Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tiedän, miksi monella on rahatilanne tosi huono!

Vierailija
03.07.2009 |

Ystävälläni on usein rahat loppu, ja ihmettelen sitä välillä, koska on kuitenkin töissä, vaikkakin matalapalkkaisessa. Lupasin hänelle, että mennään kauppaan ja hän valitsee mitä tarvitsee ja minä maksan. Usein olen vain antanut/lainannut rahaa.

Tajusin nyt, miksi kaverillani on aina rahat loppu: hän ostaa suunnilleen aina kalleinta laatua. Hän valitsi koko perheelle neljän euron hammasharjat, kun yhtä hyviä olisi saanut eurollakin. Valitsi kalleimman margariinin, lihan jne., kaikki tunnettuja merkkejä. Kysyin häneltä, että eikö hän katso hintoja, tuokin margariinipaketti olisi puolet halvempi.

Ei kuulemma jaksa nipottaa hinnoista, ei se hintaero niin suuri ole eri merkkien välillä! Ei ehkä, mutta kun ostaa koko kauppakassillisen kalleinta, niin se voi olla jopa 20e kalliimpi kuin halvoista tuotteista kerätty kauppakassi.

En minäkään aina sitä halvinta merkkiä osta jos kalliimpi on paljon parempi, mutta jos rahat olisivat tiukalla, niin taatusti ostaisin halvinta! Huh huh, en tiedä viitsinkö tuolle enää rahaa antaa :(

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eika ole ollut jo vusoiin, mutta itsellani on mennyt aikaa totutella siihen, ettei aina tartte kaikessa saastaa: ostamme kuitenkin paljon tarjouksesta, ja yleensa monissa jutuissa joko halvinta tai 'halvinta hyvaa' (eli ei ehka sita helpismerkkia, mutta ei todellakaan kalleintakaan!)... En ymmarra minakaan miksi ihmiset eivat seuraa kilohintoja, vertaile, valikoi, jne. Eika hintatietoisuus tarkoita, etta pitaisi syoda tai elaa epaterveellisesti tai muuten hankalasti.

Joo, ja minakin ostan joissain jutuissa vaan sita tiettya merkkituotetta, koska olen havempi kokeillut ja todennut huonoiski (sim. just halpis astianpesuaine).

Vierailija
22/30 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen aina törmäsin tuohon asiaan että hän ei yhtään katsellut (kilo)hintoja. Varsinkin silloin kun olimme köyhiä opiskelijoita niin oli kiusallista aina sanoa että haluatko sä varmasti ostaa tuota kallista jogurttia vai kävisikö tämä vastaava puolet halvempi. Aina kävi tuotteen vaihto ja ystävä aina sanoi että ei ollut huomannut käyttäneensä aina sitä kalleinta merkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi meillä ei ole koskaan rahat loppu :D

Ostan myös halpismerkkejä; Euroshopperia ja X-traa sekä käymme Lidlissä. Euroshopper- margariini on just yhtä hyvää kuin vaikkapa Keiju. Mutta hinta on vain murto-osa mainonnan kyllästämistä brändituotteista.

Me emme ole edes mitään köyhiä (olemme molemmat DI), mutta tarkan euron ihmisinä meillä riittää rahaa moneen muuhun mihin monilla tuttavillamme ei. Ja sitten ihmetellään, että miten niillä VOI olla varaa...

Mulla on yksi tuttavapariskunta, jotka kuulemma ei halua laittaa rahaa asumiseen. Heillä on kyllä 600 000 euron omistusasunto. Mutta...heillä on lainaa 300 000 ja maksavat käytännössä vain korkoja. Tyyliin kk-erä 900 e ja siitä lyhennyksen osuus 100 e. Nyt vain rupeaa olemaan tilanne se, että ovat jo nelikymppisiä ja kohta ei elinikä enää riitä lainan maksuun ja pankki on kimpussa. Luulisi olevan kurjaa myydä talo ja muuttaa johonkin pikkuluukkuun sen jälkeen. Ei mukavaa kouluikäisille lapsille...

Monet tuttavani myös ovat näitä yli varojensa eläjiä. Ovat pienipalkkaisia duunareita, mutta sitten ostetaan jatkuvasti Hobby Hallista ja Ellokselta osamaksulla taulutelkkareita ja vaatteita joka sesongista, samoin ruokakaupasta ostetaan vain brändiä (Floraan, Heinzia jne). Ja koko ajan ruikutetaan kun rahat on loppu ennen tilipäivää.

Joskus tekisi mieli sanoa kovalla äänellä, että eläkää ensin varojenne mukaan ja vasta sen jälkeen saa valittaa, jos raha ei riitä.

Vierailija
24/30 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oltiin kavereita mutta olen tietoisesti yrittänyt katkaista välit kokonaan.

On lähihoitaja ja siis pienipalkkainen. Ei syö keittoja, koska ne on pahoja. Lihaa pitää olla joka päivä, mutta jauheliha on "yök paskaa". Lapsille ostaa broikkua tai valmisruokaa. Ostaa myös karkkia, makupaloja, suklaakeksejä yms. jotka oikeesti voi jättää pois päivittäisestä ruokakorista. Kaljaan menee paljon rahaa, mies on jo ihan alkoholisti ja vaimo tulee perässä. Kaljasta ei tingitä ikinä.

Lapsille tilataan lehtiä, koska pitäähän sitä nyt joku lehti molemmille tulla.

Ei siinä mitään, mutta kun se perhe on jatkuvassa velkakierteessä, välillä on vuokrat maksamatta kokonaan ja välillä osa niistä. Viikottain soittelee ja rahaa lainaa usealta eri ihmiseltä. Välillä ei edes muista mitä on velkaa kun on sitä velkaa joka puolelle ja kun entisen on saanut maksettua maanantaina, niin jo viimeistään keskiviikkona on pyytämässä uutta lainaa.

Ärsyttävintä on se että tietään toisten palkkapäivät, mulle saattaa soittaa ja sanoa "hei sullahan oli tänään palkkapäivä, viittitkö vipata"...mä en enää jaksanut sitä.

Jos toi perhe miettis oikeesti mihin rahansa laittaa, niin ne myös riittäisivät pidemmäksi aikaa ja se älytön kaljan osto..siihenhän uppoo ihan mielettömästi rahaa!

Vierailija
25/30 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainoskulut niin ihan vapaasti vain.

Me olemme duunareita ja on omakotitalo ja pakosta 2 autoa. Silti on säästöjäkin, koska olemme hintatietoisia kuluttajia ja yleensäkin mietimme yhdessä, tarvitsemmeko tosiaan jotain isompaa.

Joskus olen joutunut lainaamaan isompituloisille rahaa kun ei raha riitä. Maksavat juuri niitä mielikuvia, mitä mainoksilla luodaan. Niin ja hintoihin lisättyä mainoskulua.

Vierailija
26/30 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävä maksaa, ja sitten arvostelee?

Vierailija
27/30 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai nää sun lapsetki on sit alle 5v ja ite päättää/määrää mitä haluaa syödä.. :D

Pienikin raha on jo miljoonan alku! :)

Vierailija
28/30 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh..

Vierailija
29/30 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä kun menee se mikä tulee ja enemmänkin.

Lisäksi on _todella_ tyhmä.

Vierailija
30/30 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi säästöön rahaa vaikka molemmat oltiin opiskelijoita.

Tosin saatiin perunat ym. juurekset sukulaisilta, mutta muuten ostettiin halpaa. Eikä nälkää nähty. Tosi terveellisesti syötiin. 2 aikuista ja lapsi.

Asennekysymys minun mielestäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme