla noista tapahtumista nyt varmasti ainakin alkuun voi saada akuutin stressireaktion, ja jatkuessaan sopeutumishäiriön, ehkä masennuksen tai muun sairaudenkin kriteerit täyttyvät, koska kaikilla ihmisillä keho reagoi tuollaisiin suuriin stressitapahtumiin eri tavalla. Mutta ei ole kyllä fiksua udella tuollaista keneltäkään julkisella palstalla. Älä vastaa tuohon kysymykseen, ap. koska ei sinun diagnoosit kuulu muille, eikä ne ole tässä asiassa oleellisia. 

Vierailija
38/38 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä sanottiin että minun pitäisi mennä ammattikouluun opiskelemaan rakennusalaa. Valmistuin ammattikoulusta v 1994 ja tein sitten 20 vuotta raksatöitä ja muita töitä siinä myös. Olin ollut 2 vuotta työtön niin ne ehdotti että menisin takas amikseen koska kouluttautumalla saisin töitä 50 vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi