Mitä leipomot käyttävät marsipaanikakuissa marsipaanin alla?
Onko se jotain kreemiä vai ihan kermaa tai jotain kreemin ja kermavaahdon seosta? Jos se on jotain kreemiä, niin saako sitä samaa itse ostettua jostakin?
Tai olisiko muita ideoita mitä käyttää marsipaanikuorrutuksen alle? En tykkää yhtään voikreemistä mitä monet käyttävät.
Kommentit (23)
aprikoosimarmeladiin ei lisätä vettä, itse kiehautan pienen määrän mikrossa. Kannattaa laittaa pieneen posliinikulhoon sillä menee todella kuumaksi sisältämänsä sokerin vuoksi, muovinen marmeladirasia sulaa.
Marmeladissa ei saa olla paloja jos on paseeraa ne pois ennen kuumentamista että saat tasaisen kuorrutepinnan.
Tulikuumana marmeladi levittyy helposti kakun pintaan ja sulkee huokoset. Suklaan voi kaataa heti kun on levittänyt marmeladin joka jäähtyy riittävästi nopsaan siinä pinnalla. Korostan että marmeladia levitetään todella ohuelti, vedetään ylimääräiset pois.
Kakun pinta saa olla lämmin, suklaakuorrute kaadetaan lämpimänä kakun päälle, lämpötila noin 32 astetta. Jos suklaa on liian kuumaa se lurahtaa pois pinnalta ja jos liian jähmeää ei valu niin kuin pitäisi. Eli jäähdytä suklaakuorrutetta jonkin aikaa ennen kuin kuorrutat sillä.
Kaada suklaa keskelle kakkua ja anna valua itsekseen, ravista kakkua niin että valuu tasaisesti. Kun käytät alla ritilää ravistus onnistuu ja kakun alla kakkupahvia joka on kakun kokoinen tai hieman pienempi. Leivinpaperi kannattaa olla kakun alla ja saat valumat talteen.
Jos teette hedelmäpinnotteisia tai marjakakkuja niin vetäkää kakun pintaan kerros marmeladia ja sen päälle marjat/hedelmät ja sitten kiille/hyytelöiminen niin hyytelö pysähtyy viimeistään siihen marmeladipintaan.
Ehkä tästäkin vinkistä on apua jollekin.
Sitten siihen kreemiin
Peruskreemi joka ällöttää useimpia
250 g margariinia
75 g sokeria
100 g vettä
Kiehauta sokeri ja vesi, jäähdytä.
Vatkaa margariini vaahdoksi ja lisää liuos vähitellen koko ajan vatkaten.
Konditoriat käyttää kreemimargariinia jonka volyymi vaahdotettaessa kasvaa valtavasti.
Tätä voi muuttaa kotioloissa niin että käyttää suurimmaksi osaksi voita ja kolmasosan esim. Sunnuntai-margariinia koska se antaa ryhtiä vaahtoon. Milda ei toimi rakenne on erilainen.
Tätä voi parantaa laittamalla vaniljasokeria mausteeksi.
Sen paremman kreemin periaate on että valmistetaan makea vaniljainen perusmassa ikäänkuin kiisseli jossa on maitoa, sokeria, keltuaisia ja aitoa vaniljaa ja see jäähdytetään.
Vatkataan rasva vaahdoksi kuten edellisessä ohjeessa ja lisätään vähitellen jäähdytetty vaniljamassa koko ajan vatkaten.
Kokeilkaa vaikka 60 % rasvaa (voi+sunnuntai) ja 40 % vaniljakiisseliä. Tulkaa haukkumaan jos ei onnistunut.
Hyvä jos joku jaksoi lukea ja ymmärsi tästä jotain.
Hauskoja leipomishetkiä!!!!!
ja siitä että jaksoit selventää! :)
Ymmärsi kyllä hyvin ja kokeilen heti tänään tuota kreemiä johon tulee vaniljakiisseliä!
T. Ap
onko reseptit jotain salatavaraa kun niitä ei voi kertoa?
onko reseptit jotain salatavaraa kun niitä ei voi kertoa?
vain oletkos koskaan saanu esim. Fazerilta niiden reseptejä? Tuskinpa kun ovat jo satojen vuosien ajan olleet "sukusalaisuuksia"!!
Katso täältä
www. kinuskikissa. fi
voikreemejä ja sokerikreemejä. Muutenkin oli aika sekavaa kun luin kommentteja. Olisiko mitään luotettavampaa lähdettä saatikka erinlaista vinkkiä mitä keksisi marsipaanin alle. Tosin tuolta keskustelusta löysin jonkun vastanneen (Sofiella?), että kandee koittaa kondensoitua maitoa ja voita. Ehkä se on yksi mitä koetan. Tai sitten päädyn ihan kermavaahtoon.
T. Ap
eli oksettavaa on se, kun kotitekoisissa marsipaanikakuissa pinta vettyy märäksi asti. Kakkupohjaa kun on kostutettu jne. Kermavaahtokerros marsipaanin alla on minun mielestäni juuri pahin vesittäjä.
Sen takia noita voi- tai sokerikreemejä käytetään, koska pyritään pitämään marsipaani kuivana. minua ei taasen ne kreemit ällötä yhtään, mutta märkä valuva marsipaani kylläkin...
kermavaahtoa ja vaniljakiisseliä.... ;)
kermavaahtoa ja vaniljakiisseliä.... ;)
Tiedän juu mitä on diplomaattikreemi, olen kyllä tehnyt sitä, mutta mitä siis tässä tarkoitat sillä?
eikä myöskään ällöttävän makuista sörsseliä marsipaanin alla, mitä monet lykkää kotitekoisiin kakkuihin. Osaako joku siis kertoa mistä sitä saa mitä leipomot käyttävät marsipaanin alla?
eli oksettavaa on se, kun kotitekoisissa marsipaanikakuissa pinta vettyy märäksi asti. Kakkupohjaa kun on kostutettu jne. Kermavaahtokerros marsipaanin alla on minun mielestäni juuri pahin vesittäjä. Sen takia noita voi- tai sokerikreemejä käytetään, koska pyritään pitämään marsipaani kuivana. minua ei taasen ne kreemit ällötä yhtään, mutta märkä valuva marsipaani kylläkin...
Samanlailla on pysynyt käytti sitten kermavaahtoa, sokerikreemiä, voikreemiä tai esim. marmeladia.
eli oksettavaa on se, kun kotitekoisissa marsipaanikakuissa pinta vettyy märäksi asti. Kakkupohjaa kun on kostutettu jne. Kermavaahtokerros marsipaanin alla on minun mielestäni juuri pahin vesittäjä. Sen takia noita voi- tai sokerikreemejä käytetään, koska pyritään pitämään marsipaani kuivana. minua ei taasen ne kreemit ällötä yhtään, mutta märkä valuva marsipaani kylläkin...
Käytän usein kakuissa myös diplomaattikreemiä täytteenä pelkän kerman sijasta. Diplomaattikreemi antaa kakulle kivan vaniljaisen vivahteen. Diplomaattikreemi koostuu 50% vanilliinikreemistä ja 50% kermavaahdosta.
Vanilliinikreemiin tarvitset:
* 1,25dl vanilliinikreemijauhetta
* 2,5dl kylmää vettä
Valmista vanilliinikreemi vanilliinikreemijauheesta pakkauksen ohjeen mukaan. Sekoita vanilliinikreemijauhe veteen vispilällä. Voit myös käyttää sähkövatkainta. Vispaa kreemiä muutama minuutti. Voit antaa kreemin vetäytyä kylmässä hetken ennen käyttöä. Kreemi säilyy jääkaapissa muutamia päiviä.
Diplomaattikreemiin tarvitset lisäksi:
* 2,5dl kermaa vaahdotettuna
Vatkaa kerma kovahkoksi vaahdoksi (pursotuskäyttöön sopiva vaahto on hyvää) ja sekoita valmis vanilliinikreemi kerman sekaan vispilällä. Tasaisemman tuloksen saat kun sekoitat valmiin vanilliinikreemin heti kermavaahtoon, ilman että kreemiä seisottaa kylmässä. Diplomaattikreemi on valmis käytettäväksi heti, se myös säilyy jääkaapissa muutaman päivän. Jääkaapissa säilytettyä diplomaattikreemiä kannattaa muutaman kerran pyöräyttää vispilällä ennen käyttöä jotta koostumus tasoittuu.
mutta sopiiko tämä diplomaattikreemi marsipaanin alle esim. voikreemin tilalle? Siinä en ole sitä ikinä testannut.
T. Ap
Käytän usein kakuissa myös diplomaattikreemiä täytteenä pelkän kerman sijasta. Diplomaattikreemi antaa kakulle kivan vaniljaisen vivahteen. Diplomaattikreemi koostuu 50% vanilliinikreemistä ja 50% kermavaahdosta. Vanilliinikreemiin tarvitset: * 1,25dl vanilliinikreemijauhetta * 2,5dl kylmää vettä Valmista vanilliinikreemi vanilliinikreemijauheesta pakkauksen ohjeen mukaan. Sekoita vanilliinikreemijauhe veteen vispilällä. Voit myös käyttää sähkövatkainta. Vispaa kreemiä muutama minuutti. Voit antaa kreemin vetäytyä kylmässä hetken ennen käyttöä. Kreemi säilyy jääkaapissa muutamia päiviä. Diplomaattikreemiin tarvitset lisäksi: * 2,5dl kermaa vaahdotettuna Vatkaa kerma kovahkoksi vaahdoksi (pursotuskäyttöön sopiva vaahto on hyvää) ja sekoita valmis vanilliinikreemi kerman sekaan vispilällä. Tasaisemman tuloksen saat kun sekoitat valmiin vanilliinikreemin heti kermavaahtoon, ilman että kreemiä seisottaa kylmässä. Diplomaattikreemi on valmis käytettäväksi heti, se myös säilyy jääkaapissa muutaman päivän. Jääkaapissa säilytettyä diplomaattikreemiä kannattaa muutaman kerran pyöräyttää vispilällä ennen käyttöä jotta koostumus tasoittuu.
Monta marsipaanikakkua olen väsännyt. Ja myönnän käyttäneeni pelkkää kermavaahtoa marsipaanin alla. Kreemi ihan oikeasti oksettaa.
Olen kyllä heittänyt marsipaanit päälle vasta just ennen tarjoilua, eli en ole vetäänyt sitä päiväkausia. Kakkospäivänä (jos kakkua jää) näyttää vähän "limaiselta". Ei se makua haittaa, mutta ei niin innostakaan.
Taas pitäsi tehdä pojalle Autot Salama look-a-like -kakku. Stressiä pukkaa...
rasvakreemiä sen olla pitää että kosteus ei nouse ja sulata marsipaania niin kuin jo joku tiesikin kertoa.
Rasvakreemejä on erilaisia. Tyypillinen on sellainen johon keitetään sokeriliemi ja se jäähdytetään, vatkataan rasva vaahdoksi ja siihen lisätään kokoajan vatkaten sokeriliemi.
Itse suosin ranskalaista voikreemiä koska se on maukkaampaa ja siinä on vähemmän rasvaa, sisältää kananmunaa, sokeria ja rasvaa. Kreemin teen itse, en ole enää alan töissä vaan harrastan kotitarpeisiin.
Leipomoissa käytetään yleensä valmista ämpäritavaraa joka vaahdotetaan ennen käyttöä.
Kreemikerroksen voi tehdä ohuena jolloin se ei ällötä, siis toimii eristeenä, toki makuakin antaa.
Kreemi kannattaa maustaa vaniljasokerilla niin ei maku ällötä. Lisäksi kreemiä voi maustaa muillakin aromeilla tai alkoholilla. Käpykakun pinnoitteen alla on suklaakreemiä joka on maukasta.
Kerma ei käy marsipaanin alle, kakku itkee 100% varmasti. Toinen jolla marsipaanikakun voi pilata on laittaa päälle muovikelmu, sulattaa tehokkaasti kuorrutteen.
jos tekee vähän ennen tarjoilua niin käyhän se mutta yleensä juhlapäivänä ei ehdi kuorruttelemaan varsinkin jos on paljon kakkuja teon alla.
Marsipaanikakku kannattaa tehdä edellisenä päivänä valmiiksi saakka.
Voisitko laittaa tuon ranskalaisen voikreemin ohjeen? Jos siinä olisi joku jota voisin käyttää. Minua ällöttää monissa voikreemeissä juuri tuo valtava rasvaisuus ja tosi makea maku! Ällöttää kun maistuu just siltä, että haukkaa voita ja sokeria pelkästään.
Mitä kondis olet mieltä jonkun ehdottamasta kondensoitu maito-rasva yhdistelmästä? Oletko koettanut, toimiiko ja onko maku kohdallaan?
rasvakreemiä sen olla pitää että kosteus ei nouse ja sulata marsipaania niin kuin jo joku tiesikin kertoa. Rasvakreemejä on erilaisia. Tyypillinen on sellainen johon keitetään sokeriliemi ja se jäähdytetään, vatkataan rasva vaahdoksi ja siihen lisätään kokoajan vatkaten sokeriliemi. Itse suosin ranskalaista voikreemiä koska se on maukkaampaa ja siinä on vähemmän rasvaa, sisältää kananmunaa, sokeria ja rasvaa. Kreemin teen itse, en ole enää alan töissä vaan harrastan kotitarpeisiin. Leipomoissa käytetään yleensä valmista ämpäritavaraa joka vaahdotetaan ennen käyttöä. Kreemikerroksen voi tehdä ohuena jolloin se ei ällötä, siis toimii eristeenä, toki makuakin antaa. Kreemi kannattaa maustaa vaniljasokerilla niin ei maku ällötä. Lisäksi kreemiä voi maustaa muillakin aromeilla tai alkoholilla. Käpykakun pinnoitteen alla on suklaakreemiä joka on maukasta. Kerma ei käy marsipaanin alle, kakku itkee 100% varmasti. Toinen jolla marsipaanikakun voi pilata on laittaa päälle muovikelmu, sulattaa tehokkaasti kuorrutteen.
tosi ohkainen keros. Paras vaalea täyte on mascarpone, mihin lisätty vaniljasokeria. mascarponea saa jokaisesta isommasta kaupasta.
Haluan myöskin vastauksia. :)